Regeringen enad om höghastighetsbanan
Nyheter Det ser äntligen ut att ha blivit en öppning när det gäller byggandet den omtalade höghastighetsjärnvägen. Regeringspartierna har nämligen enats om hur bygget ska finansierat.
Det lär dröja många är än innan krösatågen ersätts med snabbtåg.
Enligt regeringens förslag så ska den nya höghastighetsbanan vara klar år 2045.
Nu ska allianspartierna och Vänsterpartiet bjudas in till samråd för att diskutera tidsplanen och finansieringen av bygget.
Enligt SVT Nyheter ska uppgörelsen mellan Miljöpartiet och Socialdemokraterna föregåtts av flera veckors intensivt förhandlande.
Miljöpartiet har krävt att tågen ska gå i 320 kilometer i timmen och att de nya stambanorna ska vara år 2035.
(S) har å sin sida sagt nej till att finansiera lånet med lån och sagt att man vill finansiera bygget med anslag från staten.
Detta skulle medföra att de nya stambanorna blir klara först om 70 år, uppger SVT Nyheter.
Kompromissen som nu gjorts innebär att det sätts ett kostnadstak över hur mycket allt får kosta. Trafikverket har räknat ut att banorna kommer att kosta 230 miljarder. Enligt kompromissförslaget så sätts det nya taket till 205 miljarder kronor.
Infrastrukturminister Tomas Eneroth (S) säger till SVT Nyheter att man vill ha en så bred enighet som möjligt bakom sig, när bygget startar.
– Det är ett långsiktigt åtagande där vi binder offentliga resurser under flera mandatperioder. Ska det vara möjligt måste vi ha en bred politisk enighet om hur vi bygger höghastighetstågen och hur finansieringen ska lösas.
Samtalen med allianspartierna och Vänsterpartiet kommer att hållas i närtid meddelar Eneroth avslutningsvis.
Sverigedemokraterna har tidigare deklarerat att de är negativa till höghastighetsbanan och har inte heller bjudits in till förhandlingarna.