Omsorgsförvaltningen får enhälligt ansvar för trygghetslarm
Nyheter Från och med årsskiftet ansvarar omsorgsförvaltningen enhälligt för support och installation av trygghetslarm i kommunen.
Den tekniska supporten och installationen av trygghetslarm, med tillhörande digitala låsvreden, ligger i dag inom det förebyggande arbetet på räddningstjänsten. Inom räddningstjänsten benämns denna verksamhet för trygghetsservice.
Under våren 2021 påbörjade samhällsbyggnadsförvaltningen genom räddningstjänsten ett arbete för att tillsamman med omsorgsförvaltningen se över organisationen och utreda möjligheten att utveckla trygghetsservice.
I det arbetet och i de följande diskussionerna kom förvaltningarna fram till att en överföring av trygghetsservice till omsorgsförvaltningen är det bästa för att kunna utveckla verksamheten både på kort och på lång sikt. Det beror framför allt på att omsorgsförvaltningen i dag har flera arbetsområden som har nära anknytning till trygghetsservice.
”En överflyttning skulle därför kunna ge synergieffekter och öka möjligheten att utveckla verksamheten. Trygghetsservice när den är placerad inom räddningstjänsten är bara en utförare av de uppdrag som kommer via/från omsorgsförvaltningen. En placering inom omsorgsförvaltningen skulle även kunna ge möjligheter till den redundans som har varit svår att få med nuvarande placering”, skriver samhällsbyggnadsförvaltningen i en skrivelse.
På samhällsbyggnadsnämndens möte diskuterades frågan. Nämnden beslutade att uppdra samhällsbyggnadsförvaltningen att tillsammans med omsorgsförvaltningen överflytta ansvaret för tekniska support och installation av trygghetslarm till omsorgsförvaltningen från och med den 1 januari 2022.
Synergieffekter ?
Sicken syn vore de och efter vems synvilla då alla börjar se syner.
Om inte detta vore en synvilla i sig!
Och alla bör släcka sina lampor, för se elen kostar!