Så blir p-avgifterna nästa år
Nyheter Efter debatt klubbade kommunfullmäktige igenom 2026 års parkeringsavgifter och felparkeringsavgifter.
Efter debatt klubbade kommunfullmäktige igenom 2026 års parkeringsavgifter och felparkeringsavgifter. Bild: David Alin
– En tillfällig frysning av avgifterna kan ge kommunen utrymme att analysera konsekvenserna, rätta till tekniska och kommunikativa brister samt förbättra zonindelning och skyltning, menade Jan Cherek (SD). Bild: David Alin
Avgifter för parkering och felparkering fastställdes senast av kommunfullmäktige 28 november 2024, efter en större förändring med införandet av de nya parkeringszonerna i Värnamo stad. Efter den omfattande zonförändringen som trädde i kraft i juni i år anser teknik- och fritidsförvaltningen att avgifterna ska förbli på de nivåer de ligger i dag. Ett beslut som även kommunfullmäktige kom att ställa sig bakom, efter en debatt. Jan Cherek (SD) begärde först ordet.
– Kommunen har erhållit synpunkter från invånare, handlare och media om brister i information, felaktiga avgifter samt påverkan på närliggande bostadsgator, missförstånd kring apphantering vid fri parkeringstid och oro för minskad handel i centrum. Det finns därför ett behov av att utvärdera hur parkeringsavgifterna påverkar trafiksituationen, centrumhandeln, bostadsområden och kommunens varumärke. En tillfällig frysning av avgifterna kan ge kommunen utrymme att analysera konsekvenserna, rätta till tekniska och kommunikativa brister samt förbättra zonindelning och skyltning. Frysningen bör kombineras med en konsekvens- och felanalys, som inkluderar data om beläggning, klagomål, handelspuls och synpunkter från boende och företagare. Jag yrkar därför
– att frysa nuvarande parkeringsavgifter i Värnamo centrum tills en utvärdering är klar.
– att ge samhällsbyggnadsnämnden och teknik- och fritidsnämnden i uppdrag att genomföra utvärdering av de brister som har uppkommit samt göra en konsekvensanalys av framtida parkering.
– att redovisa resultatet till kommunstyrelsen.
– att bibehålla taxa för felparkering.
– Som politiker vill jag ha en dialog med våra invånare, men den måste vara saklig, respektsfull och faktabaserad, både digitalt och i verkligheten, och de uttryck som riktas mot politiker och personer de senaste veckorna i dessa frågor och under lång tid i en rad andra frågor är inte acceptabla, menar Tobias Pettersson (M). Bild: David Alin
Tobias Pettersson (M) yrkade bifall till kommunstyrelsens förslag.
– Som vi sade när vi tog beslut om justeringar av de här zonerna och åtgärder kopplat till parkeringsfördelning så är ingenting hugget i sten. Vi har också gett förvaltningarna ett uppdrag att utvärdera och komma med ytterligare åtgärder eller förändringar kopplade till de problem som uppstår. Men jag vill lägga fokus på någonting annat. Våra olikheter och våra olika tyckanden är en styrka i ett demokratiskt samhälle, men på senare tid har desinformation och felaktigheter om parkeringsregering som fattats beslut om med bred majoritet i den här församlingen och kring trafikplanen som under framtagandet spridits i sociala medier från både politiker och från medborgare. Information som inte bara är felaktig, för den är ytterst odemokratisk,
eftersom den framställs som fakta utan grund i verkligheten och jag beklagar det höga tonläge som riktas mot både politiker och våra kommunala tjänstepersoner men direkta påhopp på vårt personal är helt oacceptabelt. Våra medarbetare arbetar med kompetens, saklighet och respekt för både regelverk och medborgarnas bästa och de som kan utföra sitt arbete utan hot, personliga angrepp eller kränkningar. Som politiker vill jag ha en dialog med våra invånare, men den måste vara saklig, respektsfull och faktabaserad, både digitalt och i verkligheten, och de uttryck som riktas mot politiker och personer de senaste veckorna i dessa frågor och under lång tid i en rad andra frågor är inte acceptabla. Så låt oss fokusera på fakta, transparens och respekt när vi diskuterar det och som politiker måste vi också förstå vårt ansvar som arbetsgivare. Tack.
