Nyheter

Så kan vägnätet se ut i framtiden

Nyheter En ny bro över Lagan eller varför inte en ny viadukt ? I morse fick företagare chansen att tycka till om förslaget till ny trafikplan i Värnamo kommun.

I morse fick företagare chansen att tycka till om förslaget till ny trafikplan i Värnamo kommun.  [1/2]

Miljöstrateg Martina Palm visar koldioxidutsläppen i Värnamo kommun.  [2/2]

Förslaget till trafikplan för Värnamo kommun omfattar Värnamo tätort, Bor, Bredaryd, Forsheda och Rydaholm. I förmiddags fick företagare chansen att tycka till om förslaget. Miljöstrategen Martina Palm inledde med att prata om Värnamo kommuns koldioxidbudget.

– Våra analyser visar att ju längre ut från centrum man bor, desto mer bilberoende är man. Vi ser också att de onödiga resorna görs inom Värnamo stad. Vår koldioxidbudget säger att vi måste minska utsläppen. Det enklaste sättet för oss att göra det är att minska transporterna inom centrum, säger hon.

För att lyckas med detta arbetar samhällsbyggnadsförvaltningen och teknik- och fritidsförvaltningen med att ta fram en trafikplan för Värnamo kommun. Trafikingenjör Terese Svensson och trafikplanerare Elinor Johansson berättar om förslaget.

Syftet är att konkretisera och beskriva hur kommunens trafiksystem bör utformas för att stödja samhällsutvecklingen i riktning mot kommunens uppsatta mål om ett långsiktigt hällbart transportsystem. Särskilt fokus ska ligga på hållbart resande, trafiksäkerhet och säkra skolvägar, säger Terese Svensson.

Innehållet i förslaget till trafikplan är inhämtat genom dialoger med kommuninvånarna i berörda orter.

Syftet med det här mötet är att få in just era synpunkter på det hela. Under hösten ska vi jobba med en kommunikationskampanj och målet är att trafikplanen ska vara redo för antagande under sommaren 2025, säger Elinor Johansson. 

– Innehållet i trafikplanen är en trafikprognos baserad på exploateringar och ger förslag på framtida trafiknät, såsom gång- och cykelvägar, säkra skolvägar, kollektivtrafik, bil- och transportvägar, och ska ge förslag på utformning av de olika trafiknäten, såsom bredd, separering men även korsningspunkter: vilket trafikslag har företräde?, säger Terese Svensson.

– Trafikplanen ska resultera i en åtgärdsplan som innehåller identifierade brister i det befintliga vägnätet som behöver åtgärdas. Åtgärdsplanen kommer att kopplas till en tidsplan och en budget och kommer att ligga under teknik- och fritidsförvaltningens flagg, säger Terese Svensson.

– Vi utgår från en prognos för 2050. Vi ser att biltrafiken ökar, inte minst på Lagastigen och Malmövägen, med anledning av av flera stora exploateringar som är på gång. Vi ser också att biltrafiken ökar mycket på riksväg 27 och på E4:an, vilket blir en utmaning. Utifrån detta har vi jobbat fram olika vägnät och olika strategier, säger Terese Svensson.

Trafikingenjör Terese Svensson och trafikplanerare Elinor Johansson berättar om förslaget.  [1/14]

En konceptbild över ett levande centrum.  [2/14]

En konceptbild över ett levande centrum.  [3/14]

En bild över förslaget om Pumparebron.  [4/14]

Tanken är att Pumparebron börjar vid Östra Pumparegatans slut..  [5/14]

och knyter samman Pumparegatan.   [6/14]

Korsningen Pumparegatan/Västermogatan föreslås ersättas av en rondell.  [7/14]

Bild över Värnamo Mini-Gent.  [8/14]

Arbetsgruppen tittar på en ny viadukt.   [9/14]

Arbetsgruppen tittar på en ny viadukt.   [10/14]

Arbetsgruppen tittar på en ny viadukt som svänger ner på Västermogatan.  [11/14]

Bilder över förslaget om ny viadukt tillsammans med ombyggd Uddebovägen.   [12/14]

Bilder över förslaget om att bygga om Uddebovägen.  [13/14]

Bild över förslaget på Ringvägen.   [14/14]

Elinor Johansson tar åter plats vid mikrofonen.

– Ett exempel på åtgärd som vi jobbar efter är att öppna upp en ny bro, Pumparebron, som avleder biltrafik från centrum. Vi vill leda om trafiken förbi centrum, vilket man kan göra med den bron. Tanken är att man ska kunna köra in och nå Värnamo centrum lätt, men man ska inte kunna köra in i centrum, säger Elinor Johansson.

