Nya järnvägen blir 462 miljoner dyrare
Nyheter I den nationella planen som Trafikverket sammanställt ska den nya järnvägen Byarum-Tenhult kosta 2,2 miljarder kronor. Dock saknas 246 miljoner kronor på grund av ökade kostnader samt 222 miljoner kronor när myndigheten missade att budgetera för elförsörjning…
Med den nya järnvägen blir restiderna mellan Jönköping–Värnamo mer konkurrenskraftiga. Det medför bättre förutsättningar för tillväxt, kompetensförsörjning samt arbets- och studiependling.
Projektet möjliggör nya trafikupplägg med tyngre och längre tåg och omledningsmöjligheter vid störningar, vilket är positivt för den ekonomiska hållbarheten. Den sociala hållbarheten gynnas av snabbare och bekvämare pendlingsmöjligheter i stråket mellan orterna. Triangelspår placeras i både Byarum och Tenhult för att möjliggöra trafik åt båda hållen i respektive ort. Ett mötesspåret byggs i höjd med Södra Stigamo. Det skapar möjligheter för ytterligare flytt av godstrafik från väg till järnväg.
23 miljoner kronor har Vaggeryds kommun öronmärkt till projektet och Värnamo kommun bidrar med 27,3 miljoner.
I en byggstartsrapport från Trafikverket som är daterad 28 september i år, finns att läsa: ”Värnamo-Jönköping/Nässjö, elektrifiering och höjd hastighet” beräknas kosta 462 miljoner kronor över vad som budgeterats i nationella planen.
Av denna kostnad avser 240 miljoner kronor i ökade kostnader gällande nybyggnationen Byarum-Tenhult och 222 miljoner kronor rör elektrifiering och kraftmatning. I rapporten finns nu beskrivet att totalkostnaden når 3 040 000 000 kronor.
”Ökningen beror på att kostnaden för kraftförsörjning, trots att den utgör en absolut nödvändig förutsättning för elektrifieringen, inte har ingått i objektets totalkostnad, värre sig i den nationella planen 2018–2029 eller 2022–2033, vilket handlar om 120 miljoner kronor fördelat på åtgärderna Byarum–Tenhult, ny järnväg och elektrifiering Nässjö–Värnamo. En förklaring till det kan vara att all kraftförsörjning längre bak i tiden låg som ett eget objekt i den strategiska planeringen. Eftersom det inte tillför någon ny funktion i förhållande till när objektet lades in i den nationella planen är det dock inte fråga om någon innehållsförändring. Vidare har kostnaden för elektrifiering av delen Nässjö–Värnamo, som omfattar en sträcka på 80 kilometer och som är mycket materialtung, ökat med 102 miljoner kronor. Gällande järnvägsplanen för åtgärden Byarum–Tenhult, den nya järnvägen, redovisade regionen vid ett nationell revisionsmöte en kostnadsökning med 240 miljoner kronor. Vid revisionsmötet i juni tillstyrkes kostnadsökningen för kraftförsörjning och elektrifiering till en total kostnad av 222 miljoner kronor”.
462 eller 468 miljoner. 6 miljoner hit eller dit bryr sig väl staten inte om. Men hade det varit mina pengar så skulle 6 miljoner ha en ganska så stor betydelse.