Parkeringsnorm skapade debatt
Nyheter Votering avgjorde het fråga.
1993 antogs gällande parkeringspolicy för Värnamo kommun. Under de 30 åren som har gått har trafiksätt förändrats och på gårdagens kommunfullmäktige var det dags att anta ett nytt förslag till parkeringsnorm i Värnamo stad. Frågan vållade stor debatt i samhällsbyggnadsnämnden och kommunstyrelsen och fortsatte i kommunfullmäktige.
Jan Cherek yrkade på återremiss (SD):
– Det här är en stor punkt. Den innefattar inte bara om vi ska betala för parkeringarna eller hur många parkeringsplatser man ska bygga i de olika zonerna utan det här har stor betydelse för hur du tar dig till parkeringen: vilken typ av fordon ska du ställa där? Vi pratar mycket om det här att vi ska underlätta för cykel och gång, men vi kommer ju faktiskt inte kunna bli av med bilarna i staden om folk ska bo i staden. Då kommer vi att få en kategori av människor som inte är arbetsför, som har lämnat körkortet på hyllan och då kanske vi får en äldre generation som bor i centrum. Jag har läst igenom de här handlingarna ett par gånger fram och tillbaka och jag anser att den här frågan går hand i hand med trafikpolicyn och trafikpolicyn har vi inte tagit ännu. Därför yrkar jag återremiss på detta, för jag anser att det här bör behandlas samtidigt som trafikpolicyn. Så länge vi inte vet hur trafiken ska gå i staden, då kan vi inte ta hur vi ska ha det med parkeringsnormerna och vice versa: vi skulle inte kunna ta ut trafikpolicyn utan att veta hur parkeringarna är. Mitt förslag är återremiss och att den ska kunna behandlas samtidigt som trafikpolicyn.
ska vi inte kunna fokusera på hur parkeringarna ska vara uppbyggda. Det här ska behandlas samtidigt som policyn.
Jörgen Ståhl (S) yrkade i enlighet med Socialdemokraternas yrkande i samhällsbyggnadsnämnden och kommunstyrelsen att anta normen i sin helhet.
– Det här är ett märkligt ärende. Första förslaget behandlades i augusti. Vi hade med Henrik Storm för att få bättre förståelse för det hela samt framföra synpunkter. Vid nämndsammanträdet i september lades fram ett delvis ändrat förslag, bland annat med den synpunkt vi hade som var justerad. Då valde majoriteten att återremittera ärendet. Vid nämndsammanträdet i november bordlades det hela igen. Sedan vid sammanträdet i december skulle det äntligen bli ett beslut, men då lyfte majoriteten vid sittande bord ytterligare ett förslag: om att ta bort delen om flexibilitet för att minska mängden bilparkeringar , då tog vi beslut även om vi inte hade ett komplett dokument utan det fick dem på förvaltningen i uppdrag att uppdatera innan det skickades vidare till kommunstyrelsen. Så här kan vi ju inte ha det. Vi kan inte lägga så här mycket tid på att skjuta fram ärendet tycker jag, för jag har själv varit med länge i politiken och fått på tafsen om jag skjutit fram ett ärende i två veckor, jag tycker att det här är alldeles för lång tid. Sedan när det gäller själva förslaget..just det här med flexibilitet, vill man underlätta för folk som i framtiden ska flytta in i centrum och om de planer som ligger går i lås så blir det jättemycket människor i centrum, men ska de ha lika många bilar som Värnamoborna har i dag då blir det jobbigt. Kan man få folk att cykla eller använda kollektivt5afik så ska man göra allt som står i sin makt för att få till det. Tack.
Jörgen Ståhl fick medhåll av Anette Myrvold (S).
– Vårt förslag ligger precis i linje med arbetet som tjänstemänen lagt ner och som mynnade ut i ett förslag. Det var ett uppdrag vi gav till dem, att uppdatera parkeringsnormen som inte är omgjord sedan 1993. Vi gav dem också ett uppdrag att titta på vad man kan göra för att fastighetsägarna inte ska behöva göra göra för många parkeringsplatser, vad ska de få för morötter och eventuella rabatter. Jag tycker att tjänstemännen har gjort ett fantastiskt förslag och det är det vi socialdemokrater ställer oss bakom. Vi har haft en parkeringsnorm som anger parkeringsplatser du som fastighetsägaren ska tillhandahålla när du bygger en ny fastighet. Vi ser också att det är många fastighetsägare som har svårt att hyra ut de här platserna eftersom man kan ställa sig på gratisparkeringar utanför. Till viss del nämner man här ”jo, men det kan vi reglera genom teknik- och fritidsnämnden genom att ha parkeringsavgifter” fast alla parkeringar i staden är inte kommunala parkeringar. Det här måste gå hand i hand. Det finns ingenting som hindrar fastighetsägarna från att göra de här hållbara incitament ändå. Nej, det kanske det inte gör men samtidigt måste man bygga fler parkeringsplatser vilket gör att man har mindre yta till att göra de här hållbara insatserna på, även om parkeringsplatserna är mindre i dag än de var tidigare.