– Många av våra tjänstemän på trafiksidan har rätt så stor erfarenhet av sådana här ärenden från andra kommuner och de säger att det tar en tid innan man ser effekterna, säger Gottlieb Granberg (M). Bild: David Alin
Teknik- och fritidsnämndens ordförande Gottlieb Granberg (M) tar ordet.
– Jo, jag kan bara hålla med dig, Tobias. Det olyckliga är ju all den här faktamissuppfattningen som finns och att vi skulle följa upp eller utvärdera den, det ser vi ju i beslutsförslaget från kommunstyrelsen, är ju en missuppfattning. Vi har redan det uppdraget att vi ska utvärdera och det blir ett halvår efter att den varit införd. Många av våra tjänstemän på trafiksidan har rätt så stor erfarenhet av sådana här ärenden från andra kommuner och de säger att det tar en tid innan man ser effekterna, för som ni kom ihåg i början så började vissa bostadsbolag ta betalt för sina parkeringar. Var hamnade bilarna? På närliggande parkeringar, bland annat Willysparkeringen, så det är någonting som förekommer och det måste man ju ta lugnt och sansat. Men det största bekymret är den här missorienteringen som man liksom har jättesvårt att förklara för folk nu. Jag var på ett möte med Värnamo Handel, som i grunden tycker att det är bra, men de har ju ingen aning om hur det fungerade. Nu ska vi gå ut med en information där de kan hjälpa till och informera om detta, för de tyckte ju att det var bra. De hade ingen aning om att det inte gällde alla parkeringar, som de flesta tror. De tror att kommunen äger flest parkeringar, men det gör de privata och vad jag förstår så börjar de privata prata om att de ska ha precis samma system som kommunen, men det är ju upp till dem att bestämma. Det är ju en särskild ordning, men så vill de ju ha det och så vill handlarna egentligen ha det i Värnamo, men här dras ju alldeles för långtgående slutsatser om vad en parkeringsnorm egentligen betyder för en stad.
Jan Cherek (SD) begär ordet.
– Jag vill bara påpeka det, Gottlieb, att utvärdering ska göras, men det var inte det jag sa i min ansats. Jag sa det att jag vill är att vi fryser avgiften tills vi har gjort den här utvärderingen. Sedan kan jag hålla med dig, Tobias. Hat och hot mot tjänstemän som gör sitt jobb, som vi politiker har beslutat, det är helgalet. Sedan tog du upp någonting om trafikplanen där och att det var en massa felaktiga som florerade, men trafikplanen är ju öppen så det kan ju vem som helst läsa och jag har inte sett någonting och jag vet inte om det är någon av er andra som har sett någonting där man riktar felaktigheter i vad som står i trafikplanen och vad man har gått ut med, men det är möjligt att det är enskilda som har fått det. Men, det var inte det som var frågan, för frågorna här handlar ju om trafik- och parkeringsavgifterna och ni måste ju hålla med om att det har varit massvis med fel när det gäller parkeringar. Vi kan ju inte vara nöjda med resultatet som vi har fått: att man flyttar alla bilarna och ställer dem på Tånnögatan och tar parkeringarna nere vid sporthallen. Vikingagatan fick problem, nu förbjuder man parkering därvid. Alltså, man flyttar problemet hela tiden. Det där är inte bra och det är på grund av att vi inte gjort någon konsekvensanalys innan vi gjorde detta och den saknar jag. Och det är likadant att man inte har undersökt om vi kan ta detta i kraft? Parkeringsböterna? Nej, okej. Jag håller med dig Gottlieb om att det är inte lätt att gå tillbaka till 1987 och kolla på detta, men när man driver igång ett projekt så måste man också veta att vi har på fötterna för att kunna driva det och det saknar jag. Och det är likadant, det finns inte en parkeringsplats på Tånnögatan ner till Apladalen.
Är vi turistvänliga? Nej!
Gottlieb Granberg (M) tar ordet på nytt.
