Nyheter

Ödebrink (S) om dagens besked

Nyheter Carina Ödebrink debatterar dagens besked från den nytillträdde infrastruktur- och bostadsministern Andreas Carlson (KD) att det inte blir någon fortsatt planering för en höghastighetsjärnväg i landet..

Carina Ödebrink debatterar. Arkivbild.

Vi har den mest högerkonservativa regeringen någonsin. En regering som totalt saknar framtidsinriktning.
Man säger att man vill prioritera infrastruktursatsningar som stärker arbetspendling och godstrafik men är både döv och blind för de behov som finns av ny järnväg i södra Sverige som just skulle stärka detta. 75 procent av framtida trafik på nya banor skulle vara regionala resor mellan de mellanliggande stationerna.

Med dagens besked är den SD-ledda regeringen svaret skyldig: Vad är beskedet till företagen, i södra Sverige och Jönköpings län, som behöver ökad godskapacitet och tillförlitliga transporter? Vad är svaret för att få till ökad kapacitet när tåg och järnväg idag är proppfulla? Vad är svaret för att långsiktigt satsa på järnvägen och fasa ut det fossila beroendet?

Regeringen visar ett totalt förakt mot behoven och företagen som finns i södra Sverige.

Det duger inte att säga nej och inte ha en lösning för de behov som finns. Regeringen går med baken i i framtiden!

Carina Ödebrink (S), Vaggeryd, riksdagsledamot och ledamot i trafikutskottet,

Taggar

Dela


4 reaktioner på Ödebrink (S) om dagens besked

Varför så viktig att det ska gå så fort till Stockholm/Malmö? Folk kan väl hålla sig i hemtrakter och resa med förstånd? Bor man mer än 2-4 timmar från arbetet kan man fundera på alternativ. Antagligen tjänar man mycket, då kan en veckolägenhet kombinerat med hemarbete. Eller så går det söka sig närmre arbetsplatsen. Gällande godstransporter, är faktiskt vägtransporter billigaste, snabbast och tillförlitligast. Och ett bra för miljön, när det kommit alternativ drivmedel och teknik går framåt. Till godstransporter på järnvägen ger staten stöd som gör det lönande,annars är vägtransporter billigaste… Teknikst sett betalar vi skattebetalare för andra transportslags merkostnader så de kan göra miljoner i vinst…

Lämna ett svar