Tobias Pettersson (M) yrkade bifall till kommunstyrelsens förslag:
– Jörgen sammanfattade den demokratiska processen som långdragen. Ja, så kan det vara även om jag tycker att vi som oftast försöker speeda upp även om det ibland är bra om det får ta sin tid. Vi har inte uppdaterat det här dokumentet sedan 1993, så det är väl på tiden att vi nu får en ny parkeringsnorm på plats. Jag tror också att vi kommer att fortsätta ha bilar kvar, det kommer att vara andra drivmedel, det kommer att vara andra sätt att förflytta sig på och vi måste göra allt vi kan för att uppmuntra mer till hållbart resande, både med kollektivtrafik men också gång och cykel. Jag tror att det är bra att vi nu tar en paus från de här rabatterna som Jörgen var inne på och som Socialdemokraterna nu yrkat på ska läggas tillbaka. Vi har i kommunstyrelsen lagt till en att-sats om att vi ska göra en utvärdering och eventuell revidering senast 2025. Då kan vi kolla på hur blev utfallet av detta som vi har på bordet i dag och gör sedan justeringar längre fram. Det ska inte behöva ta 30 år till innan vi gör nästa revidering av parkeringsnormen. Bifall till kommunstyrelsens förslag och jag hoppas också att vi med det här bidrar till att lösa en del av de problem vi i dag ser. Vi har också haft en hel del dialoger med Värnamo City men också med fastighetsägarna och det finns en problematik att vi i dag har en p-norm som man ska uppfylla som exploatör men där gästerna kan välja att parkera kostnadsfritt på gator och torg. Det här kan vi också reglera med uppdraget till teknik- och fritidsnämnden. Jag tror att det här kan skapa positiva effekter och att det också kan främja hållbara transportmedel.
Tobias Pettersson (M) fick med håll från flera håll. Mikael Karlsson (C) menade att frågan var av yttersta vikt för samhällsutveckling.
– Sedan efterkrigstiden har vi utformat samhällen med bilen som utgångspunkt och det tror jag att vi långsiktigt behöver fundera på och förändra, men det jag vill säga nu är att vi behöver fatta det här beslutet nu och inte remittera det. Jag håller med Jan Cherek (SD) om att den här är nära besläktad med plan för trafik och att vi behöver ett parkeringshus (som Stig sa), men i avvaktan på det, vill vi använda en 30 år gammal norm eller ska vi ta den bästa som finns just nu? Varför är jag så angelägen om detta? Jo, det här hindrar byggnation just nu, de här byggherrarna som vill sätta i gång avvaktar i väntan på hur det ska bli i den här frågan. Vad kommer att gälla och det är det vi måste tala om för dem. Det kan vi göra här, i kväll (läs i går).
Emma Söderhjelm (C) gillade transporttänket.
– Jag vill påtala att vi nu för första gången får en parkeringsnorm som kräver cykelparkeringar och det här är ju jättesnyggt, för det här ger nämnden och i förlängningen kommunfullmäktige möjligheten att i framtiden skruva på det här: man skruva upp cykelparkeringarna och skruva ned bilparkeringarna. Vi får ett ju jättebra verktyg som Mikael Karlsson sa eller rättare sagt ett bättre verktyg än vi tidigare har haft.
Efter totalt en timmes debatt var det dags för omröstning. Först avslogs Jan Chereks (SD) yrkan på återremiss. Därefter ställdes Tobias Petterssons (M) yrkande mot Jörgen Ståhls (S) yrkande. Först vann Tobias Petterssons yrkande gehör, då yrkades votering. Omröstningen slutade 26-15 till Tobias Petterssons fördel, vilket innebär att kommunfullmåktige beslutade att anta parkeringsnormen enligt kommunstyrelsens förslag samt att den kommer att ut värderas och revideras senast sista december nästa år.
Samtliga S-ledamöter och Emina Dautovic (V) reserverade sig mot beslutet och samtliga i SD reserverade sig till förmån för eget återremissyrkande.
För alla som inte bor i själva Värnamo tätort, åk någon annanstans, för någon annanstans kan man åtminstone parkera.