– Du kanske inte lyssnade på mig, jag hälsade till kommunstyrelsen där man då sa att det skulle göras en utvärdering först. Det är ju också sådär, det är bestämt en utvärdering och utvärderingen ska utföras och kommer vi till att återkomma till, men det är ju precis det här som de som kan det här med parkeringar säger: Det är ingen som kan räkna ut i förväg hur trafiken reagerar, utan det får man ju ta och man får vänta en viss tid innan man ser och har vant sig vid det hela. Men man får heller inte glömma syftet med hela den här parkeringsidén var att vi hade rätt mycket påståenden om att det fattades parkeringar och frågan var vad vi gör för någonting åt detta. Samhällsbyggnad undersökte hur många parkeringsplatser som var lediga och deras undersökningar visade att det fanns lediga parkeringsplatser, men det vi ser i framtiden är ju att flera av de här parkeringsplatserna är privatägda och folk vill bygga på dessa. Då måste vi ha gjort något innan det korkar ihop sig. Hela parkeringsgrejen som vi har tagit tag i nu är för att göra det möjligt att fortfarande ha bil och komma till stan och hitta parkering för att utföra sina ärenden och det är det som både fastighetsägarna och majoriteten av kunderna tycker är precis det här de behöver.
– Allt har med pengar att göra, det är ju det som frågan handlar om: Vi måste måste ändra vårt beteende, menar Bo Svedberg (S). Bild: David Alin
Bo Svedberg (S) tar ordet.
– Vi socialdemokrater bifaller kommunstyrelsens förslag. Vi kan ju bara titta här på någon som sitter här inne i dag som har parkerat på Tånnögatan, jag känner igen flera av er utan att peka ut personerna, och vi knappt 30 procents parkering här på baksidan (stadshusparkeringen). Allt har med pengar att göra, det är ju det som frågan handlar om: Vi måste måste ändra vårt beteende. Sitt inte och gaffla om saker och så vidare, det tar tid att förändras. Det gör det. Låt det ta den tiden den tar, men att rätta till felen som finns, det kan köpas. Vi har suttit med den här utredningen och tycker den är jättebra, men vi vet också om att det kommer ta tid. Låt det ta den tiden innan vi börjar hänga någon eller några. Tack.
Ibrahim Candemir (KD) tar ordet.
– Jag måste som politiker säga, och det tror jag att alla här inne håller med om, att vi ska vara lyhörda. Det är viktigt och det är därför vi har en period på sex månader att vi ska göra utvärdering. Det vi säger här egentligen är att under den här tiden som det var sagt, som var beslutat innan, då skulle samhällsbyggnadsförvaltningen i samordning med teknik- och fritidsförvaltningen göra utvärderingen. Nu har kommunstyrelsen sagt att delegationen på utvärderingen har gått till nämnderna och det tycker vi är jättebra, så att oavsett vem det är, vi eller andra: kom med synpunkter, så får vi titta på det tillsammans.
– Att få lediga parkeringar på de mest attraktiva platserna i staden och att inte folk står hela dagarna på de mest attraktiva parkeringarna, det måste ändå vara syftet, säger Raymond Pettersson (C). Bild: David Alin
Raymond Pettersson (C) tar plats i talarstolen.
– Utan att ha alla kunskaper i bakgrunden så har jag ändå förstått syftet med det här. Det är att få lediga parkeringar på de mest attraktiva platserna i staden och att inte folk står hela dagarna på de mest attraktiva parkeringarna, det måste ändå vara syftet. I dag (torsdag) så är det spöregn och jag vill ha nära till stadshuset. Kan ni gissa vad den parkeringen kostade? Fyra kronor..och då kan jag tycka att det är väldigt dumsnålt att inte lägga fyra spänn på att slippa bli genomsur och ställa sig på Tånnögatan i stället. Hade det varit fint väder här så hade jag tagit cykeln ner, för jag bor ganska nära. Jag tänker att på de här beteendeförändringarna: att vi alla som bor nära ska ju kunna ta cykeln som ett bra alternativ. Jag ser också att med de här nya cykelvägarna som är på gång så kommer vi att binda ihop staden bättre och få säkra cykelvägar ända fram till centrum. Jag skulle tro att hälften av alla parkeringar är sådana onödiga parkeringar egentligen och att med fint väder så skulle den hälften kunna ta till cykeln i stället. De som bor utomkring har behov av att få tag i parkering och där har länge varit ett problem att man får cirkulera runt länge för att hitta någon parkering i centrum eller hos stadshuset och kanske missa möten och tandläkartider och annat, och det är ju det vi vill åstadkomma med att ha parkeringsavgifter. Fyra kronor tror jag nog att alla har råd att betala.
