Nyfikna Sofhia brinner för utveckling
Nyheter Sofhia Peterssons hjärta klappar för nyfikenhet och utveckling. I rollen som rektor för Skogens och Trädkryparens förskola får hon utlopp för sina passioner.
Pedagogiken har alltid legat Värnamobon nära tillhands. I grunden är hon utbildad barnskötare. Efter att ha fått egna barn väcktes en tanke om egen utveckling. Hon läste in det tredje året på gymnasiet.
– Jag fastnade inom matematik och fysik, så jag valde att plugga till ingenjör, berättar hon.
Efter att ha tagit examen och arbetat som ingenjör i något år fick Sofhia lust att återvända till skolans värld. Hon arbetade inom grundskolan i några år när kunskapstörsten resulterade i att Värnamobon återvände till skolbänken för att utbilda sig till förskolelärare. Efter avslutad utbildning och ha arbetat en tid som förskolelärare fann Sofhia att hennes hjärta klappade för skolutveckling. Då fick hon jobb som biträdande rektor på en grundskola i Värnamo kommun. Erfarenheten stärkte henne och för tre år sedan fick hon tjänsten som rektor för Biets, Getingens, Humlans, Grantäppans och Trädkryparens förskola.
– Jag drivs av nyfikenheten att göra saker och ting bättre, att kunna vara med och göra en förändring. Det är det som gör att jag brinner för det här: att kunna göra det bättre för barnen som går i förskolan och ska gå i grundskolan. Det blev naturligt under min tid som biträdande rektor att söka mig vidare till en rektorsroll, men jag var tydlig med att ska jag söka mig vidare till en roll som rektor så ska det vara inom ett område som jag känner till och där jag känner mig trygg. Som person är jag väldigt nyfiken och social och jag gillar att hitta samspel för att kunna utveckla tillsammans. Just att vara tillsammans är väldigt viktigt i rektorsrollen och jag vill framhålla att jag som rektor är ingenting utan pedagogerna, precis som pedagogerna är ingenting utan barnen. Att arbeta tillsammans, att kunna diskutera saker, att kunna blotta sig när man är sårbar, att också peppa varandra och lyfta varandra, att kunna växa och göra det tillsammans, är viktigt, säger Sofhia.
Och för Sofhia Petersson har hennes arbete fått en central roll i kommunens utveckling. Under hösten 2022 inleddes bygget av Skogens förskola, en av kommunens tre nya förskolor. Fem förskolor blev två när förskolorna Biet, Getingen, Humlan och Grantäppan ersattes av en 1 5000 kvadratmeter stor förskola med sex avdelningar och eget tillagningskök. I april månad invigdes förskolan.
– Det har verkligen varit roligt att få vara en del av den här resan och att på nära håll få följa när fyra har förskolor blivit en. Det är en fantastisk byggnad med fantastiska utemiljöer. Här har vi en förskola med sex avdelningar, där barnen och pedagoger får lagad mat helt från grunden. Barnen tycker att maten är god och eftersom vi strävar efter att barnen ska lära sig tillit får de redan från tidig ålder lära sig att ta mat själva.
– Vi har ett mixat arbetslag och några mixade barngrupper och vi ser resultat. Vi har hittat ett arbetssätt som gynnar barnen. Jag var mer beredd på att det skulle ta tid att se resultat, så jag är förvånad över att vi har kommit dit vi har kommit. Jag tror att mycket av det beror på att pedagogerna har varit nyfikna på varandra. Det förändrade arbetssättet som vi ser här är något som jag ska försöka ta med till Trädkryparen. Under hösten sker en mindre omorganisation där och ambitionen är att hitta ett likartat arbetssätt som går att applicera på deras verksamhet, säger Sofhia.
Hur ser arbetet som rektor ut?
– Om vi tar i morgon (läs tisdag) som exempel. Då har jag först ett möte under förmiddagen där jag, förskolerektorer, verksamhetschef och kvalitetsstrateg ska prata om kvalitetsarbetet. Efter lunch är tanken att jag ska vara på plats ute på en av förskolorna. Jag försöker att vara ute minst en dag i veckan på varje förskola. Det handlar om att se verksamheten och att vara ett stöd gentemot pedagogerna. Däremellan brukar jag också hantera inkomna telefonsamtal: det kan handla om samtal från vårdnadshavare, bemanningsfrågor, barnplaceringar och så vidare. Jag har också lokal samverkan med de fackliga företrädarna en gång i månaden. Där lyfts blandade frågor: från arbetsmiljö till kompetensutveckling. Det är många bitar, men framför allt handlar mitt jobb om att se till så att barnen trivs och har det bra.
Hur är du som ledare?
– Jag vill tro att mina medarbetare ser mig som en närvarande ledare. Jag delegerar till viss del arbetet, i det fallet har jag en utvecklingsgrupp och sedan förskolelärarna som har mandat att få leda och implementera arbetet ute i arbetsgrupperna. Tilliten är oerhört viktigt för mig och därför ser jag ett tillitsbaserat ledarskap som oerhört betydelsefullt, där arbetet utgår från skollagen och läroplaner.