Nyheter

Myntbetalning för parkering försvinner

Nyheter ”Parkeringsautomater som betalas med mynt kommer i månadsskiftet augusti/september att ersättas med app-baserade betaltjänster och SMS” står det angivet på kommunens hemsida. Nu tycker Jörgen Lindelöv till, här finns insändaren att läsa

Jörgen tycker till om parkeringssituationen i Värnamo

I Värnamo centrum finns cirka 1 400 parkeringsplatser för allmänheten och särskilda parkeringsplatser för rörelsehindrade och för elfordon. 

Utanför centrum är bilparkering tillåten på de flesta gator. (Min kommentar: På många av kommunala Finnvedsbostäders parkeringar i ytterområdena måste man betala via app!)

På skyltade parkeringsplatser gäller de regler som skylten anger. Där inga regler är angivna, eller på gator där parkering är tillåten, gäller att på kommunala parkeringsplatser får fordon stå parkerat högst 24 timmar i följd på vardagar utom vardag före söndag och helgdag. Observera att privata parkeringsplatser kan ha helt andra regler.

Om en parkering är avgiftsbelagd så framgår det av skyltningen. Avgiftens storlek varierar mellan olika parkeringsplatser.

Söndagar, lördagar och andra vardagar före söndag och helgdagar är parkering på kommunala parkeringsplatser tillåten obegränsad tid om inget annat anges. Det innebär att det är tillåtet att ha bilen uppställd över helgen, från och med fredag till och med måndag.

Behöver du parkera din bil flera dygn i följd annan tid, hänvisas man till de avgiftsbelagda parkeringsplatserna längs järnvägen norr om stationen med infart från Magasinsgatan. 

Att såväl parkeringsavgifterna som bötesbeloppen ska höjas kraftigt motiveras av flera skäl. 

Ett är att parkeringssituationen allt mer sätts på sin spets i takt med att kommunen i allmänhet och Värnamo stad i synnerhet växer.
Ett annat skäl är att fastighetsbolag har börjat ta ut parkeringsavgift på egenägda parkeringar. Det har gjort att allt fler parkerar sin bil på kommunägda parkeringar och utmed gator där det hittills inte har kostat något alls eller varit billigare att parkera. 

Även parkeringsytor försvinner
Parkeringen Enehagsvägen/Kyrkogatan i Värnamo finns numera en kommunal skylt med en bild vid och på parkeringen bakom Hemköp, där markytan är utbytt mot ett antal höghus.

Men samtidigt ställer kommunen frågan till kommuninnevånarna: ”Så här tänker vi – vad tycker du?”

Med avsaknaden av parkeringsplatser i centrum såväl nu som framför allt framtiden, borde tankarna gå till ett parkeringshus.

Om man inte vill att stadskärnan ytterligare ska dö och kommunborna i ytterområden (i tätorterna över 10 000 boenden) helt ska försvinna så kanske såväl kommuntjänstepersonerna som kommunborna borde ta sig en funderare.

De stora ytor med parkeringar runt Värnamos olika köpcentra i bland annat Värnamo är ju heller ingen fördel för köpmännen i centrum!

Då skulle P-skivan säkert vara en stor fördel för handeln även i Värnamos centrum.

Ska ytterligare Värnamobor upptäcka fördelarna med de stora köpcentran som bland annat finns i Jönköping och Växjö och bjuda in dessa kommuner att ta försäljningsandelar från köpmännen i Värnamo på grund av avgiftsbelagda parkeringar i centrum? Och alla kan/orkar inte lära sig appar. (Och då hörs röster: Då får de skylla sig själv!)

Ljungby parkering
”På kommunens parkeringsplatser i Ljungby är det gratis att parkera, men på många platser behöver du ha en parkeringsskiva (p-skiva) i bilrutan. Där det krävs p-skiva framgår det av parkeringsskylten. Med parkeringsskivan anger du vilket klockslag du parkerade ditt fordon. Instruktioner för hur du använder parkeringsskivan finns på skivans baksida. Du kan hämta en p-skiva kostnadsfritt på bland annat på kommunhuset.”

