Så tänker partierna om trafikplanen
Nyheter Förslaget till trafikplan har varit ute på remiss. I en artikel redogör vi höjdpunkterna i de inkomna yttrandena.
Under sommaren har förslaget till trafikplan för Värnamo kommun varit ute på remiss till kommunens nämnder, räddningstjänsten, polisen, Trafikverket, länsstyrelsen, Jönköpings länstrafik, Värnamo City, Värnamo Näringsliv, kommunala bolag, tillgänglighetsrådet, pensionärsrådet, Fastighetsägarna, Värnamo handel och de politiska partierna som sitter i kommunfullmäktige. Den 30 augusti var sista dagen för möjligheter att komma in med synpunkter på förslaget. I avsnittet längre ner presenterar vi höjdpunkterna ur de olika remissvaren, men först går vi igenom de olika alternativen till trafiklösningar som diskuteras i förslaget.
Förslag på trafiklösningar
Pumparebron
Trafikplanen föreslår en ny bro med arbetsnamnet Pumparebron. Bron kopplar ihop Östra Pumparegatan med Västra Pumparegatan. En ny bro innebär ombyggnation av delar av Lagmansgatan, som blir en genomfartsgata. Pumparebron, tillsammans med andra gator, skapar en ringled runt centrum, vilket ger smidigare tillgång till parkeringar och förbättrar trafiksituationen runt Apladalsskolan. Den nya bron säkerställer även ett bättre trafikflöde vid störningar på Lagastigen.
Åbron
Om en ny bro byggs kan Åbron omvandlas till en plats för möten och aktiviteter. Platsen har fantastiska kvaliteter som kan lyftas fram och utvecklas. Ytor som i dag är täckta av asfalt kan till exempel ersättas med sittplatser och uteserveringar med utsikt över Lagan.
Förslag på lösningar för viadukten
För att förbättra kopplingen mellan östra och västra Värnamo finns det två förslag från kommunen: en viadukt eller en förlängning av Uddebovägen.
Viadukten
Viadukten har sedan den stängdes för biltrafik blivit en viktig länk för gång- och cykeltrafik. Detta är en viktig funktion som behöver bevaras. Om det går att renovera viadukten behöver hänsyn tas till de oskyddade trafikanternas trygghet och säkerhet. Om en ny viadukt blir aktuell är ett förslag att den svänger ner på Västermogatan och leder trafiken vidare till Pumparebron. Om detta är en möjlig lösning, med hänsyn till höjdskillnader och kostnader, behöver utredas vidare.
Uddebovägen
Uddebovägen går i dag från Götavägen till Mosslegatan, där trafiken leds vidare via Mosslegatan och Västermogatan till Värnamos centrala delar. Mosslegatan är inte utformad för genomfartstrafik, utan är i grunden en villagata. För att avlasta denna samt skapa planskilda järnvägskorsningar kan Uddebovägen förlängas vid korsningen med Mosslegatan. Vägen skulle kunna runda bostadsområdet och ansluta direkt till Västermogatan via en ny undergång under järnvägen. I förslaget byggs den befintliga järnvägskorsningen om till en planskild korsning. Om detta är en möjlig lösning, med hänsyn till höjdskillnader och kostnader, behöver utredas vidare.
Ringvägen
Om Värnamo växer mycket kan det på lång sikt behövas ytterligare ett ställe att korsa Lagan på. Det alternativ som skulle kunna vara en lösning är då en ny väg utmed järnvägen i Apladalen, mellan Ringvägen och Västermogatan. Detta är inte en optimal lösning då det kräver stort intrång i Apladalen. Dessutom finns väg 27 ganska nära och genvägen med den nya vägen blir inte jättestor. Eventuellt kan detta bli aktuellt långt fram i tiden.

Så här tänker de olika partierna, myndigheterna och föreningarna om trafikplanen. Bild: Pixabay
Inkomna yttranden
Med de olika alternativen presenterade så går vi nu över till att presentera höjdpunkterna ur de olika partiernas, myndigheternas och föreningarnas ställningstaganden i de olika frågorna.
