Nyheter

Nödens konst lockar många

Nyheter En av dem som fascinerats av utställningen Boro - nödens konst på Vandalorum i Värnamo är Evi Söderqvist.

  [1/14]

  [2/14]

  [3/14]

  [4/14]

  [5/14]

  [6/14]

  [7/14]

  [8/14]

  [9/14]

  [10/14]

  [11/14]

  [12/14]

  [13/14]

  [14/14]

Det är något av högsäsong på Vandalorum och en av de många turisterna som i dagarna varit på konstutställning kommer från Köping.
– Jag var sjuk när utställningen visades i Stockholm men nu fanns det en chans till, säger Eivi.
Hon hade inplanerat en resa till Vänersborg men tog omvägen via Värnamo. Därmed blev resvägen dubbelt så lång, 56 mil mot annars 28.
Evi ville dock gärna se utställningen och hon ångrar inte omvägen. Hon fick även tillfälle att vid utställningen själv testa den teknik som användes i Japan.
Ganska nyligen gick hon en kurs i knyppling i Vadstena och intresset för handarbete är stort.

Boro – nödens konst är faktiskt utsedd till ””Årets utställning” i Sverige. Den visades först på Östasiatiska museet i Stockholm och i sommar är det Värnamo som gäller.


 

Pressmeddelande från Vandalorum

Denna omfattande utställning innehåller kring 100 boro-föremål som samlades in av den japanske folkloreforskaren och boro-pionjären Chuzaburo Tanaka (1933–2013). Föremålen är inlånade från det japanska företaget Amuse Inc. och visas genom denna utställning, skapad av Världskulturmuseerna, för första gången i Europa.

Japanska trastextilier, boro, har väckt uppseende världen över. Det ursprungliga sammanhanget för boro var de fattiga förhållandena i Japan fram till 1900-talets första hälft. I norra Japan kunde invånarna på grund av det kalla klimatet inte odla bomull. Där bland bönder och fiskare utvecklades ett särpräglat kvinnligt hantverk där ingenting fick gå till spillo. Begagnade tygbitar syddes ihop till hemtextilier och klädesplagg som sedan omsorgsfullt lappades och lagades i flera generationer. I dag har boro blivit samlarobjekt som inspirerar samtida textilkonstnärer, kopieras av lyxmodemärken och ställs ut på museer.

Boro-föremålen berättar om konsten att överleva men också om människors kreativitet och ständiga behov av att skapa skönhet. Genom att visa denna utställning vill Vandalorum lyfta fram en unik textiltradition och samtidigt skapa ett rum för samtal kring aktuella, komplexa frågor om textilförbrukning, hållbarhet och mode.

I dagens västerländska samhälle anses lagandet sällan vara en nödvändighet utan ett val som görs bl a pga ökande insikt om nyproduktionens inverkan på klimatet. Lagandet börjar även bli en samtida konstform som professionellt verksamma konsthantverkare, konstnärer, formgivare och arkitekter dedikerar sig åt. Utställningen rymmer ca 100 historiska boro-föremål men också nyskapade textila verk och ljudkonst av flera nu aktiva konstnärer.

I utställningen har Vandalorum i samarbete med TAF och den svensk-japanske konstnären Takao Momiyama skapat en ateljé där publiken bjuds in att lära sig sashiko, den sömnadsteknik som används för lagning av boro. Momiyama visar även ett stort urval av sin egen samtida boro, samt håller i arbetsmöten där han överför sin kunskap om lagandet och dess potential att höja ett plaggs emotionella värde samt förlänga dess liv.

Taggar

Dela


Lämna ett svar