Värnamo kommun har inspirerats av den belgiska staden Gent. Genom att använda sig av en mobilitetsplan har staden skapat en omfördelning av gaturummet, med minskad biltrafik till förmån för gående, cyklister, kollektivtrafik och en mer levande stadsmiljö.

– Bilar når zoner via en ringled och det går inte att köra mellan zonerna. Vi har tänkt ungefär som de tänker och i Gent har det gett en otrolig effekt. Ni kanske tänker att fordonen bara har flyttat sig till en annan plats, men det har dem inte. De har försvunnit. På tre år ökade cykelresorna från 22 till 35 procent, bilresorna minskade från 55 till 27 procent och trafikolyckorna minskade med 35 procent. Konkurserna i centrum minskade också, vilket innebär att centrum blev mer levande. Forskning visar också att de som går och cyklar har större köpkraft än de som åker bil. Vi vill att det ska vara fler i centrum och vi vill ha människor i centrum, säger Elinor Johansson.

Som ett led i detta är tanken att Åbron stängs av för biltrafik och att biltrafiken leds om till Pumparebron.

– Om man tittar på biltrafiken så är den på väg nedåt. På 1970-talet körde 20 000 bilar om året i Värnamo centrum. Sedan viadukten stängdes är den siffran nere på 4 000. Statistiken visar att vi går mot färre fordon i centrum och det är stora förändringar i stadsbilden på gång. Vi har en exploatör som vill bygga på kvarteret Rudan och som ett led i detta finns tankar om att kunna använda Lagan på ett nytt sätt, exempelvis genom uteserveringar och andra satsningar på Åbron, men för att kunna göra det måste vi ha en hållbar trafiksituation. Åbron och Lagastigen är de enda broarna över Lagan i Värnamo i dag. Det är ohållbart att bara ha en bro, och då började vi med tanken på att ha en ny bro. Målet är att ha en fingerande bro på plats när den exploateringen i så fall är klar, säger Elinor Johansson.

När man tittar på statistiken när det gäller biltrafiken så undrar man ju lite: hur mycket fler fordon har det blivit på Bangårdsgatan efter att viadukten stängdes? Det hade varit intressant att se den skillnaden i flöde gentemot Mosslegatan, undrar en mötesdeltagare.

– Det kan jag tyvärr inte svara på, men det jag vet är att man hade räknat med att alla trafikanter kommer att välja Lagastigen eller Mosslegatan, men så är det inte. Vi ser att man använder 27:an och Ljussevekaleden mer. Jag tror inte att bilåkandet har minskat men vi ser att vi har tryckt ut bilisterna på andra vägar, säger Elinor Johansson.

Arbetsgruppen har också tankar på en ny viadukt, som i så fall löper ned mot Västermogatan.

– Sedan ska man också komma ihåg en sak. Kostnaderna för en ny viadukt är höga och man måste tänka på vad som är samhällsekonomiskt försvarbart? Vi tror inte på att bygga en viadukt på samma sätt som den är i dag och då ser vi det här som ett alternativ, säger Elinor Johansson.

Andra alternativ som kommunen jobbar efter är:

1) att flytta Uddebovägen öster om bostadsområdet vid Mosslegatan och knyta samman Uddebovägen med Karlsdal,

2) att att knyta samman Uddebovägen med Karlsdal och bygga en ringled längs med järnvägen mot Malmövägen

3) bygga en ny viadukt och bygga ovan nämnda lösning med Uddebovägen samt en ringled till Malmövägen.

– När det gäller Uddebovägen är ett förslag att i så fall bygga tunnlar under järnvägen, men problemet vi har där är att vi har inte rådigheten över marken eftersom det är Trafikverkets mark. Men vem vet, vi kanske behöver både en viadukt och också en ringled om 100 år när vi har den tillväxt vi har i kommunen. Sedan ska man också ihåg att det här bara är ett förslag, säger Elinor Johansson.

Bilder över de förslagna åtgärderna i Bor.  [1/4]

Bilder över de förslagna åtgärderna i Bredaryd.  [2/4]

Bilder över de förslagna åtgärderna i Forsheda.  [3/4]

Bilder över de förslagna åtgärderna i Rydaholm.  [4/4]

Det finns även förslag till åtgärder i kransorterna. Dessa ser ut som följer:

Bor

1) Bygget av en gång- och cykelväg utmed gamla 27:an

2) Bygget av en gång- och cykelväg till Värnamo

3) Bygget av en gång- och cykelväg över VA-ledningar

 

Bredaryd

1) Få bort tung genomfartstrafik på Lundavägen genom att leda ut dem på länsväg 153 via Västra vägen.

