Regionens cykelplan: Två projekt ska genomföras
Nyheter Värnamo – Bredaryd och Värnamo – Bor pekas ut som prioritet i regionala cykelplanen…
I den regionala cykelplanen hanterar Region Jönköpings län endast prioriteringar av sträckor mellan tätorter utmed regional statlig väg. Utifrån de kriterier för prioritering som Region Jönköpings län har formulerat har länets nio största brister pekats ut.
De utpekade bristerna har rangordnats i tre olika kategorier utifrån respektive brists sammanlagda potential (viktat + oviktat resultat) för vardagscykling.
I september lämnade Värnamo kommun yttrande på planen där man ansåg att Värnamo-Bredaryd, Bor-Värnamo och Värnamo-Hörle-Klevshult-Skillingaryd skulle prioriteras. När regionfullmäktige hade sitt sammanträde förra veckan finns två av kommunens prioriterade stråk med.
Prioriterade gång- och cykelvägar i regionens tioårsplan är bristerna i:
Prio 1: Tenhult – Huskvarna/Jönköping och Gnosjö – Hillerstorp.
Prio 2: Nässjö – Fredriksdal, Sävsjö – Vrigstad, Värnamo – Bredaryd, Habo – Fagerhult.
Prio 3: Furusjö – Mullsjö, Smålandsstenar – Burseryd, Tranås – Gripenberg.
Brister som kommer att åtgärdad inom pågående projekt är: Habo – Furusjö, Värnamo – Bor, Nässjö – Eksjö och Mullsjö – Broholm.
170 miljoner finns avsatta i regionens tioårsplan. 10 procents medfinansiering av de kommuner som berörs av åtgärderna planeras. Grovt räknat finns det alltså totalt cirka 170 miljoner kronor att bygga regionala statliga gång- och cykelbanor för i länet fram till 2033.
Helt rätt. Fixa och nyttja det som finns
OM kommunen åtminstone kunde sköta befintlig cykelväg mellan Forsheda och Bredaryd, då Vore mycket vunnet, tills ny väg beslutats och verkställts.
Under all kritik med vattenhål och avfall från avverkning. Stor vattensamling, så fort det regnat, över hela vägen där den tar sin början i Kvarnagård mot Bredaryd.