– Jag vill bara poängtera att som ledamot i samhällsbyggnadsnämnden så kan jag garantera att våra tjänstemän har utrett detta väldigt väl i förväg, säger Dieter Wagner. Bild: David Alin
Dieter Wagner (M) tar ordet.
– Ja, jag ska inte bli långrandig här för att mycket av det jag egentligen vill ha sagt, men jag vill bara poängtera att som ledamot i samhällsbyggnadsnämnden så kan jag garantera att våra tjänstemän har utrett detta väldigt väl i förväg. De har väldigt stor koll på att det kommer bli kaos vid införandet och att man inte kan veta exakt vad det kaoset innebär, för folks beteenden är inte förutsägbart i dessa sammanhang fullt ut, tyvärr. Man har tittat på när man har infört motsvarande följande system i en väldig massa kommuner på hur det vore lämpligt med indelningen, med taxan och allt möjligt. Att det inte är genomgått i förväg är ren lögn och är en del av den här desinformationskampanjen som Tobias pratade om. Vi får ju möta detta. Sedan har det i debatten också förekommit att vi inte har haft några problem innan. Finnvedsbostäder byggde nere vid Malmöplan, hur blev det då? Fullständigt kaos runt omkring. Det är bara ett exempel och jag kan räkna upp många fler, så visst sjutton hade vi problem innan också. Det klart, man kan låta bli att göra något alltid så kanske det blir jättebra så småningom eller så blir det fullständig katastrof.
Jan Cherek (SD) tar ordet.
– Ja tack för ordet, det kanske inte heller var långvarigt, men jag har ett svar till dig Dieter där. Ja, då var vi inne på det här med förtätning igen. När vi förtätar så försvinner parkeringsplatsen, så visst har det blivit problem och då går kanske det beror på det. Det är ju likadant som vi har sagt tidigare. När jag ställde frågan ”Var ska folk parkera” när förtätningarna var på tal? Då fick vi ju höra att det finns så gott om parkeringsplatser så att det är lätt att bygga på parkeringsplatser. Nu när vi ska bygga på parkeringsplatser, eller rättare sagt ta ut avgifter, så vi måste flytta på bilarna så att vi får lite genomströmning på bilarna. Men det jag tänkte till dig också, Raymond, eftersom du är involverad i Gummifabriken också. Jag fick en som ringde till mig, han vill vara lite miljömedveten. Han bor utanför staden. Han har parkerat sin bil nere vid Folkets hus och han tar kollektivtrafiken, men han sa det nu att när han ska börja betala för att stå där nere så är det ungefär samma summa som att köra till sitt jobb, så han har slutat med det. Det var den ena grejen. Den andra grejen är att fyra kronor är småpengar: jag betalar alltid och jag har inget problem med det. Jag tycker också att det är smått. Jag tror inte ens att vi får in pengarna.
Jag tror att Securitas kommer att kosta mer än detta, men folk parkerar på olämpliga ställen. Och nu när du också är involverad i Gummifabriken: hur många av dem som parkerar på Gummifabriken åker kollektivtrafik? De som ställer sig vid Gummifabrikens parkering är inte på väg till, eller har inte syftet att gå in till Gummifabriken. Vi flyttar problemet hela tiden. Det är ju den biten jag vill föra fram: att vi måste göra en utvärdering och en utvärdering kan man göra innan. Man måste ha ett litet mer långsynt tänkande på det här.
Dieter Wagner (M):
– Jag tog upp ett exempel med Jochnicks -tomten. Där var inga parkeringar när vi byggde på Jochnicks-tomten. Problemet var inte att det inte fanns några parkeringar på Jochnicks-tomten när vi byggde där utan problemet är att det finns inga gratisparkeringar. När Finnvedsbostäder byggde nya parkeringar så ville man ha betalt för dem, då parkerar folk någon annanstans om det finns någon gratis att ställa sig och använder inte de parkeringar som fanns initialt. Det var det som var problemet och aktorn kvarstår att det finns inga gratisparkeringar någonstans, utan frågan är vem som betalar.
