Ny trafikpolicy beslutades
Nyheter Vid kommunfullmäktiges sammanträde gick grundförslaget från kommunstyrelsen igenom gällande nya trafikpolicyn. – Vi måste minska biltrafik i centrum, menar Karlsson (C)
Anledningen till ny trafikpolicy är att en omställning inom resor och transporter ska kunna ske behöver kommunen planera rätt och arbeta med insatser som påverkar en beteendeförändring. I Värnamo ska det vara lätt att resa hållbart. Syftet med policyn är att få ett politiskt ställningstagande för övergripande trafikfrågor så att det finns en tydlig inriktning och för kommande beslut inom trafikområdet.
Värnamo ligger ur ett logistiskt perspektiv på en strategisk plats i en knutpunkt mellan både stora vägar och järnvägslinjer. Detta strategiska läge har stor betydelse för kommunens utveckling i dag och ytterligare satsningar utmed lokala stråk skulle innebära ökad utvecklingspotential för kommunen. Stråk kan vara både lokala, regionala, nationella och internationella. Ett stråk förbinder stora målpunkter, exempelvis mellan handel, arbetsplatser och bostadsområden. Stationer och hållplatser utgör strategiska platser för en hållbar utveckling. De är dessutom attraktiva både för näringslivet och boende utifrån tillgänglighet till buss- och tågförbindelser.
Värnamo kommun ska genom en tydlig samhällsplanering bidra till ett minskat bilberoende, förbättra och prioritera de hållbara trafikslagens förutsättningar samt att verka för beteendepåverkande åtgärder. I dessa punkter finns bland annat att man ska undvika planering och lovgivning för åtgärder som främjar ökad kapacitet för biltrafik i Värnamo tätort, värna om en attraktiv och levande stadskärna genom att prioritera centrala handelsetableringar med undantag för handel som inte lämpar sig för central placering, reglera parkeringar i centralorten för att primärt minska bilresorna till och från arbetet för att istället förbättra tillgängligheten för bilburna besökare och boenden utanför Värnamo centralort. En ny parkeringsnorm ska möjliggöra stadsförtätning med tillhörande synergieffekter, arbeta för att stärka trafiksäkerheten så att de oskyddade trafikanternas trygghet och säkerhet prioriteras inom hastighetsbegränsningen 40 kilometer i timman.
Med några redaktionella ändringar som gjordes i kommunstyrelsen lämnades ett förslag till kommunfullmäktige (om ändock S reserverade sig i kommunstyrelsen till förmån för Myrvolds yrkande).
De tre viktigaste delarna i policyn för trafik är att genom en tydlig samhällsplanering bidra till ett minskat bilberoende, att förbättra och prioritera de hållbara trafikslagens förutsättningar och arbeta med beteendepåverkande åtgärder ligger i linje med vad som är bäst ur barnens perspektiv.
På kommunfullmäktige var det bland annat Jan Cherek (SD) som lyfte upp att fler parkeringsplatser behövs.
Mikael Karlsson (C) svarar:
– Vi har 1 550 parkeringsplatser och sällan en högre beläggningsgrad än 75 procent. Just nu har vi inte ett stort problem. Det jag syftade på som är på väg att hända i vår kommun med bostäder och då kommer man ta i anspråk en del parkeringsplatser. Sedan kommer det krävas för de som bygger bostäder att anlägga parkeringsplatser. Vi ska minska bilanvändandet i centrum.
Stefan Widerberg (C) ordförande i kommunfullmäktige fann att förslaget från kommunstyrelsen blev beslutet.
Så har vi kanske svaret på varför viadukten stängdes med motiveringen att den var i för dåligt skick för biltrafik. Tanken var hela tiden att skapa en grön vänsterutopi om ett bilfritt ”förtätat” centrum = ett dött centrum. Vem vill besöka det.
Värnamo kommun suger helt klart!
Jag kan bara hålla med i diskussionen
Att gömma sig bakom den stora
Problematiken (vi har inga Pengar)
Är en Stad på väg att Utarmas
Med sitt budskap 40.000 inervarnare
Utan en Viadukt mellan Östra till
Västra Stadsdelarna finns inget
Centrum i kvar.
Tanken slår mig,vad tar Kommunal
Skatten vägen? Kanske gick det
Till något Annat?
Mvh Cg Värnamo kommun
”En ny parkeringsnorm ska möjliggöra stadsförtätning med tillhörande synergieffekter.”
Ursäkta! Men vad är detta för snickesnack?
Stadsförtätning? Vad är det som ska förtätas? Inte en normalt funtad människa som vill bo i stan längre med all oreda kriminalitet och dålig miljö. Finns ingen fungerande genomfartsled och inget butiksutbud värt namnet.
Först förstör ni centrum – sedan ska ni ”tvinga in” befolkningen till att bo centralt.
För de politiker som och tjänstemän som vill leva ”förtätat” så finns möjligheten att flytta till Stockholm eller annan större stad för detta. Se till att få en fungerande kommunal välfärd istället med fungerande omsorg och skolor som fungerar på landsbygden. Varför ska ni tvångsförflytta kommunens innevånare mot centrum för? Varför ska ni baxa omkring landsbygdens skolbarn fram och tillbaka till centrum till till höga kostnader och lidande för eleverna? Varför förstör ni barnens rättighet till en värdig skolgång?
Skämmes!
Man undrar var förnuftet tagit vägen?
Det är på landsbygden attraktivitet finns och tillväxten sker idag. Inte i centrum.
Så viktigt att minska trafiken i stan, men tvinga barn från landsbygden att åka flera mil in till stan går? Man undrar ju om finns något kvar av bondepartiet då man ger sin kollega under falsk flagg i barn och utbildningsnämnden starta utredningar för nedläggning av landsbyggdsskolor. Med riktade utfrågningar på valda tjänstemän gör politiker allt för å driva igenom besparingar, för det är pengar allt handlar om .. byggt nya skolor i stan som inte fylls, för ingen vill bo i värnamo. Det finns ett riktigt landsbygdparti och arbetarparti att rösta på i kommande val. Rösta på partiet som håller vad man lovar.. 10 kronor billigare vid pump…
På riktigt? Minska trafiken ännu mer? Ni tror inte att den redan döda stadskärnan dör ännu mer då? Renovera viadukten och öppna Storgatsbacken för trafik igen. Mindre trafik = ännu mer dött centrum. Mer trafik = mer liv, mer handel. Skärp er.
Bor på Pilagårdsgatan med utsikt ut mot Växjövägen. Fredag och lördagkvällar är det livlig trafik med ofta tillhörande hög musik till långt in på småtimmarna. Börja med att försöka minska den okynnestrafiken.