2) Bygget av en gång- och cykelväg utmed Lundavägen

3) Bygget av en cykelväg till Annebergsbadet

4) Bygget av en cykelväg till Forsheda

5) Bygget av en cykelväg till Lanna

 

Forsheda

1) Bygget av gång- och cykelvägar från busshållplatserna på riksväg 27 till skolorna

2) Bygget av en säker  gång- och cykelvägspassage i järnvägskorsningen vid Brogatan

3) Bygget av en gång- och cykelväg till Bredaryd

4) Bygget av en gång- och cykelväg till Kärda och Värnamo

 

Rydaholm 

1) Bygget av ett vänstersvängkörfält vid den östra infarten på riksväg 27

2) Bygget av en gång- och cykel fram till omklädningsrummen vid Hjortsjöns badplats samt ny bro eller utfyllnad utmed riksväg 27

3) Bygget av en under- eller övergång vid riksväg 27

Taggar

Dela


12 reaktioner på Så kan vägnätet se ut i framtiden

Var det bara tre närvarande företagare?
En jämförelse med trafik på 70-talet är ju som att jämföra äpplen och päron. !978 byggdes E4 utanför stan. 1992 kom väg 27 söder stan och därefter Gröndalsleden med kopplingen till Ljussevekaleden
2015 cirka. Alla dess vägbyggen har ju minskat trafiken i centrum men konstigt nog så fungerade trafiken även på 70-talet då E4 gick på Storgatsbacken och all trafik västerut rullade över Viadukten.
Att bygga en ny viadukt som en snurra mot järnvägsstationen för att landa vid Västermogatan för stora dyra pengar verkar vara komplett vansinne, när det finns kostnadsberäkning från mycket välrennomerade konsulter på 18 miljoner kronor för att reparera den befintliga viadukten, så att den håller bort emot 30 år till. Då kan man ha tid att göra en riktig planering som inte går ut på att bygga monument. Denna plan för trafik eller trafikpolicy eller vad den ska heta har ju legat på skrivbordet i 10 år utan att komma fram till något mer än att centrum ska tömmas på trafik.
Professor Torleif Bramryd vid Lunds universitet redovisade en rapport i oktober 2023, om trafiken i Värnamo, på Gummifabriken. Denna rapport visar entydigt på en ökad trafik och ett ökat behov av parkeringar. Antal fordon enligt denna rapport har ökat från 16075 till 19472 st från 2002 till 2022. Det vill säga 3397 stycken i Värnamo kommun.

Vad skulle alla dessa ringleder och tunnlar kosta? Om syftet ändå är att hålla bilarna borta från centrum vore det väl bättre att hänvisa till de ringleder som redan finns runt stan! I Malmö finns den yttre- och den inre ringleden. Jag kan emellertid inte se något större behov av detta i lilla Värnamo.
Vill man se ett bilfritt centrum så är det okej. Det kan då fungera som ett lokalt centrum för de som bor och verkar där, men då måste man ge handlarna möjlighet att hitta bra lokaler i ytterkanterna av stan och utveckla även dessa områdena. Istället för tunnlar och ringleder vid centrum kunde man knyta ihop Bredasten och Söderport! Det kunde då bli det nya yttre centrum med tillgång till det mesta som idag finns kvar i centrum.

Har man fått hybris i stadshuset?
Första utkastet på trafikplanen i samband med översiktsplanen kunde man läsa en jämförelse av Karlaplan Stockholm och Flanaden Värnamo.
Nu höjer man insatsen och jämför detta med Gent Belgien som är en medeltidsstad med 266.000 invånare. Gent 1680 invånare perkvadratkilometer jämfört med Värnamos 25.
Varför inte titta på Venedig, de saknar också biltrafik! (ironi).

De senaste 40 åren så har man omvandlat Värnamo från att vara en marknad/handelsstad till något som mest liknar en dålig förort.
Fastigheter i alla möjliga skepnader har kastats upp och har ej harmoniserat med övriga byggnader. Nu skyller man på koldioxidsbudgeten samtidigt som man vill bygga igen alla öppna ytor med sin förtätning.

