Nyheter

Projektledaren: ”Så klart inte tillfredsställande om olyckorna har ökat”

Nyheter Henrik Lönngren på teknik- och fritidsförvaltningen kommenterar ombyggnationen av Grevevägen.

– Det har sedan många år funnits gc-bana utmed Grevevägen. Åtgärden häromåret ökade bredden på gc-banan och minskade bredden för bilar på gatan. Det går inte med olycksstatistiken sedan 2023 avgöra om genomförda åtgärder är lyckade eller ej. Underlaget är för litet för att kunna bortse från tillfälligheter, menar Henrik Lönngren, projektledare på teknik- och fritidsförvaltningen. Bild: David Alin

I veckan ställde en kommuninvånare i en insändare frågan hur Värnamo kommun tänker om ombyggnaden av Grevevägen. Vi tog kommuninvånarens tankar vidare till Värnamo kommun. Vi får kontakt med projektledaren Henrik Lönngren på teknik- och fritidsförvaltningen.

– Det är så klart inte tillfredsställande om olyckorna har ökat. Vid en titt i olycksdatabasen så framgår att det på cykelpassagerna längs den ombyggda sträckan skett två olyckor sedan 2023, varav en mellan bil och cykel och en mellan bil och elsparkcykel. Den nya trafikantgruppen med elsparkcykel har ökat mycket på senare år och därmed olyckorna där elsparkcyklar är inblandade. Från och med 2024 har mätning av cykeltrafik utförts i Värnamo. Det har inte gjorts mätningar tidigare, därför kan vi inte säga med säkerhet att cykeltrafiken har ökat, men många kommuner rapporterar om en ökning av cykeltrafiken.

– Det har sedan många år funnits GC-bana utmed Grevevägen. Åtgärden häromåret ökade bredden på GC-banan och minskade bredden för bilar på gatan. Det går inte med olycksstatistiken sedan 2023 avgöra om genomförda åtgärder är lyckade eller ej. Underlaget är för litet för att kunna bortse från tillfälligheter. Under 2026 planeras en åtgärd i korsningen Fredsgatan-Grevevägen för att höja trafiksäkerheten. Värnamo kommun arbetar med fokus på trafiksäkerhet för oskyddade, men det blir vid åtgärder alltid någon form av kompromiss, då utrymmet är begränsat i befintliga trafikmiljöer. Olyckor mellan bil och cykel inträffar oftast vid korsningar/passager. Bilförares och cyklisters anpassning av hastigheten är avgörande för att undvika olyckor. Vid korsningar är siktförhållandena mycket viktigt för trafiksäkerheten. Det är viktigt att fastighetsägare tar sitt ansvar och håller efter siktskymmande vegetation. Värnamo kommun genomför återkommande kampanjer för att upplysa fastighetsägare om detta.

LÄS MER:  Insändare: Kommunens satsningar på GC-vägar
Taggar

Dela


3 reaktioner på Projektledaren: ”Så klart inte tillfredsställande om olyckorna har ökat”

Ombyggnaden av Grevevägen känns som helt bortkastade pengar. Ingen märkbar förbättring när man går hundpromenaden oavsett tid och kraftig försämring när man kör bil. Dom pengarna kunde verkligen lagts på något betydligt mer nyttigt för kommuninvånarna…

Efter ombyggnaden går det ju inte en att mötas två bilar eftersom bilvägen är för trång, eftersom det är parkering längs hela ena sidan.

Det är fyra olyckor sedan ombyggnaden gjordes mot noll från 2016 till ombyggnaden.
Beträffande buskar och träd så vore det bra om kommunen kunde föregå med gott exempel på sina egna grönsaker.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *