Nyheter

På UF-mässan

Nyheter 236 unga företagare samlades till entreprenörmässa på Elmia i Jönköping, bland andra en del från Värnamo kommun.

Ellen Hermansson, Johanna Boij, Hanna Petersson och Freja Ingvall på Stora Segerstad naturbrukscentrum, startade företaget We bake your cake, där de har närproducerade råvaror och tar upp beställningar bland annat via Facebook-sida. Kokostosca och cornflakeskakor är mest populärt. Foto: Johan W Avby  [1/4]

Wendy Pau, Amina Zahirovic och Sofia Vu från ekonomiprogrammet, Finnvedens gymnasium, fick en pratstund med Karolina Borg från regional utveckling om de yrken som behövs i Region Jönköpings län. Foto: Johan W Avby  [2/4]

Region Jönköpings läns selfiebox var populär att fotografera sig i. Amelia Domby, Julia Österholm och Emilija Ihsic blev nöjda med resultatet. Foto: Johan W Avby  [3/4]

Årets UF-företagare Emilia Dahlin och Emma Svensson med Trivet+, går på Gnosjö Kunskapscentrum och har utvecklat ett justerbart grytunderlägg. För konferenciern Maria Berhäll berättar de om känslorna, sedan regiondirektör Agneta Jansmyr delat ut priset som årets UF-företag. Foto: Johan W Avby  [4/4]

Ett justerbart grytunderlägg som går att plocka isär för minimal plats i kökslådan. Det var affärsidén för UF-företaget Trivet+, som resulterade i priset Årets UF-företag. – Helt ofattbart. Vi hade nästan gett upp. Det är så många andra duktiga företag här, så detta trodde vi inte, säger företagarna Emilia Dahlin och Emma Svensson sedan de hyllats på scenen.

De går på Gnosjö Kunskapscentrum och bestämde sig för att deras UF-företag skulle satsa på en fiffig produkt.

– Vi ville göra något i plåt och tyckte att grytunderlägg tar upp mycket plats i kökslådan. Därför utvecklade vi detta justerbara och får jättebra hjälp av ett företag i Hillerstorp. Alla delar är identiska, vilket underlättar tillverkningen. Nu har vi sålt 600 stycken, med en vinstmarginal på 40 procent!

Region Jönköpings län var tävlingsvärd för kategorin Årets UF-företag. Regiondirektör Agneta Jansmyr delade ut priset, en biljett till SM-finalen i Stockholm i maj, och läste upp motiveringen:
– En trivial produkt som fyller en vardaglig funktion. En snillrik konstruktion med en attraktiv, skandinavisk design. Ett företag som har visat att de har en framtidsvision och en förståelse för både utmaningar och möjligheter. Produkten har potential att bli en del av ett helt koncept när man plussar vidare på dagens vara.

Taggar

Dela