Jag hoppas Värnamos medborgare kräver sin rätt att få vara med i besluten. En folkomröstning kräver endast 10 procent av röstberättigade.
Alternativ är att göra som Kiruna, fast i vårt fall flytta centrumhandel ovanför Viadukten sedan kan vi bygga en ringmur runt centrum likt Visby.

”Bryggarebon, den ende folkpartisten drev frågan om en tredje bro i cirka 40 år. Ni får kontakta honom.

Förslaget ”Ringvägen” på bild 14 ser absolut mest genomtänkt ut.
Skulle behövas en rondell där Baldergatan ansluter till Västermogatan.
Uddebovägen-Götavägen hade också mått bra av en rondell som samtidigt skulle underlätta trafikutsläpp från Doktorsgatan.
Har lite svårt att förstå den kortare viadukten på bilden. Den upplevs plötsligt brant att ansluta till Västermogatan-Pumparegatan.

Som före detta centrumbesökare instämmer min familj i före detta centrumbesökarens konkludering ovan.

Jo, på Mosslegatan är det visst väldigt mycket trafik.
Denna smala gata med tät bebyggelse är inte tänkt som huvudled.
Läste häromdagen att kommunalrådet bland annat tycker att man exempelvis kan ta elsparkcykel i stället för bil när man skall åka några få kilometer inom stan.
Skall pensionärer veckohandla på vintern med elsparkcyklar? Man tror snart att politiker helt saknar verklighetsförankring.

”öppna upp en ny bro” men så bra då, gör det redan i morgon.
Eller är det någon hemlig klaffbro gömd nånstans?
Bilarna får väl vänta medan den är öppen.

Det skulle behövas färre snickare och mer produktion och verkstad i kommunhuset. När ska svenskt näringsliv betala tillbaka för Gummifabriken och Vandalorum i planekonomiska Värnamo. Då finns det pengar, närmare 1,5 miljarder men till vägar och Värnamobornas trivsel finns det noll kronor. Det verkar lite korrupt.

Vilka företagare har bjudits in till detta möte?
Är det företagarna i den kommunala bastuklubben?
Inga företagare jag känner har fått inbjudan.
Hur kan man jämföra Värnamo centrum med Gent som har 300.000 stadsinnevånare?
Problemet med Värnamo centrum är inte att det är för mycket trafik i centrum utan för lite. Folk kan inte längre komma in i centrum då man strypt infartsvägarna och tagit bort parkeringsmöjligheterna. Har ingen av er reflekterat över varför butikerna i centrum går i konkurs?
Det är skrattretande att läsa om dessa möten där man helt saknar förankring i verkligheten.
Hu ska folk från landsbygden ta sig in till stan? Ska man förslagsvis ta cykeln från Bor eller Forsheda i januari månad när det är minus 15 grader?
Försök tänka lite. I en landsbygdskommun är bilen det primära fordonet och så kommer det förbli fram till den dag man byggt tunnelbana/snabbtåg/spårvagn till kringliggande småorter. Här är en kartbild för hur kollektivtrafiken ser ut i Gent som jämförelse.

https://visit.gent.be/sites/default/files/styles/photo_large/public/media/img/2024-01/netplan%202024.png?itok=NPoQL3Hr

Ständigt återkommande att det är mindre trafik. Antal fordon ökar varje år och de tänkte nog någon gång för inte så länge sedan att alla i Värnamo skulle vara cyklister. Vägar har kapats/stängts av/ej underhållits och flaskhalsar har skapats. Finns hur många epa moppe bilar som helst. Så pass många att sänkningen och effekten av 40 istället för 50 ej har någon verkan annat än påhitt i någon utredning för de flesta hamnar i 30 ändå. Det finns någon procent säkerligen som bryr sig om Värnamo centrum men de flesta vill kunna ta sig förbi smidigt till bla jobb skola.

Det låter som bra visioner men vad ska man göra kortsiktigt. Folk måste trivas i Värnamo för att flytta hit så att skatteunderlaget ökar. Turister måste bli intresserade. Det lär inte räcka med Apladalen.Vad kan vi anordna så vi får ett levande centrum i nutid undrar nog alla. Förtätningen lär hindra utsvävningar. Hur börjar vi att bygga upp trivseln. Det är ju nyckeln. Börjar vi med ett gatukök och och en sandstrand vid skatebordrampen. Kanske kanotuthyrning eller en båthamn nedanför åbron. Jag saknar förslagen. Man kanske skulle fråga våra ungdomar som ska bo här.

Kommentarsfunktionen är stängd