Tobias Pettersson (M) kommer med en rättelse.
– Gummifabriksparkeringen arrenderas ju också ut till Gummifabriken, så Gummifabriken har ju också möjlighet att ta ut en parkeringsavgift för besökare eller de som använder den parkeringsplatsen. Det är alltså inte kommunen som har rådighet heller, så mycket av den diskussionen som har varit i sociala medier handlar ju om den okunskapen. Man vet inte vilka parkeringar som är kommunala och vilka som är privata. En majoritet av parkeringsplatserna i centrala Värnamo är privata. De kommunala har ju också agerat långtidsparkeringar i mångt och mycket för att det har varit avgiftsfritt. Det har ju inte varit den cirkulationen på de platserna tidigare. I viss mån har det varit det och det har varit så att man har betalat med mynt. Det är väldigt få personer som tillhandahåller mynt i fickorna i dag och då har man i stället infört en app, sms eller telefonlösning på de här platserna så att fler ska kunna använda de parkeringarna.
– De telefononsamtal som jag har fått handlar inte om att det är dyrt, utan oftast är det från våra äldre. Många äldre är oroliga och rädda för att göra fel, för att registrera fel. Då hamnar man där, menar Ibrahim Candemir (KD). Bild: David Alin
Ibrahim Candemir (KD):
– De telefononsamtal som jag har fått handlar inte om att det är dyrt, utan oftast är det från våra äldre. Många äldre är oroliga och rädda för att göra fel, för att registrera fel. Då hamnar man där. De människor som har hamnat där är de som har byggt Sverige. Vi måste tänka på dem, så det är inte alltid ekonomin det handlar om. De har ju råd att ta sig dit, så vi får tänka på helheten, tänker jag.
Stefan Widerberg (C) avrundar debatten.
– Då kan jag säga innan vi går vidare att man ska se det här från den positiva sidan, vilket jag tycker man ska göra så är det här är en fråga för växande städer och växande kommuner. Ser det så. Vi växer och de kommer de här frågorna att bli aktuella. Det ser jag som den positiva sidan av det hela.
Efter avslutad debatt ställs kommunstyrelsens förslag mot Jan Chereks (SD) nya yrkande. Omröstningen resulterade i att kommunstyrelsens förslag vann. Sverigedemokraterna och Vänsterpartiet reserverade sig mot beslutet.
Kartan visar vilka kommunala parkeringar som ingår i taxa 1 och taxa 2. Blått = taxa 1 och grönt = taxa 2. Illustration: Värnamo kommun
Vad innebär då detta konkret?
Parkeringsavgifter
Avgift zon 1 (de mest centrala delarna parkeringsplatserna i Värnamo)
∗ Första timmen gratis, därefter: tio kronor per timme
∗ Maxtaxa: 80 kronor per dygn
∗ Vardagar, hela dygnet
∗ Helger (lördagar och söndagar): avgiftsfritt
Avgift zon 2
∗ Första tre timmarna gratis, därefter fyra kronor per timme
∗ Maxtaxa: 32 kronor per dygn
∗ Vardagar, hela dygnet
∗ Helger (lördagar och söndagar): avgiftsfritt
Parkeringsavgift tas inte ut på parkeringsplatser avsedda för rörelsehindrade med tillstånd.
Felparkeringsavgifter
600 kronor för följande överträdelse:
∗ Parkering utan att betala på avgiftsbelagd parkeringsplats.
∗ Parkering längre tid än vad som är tillåtet på en parkeringsplats.
∗ Stanna vid stannandeförbud.
800 kronor för följande överträdelse:
∗ Parkering vid parkeringsförbud.
1 200 kronor för följande överträdelse:
∗ Otillåten parkering på parkeringsplatser avsedda för rörelsehindrade med tillstånd.
Någon i kommunhuset som gjort en oberoende och rättvis-jämförande analys mellan Ljungby och Värnamo tätorter? Angående parkeringscituationen alltså.