Centerpartiet
∗ Vill ha Åbron öppen för biltrafik
∗ Vill öppna upp Storgatan för biltrafik
∗ Vill öppna upp viadukten för enkelriktad trafik ner mot centrum
∗ Avvaktande till Pumparebron
∗ Avvaktande till Uddebovägen
Kristdemokraterna
∗ Vill ha Åbron öppen för biltrafik
∗ Vill öppna upp Storgatan för biltrafik
∗ Vill ha en viadukt, föreslår i första hand att nuvarande renoveras så att den ansluter till korsningen Myntgatan-Köpmansgatan-Luddögatan, som byggs om för att sila trafiken
∗ Positiva till Pumparebron
Moderaterna
∗ Vill ha tydliga infartsvägar från kransorterna och landsbygden in till Värnamo stad
∗ Öppnar för en renoverad eller ny viadukt
∗ Vill ha en attraktiv stadskärna
Barn- och utbildningsnämnden
∗ Positiva till Pumparebron – vill dock först säkerställa trygga och välanpassade passager för skolbarn över Lagmansgatan
Kulturnämnden
∗ Starkt kritisk till satsningen på Ringvägen
Länsstyrelsen Jönköpings län
∗ Positiva till Pumparebron, så länge kollektivtrafik kan använda den
Räddningstjänsten
∗ Har inga synpunkter på förslaget
Sverigedemokraterna
∗ Vill ha Åbron öppen för biltrafik
∗ Vill höja Åbronsparkens attraktivitet
∗ Vill öppna upp Storgatan för biltrafik – är även positiva till att öppna upp Storgatsbacken för enkelriktad trafik österut i ett gångfartsområde
∗ Vill ha en viadukt av samma typ som i dag
∗ Kritiska till Pumparebron
∗ Kritiska till Uddebovägen
FUB föreningen i Värnamo
∗ Positiva till Uddebovägen
Hörselskadades förening i Värnamo
∗ Positiva till Uddebovägen
Region Jönköpings län
∗ Positiva till viadukten, så länge kollektivtrafik kan använda den
∗ Positiva till Pumparebron, så länge kollektivtrafik kan använda den
∗ Positiva till Uddebovägen, så länge kollektivtrafik kan använda den
Skpf pensionärerna, avdelning 73 Östbo Västbo
∗ Kritiska till att stänga av Åbron för biltrafik
∗ Ej tagit ställning i viaduktsfrågan
PRO-föreningarna Bor, Bredaryd, Rydaholm, Värnamo
∗ Vill ha Åbron öppen för biltrafik
∗ Vill ej öppna upp Storgatan för biltrafik
∗ Kritiska till satsningen på Pumparebron
∗ Positiva till Ringvägen
Trafikverket
∗ Välkomnar fortsatt dialog med kommunen i viaduktsfrågan
Värnamo City och Värnamo Näringsliv
∗ Vill ha Åbron öppen för biltrafik – måste dock utredas ordentligt först
∗ Kritiska till att öppna upp Storgatan för biltrafik
∗ Positiva till Pumparebron – måste utredas ordentligt först
∗ Vill höja Åbronsparkens attraktivitet
∗ Vill ha en ny eller renoverad viadukt enligt nuvarande utformning – ser också möjlighet till enkelriktad trafik på nuvarande viadukt som en möjlig lösning
∗ Positiva till Uddebovägen
Här kan du ta del av förslaget till trafikplan för Värnamo kommun i sin helhet.
Vad tycker sossarna? Har de inga åsikter?
Vad är kostnaden för en bro??
Ringvägen Västermogatan har funnits med sedan 50-talet, men skjuts upp gång på gång. Nu kan det vara dags att sätta spaden i jorden så Malmövägen och Lagastigen kan avlastas från en del trafik till centrumstationen.