Växjö parkering
”För Växjö kommuns del är parkeringsskiva inget alternativ då parkeringszon 1 och parkeringszon 2 i centrum är avgiftsbelagda och hade endast varit möjlig att införa på de crika 75 befintliga korttidsparkeringar utan avgift som finns idag.

Förutom att parkeringsskiva måste användas på avgiftsfria parkeringar, medför de även större felmarginal på grund av svåravlästa ”klockor”, vilket i sin tur leder till lägre omsättning av platserna. (Min kommentar: Vaddå svåravlästa? Kan man inte analoga klockor idag? Måste allt vara digitalt?!)
I Växjö erbjuder vi ett modernt och digitalt parkeringssystem, framför allt med tanke på parkeringsapparna som 80 procent av kunderna använder idag. Som kund kan du då avsluta parkeringen när som helst, men också förlänga din parkeringstid om så önskas – utan att behöva gå tillbaka till bilen. De nya parkeringsautomaterna förenklar också för kunden då de är biljettlösa och man knappa in sitt registreringsnummer, betalar med mynt eller kort och sedan gör sina ärenden.”

(Min kommentar: Ska man till Alvesta/Växjö/Jönköpings centrum så är det bekvämare att ta sig fram med Krösatåget, om det fungerar! Med tanke på parkering!)

Jörgen Lindelöf

Taggar

Dela


4 reaktioner på Myntbetalning för parkering försvinner

Är inte ens gammal men orkar inte med appar till allt..
I media lipar man på ungars skärmtittande samtidigt som politiken tvingar alla till skärmen…
Varför inte låta det vara valfritt? Låt myntapparater vara kvar och sätt dit en en skylt ovanpå om att kunna betala med app. Några har ju monopol på sina ställen och gör det skitdyrt…

Har vi någonsin hört ansvariga politiker säga att kommunen behöver intäkterna från parkeringsavgifter/ parkeringsanmärkningar.
Jag har det inte. Däremot brukar de prata om begränsningar när det gäller p-platser och att man inför betalning för att få lite rotation så att fler får möjlighet att parkera.
Och det går ju lika bra med p-skiva.
Varför ska man behöva betala för att parkera sin bil på en kommunal plats? Vem äger egentligen kommunen. Är det de politiker som väljs in i kommunfullmäktige vart fjärde år eller kommuninvånarna.
Och vad vill kommuninvånarna egentligen? Betala för att parkera sin bil?

Värnamo kommun har gått på bluffen med parkeringsappar. Dessa företag som parkeringsbolagen har som affärside att erbjuda parkeringstillsyn utan kostnad för markägaren. Istället finansieras deras verksamhet på att ta in kontrollavgift i mycket hög utsträckning, där parkeringsbolaget får all intäkt. Hela förfarandet är primärt inte uppbyggt för att upprätthålla en god parkeringsordning utan att utfärda maximalt med kontrollavgifter för att nå parkeringsföretagets vinstmål. Antalet utfärdade kontrollavgifter kommer alltså att öka lavinartat där de anställda har ett provisionsbaserat system i hur många böter de kan utfärda per tidsenhet.
P-skiva däremot är inte lika inkomstbringande och bidrar som regel att kommunen själv eller externt inköpt bevakningsföretag måste utföra kontrollerna vilket innebär en ringa merkostnad för kommunen istället.
Parkeringsordningen upprätthålls däremot på ett lika bra sätt och det är inte samma situation och problem för de bilister som ska parkera. Skillnaden är att missnöjet hos bilisterna kommer öatt ka och flertalet invånare kommer inte åka in till stan för att uträtta sina ärenden.
Värnamos invånare har enhälligt önskat p-skiva som lösning men kommunen har här valt att låta sig köpas och tillgodose parkeringbolagens vinstkrav istället. Vad få känner till är vad intäkterna från kontrollavgiftera egentligen tar vägen. I fallet med Aimopark går det till en ägarfamilj i Japan med tvivelaktigt rykte. Tänk på det nästa gång du får en kontrollavgift på Flanaden.

Det är för övrigt en intressant modell man tillämpar i kommunen för att minimera antalet besökare till stadskärnan.
1. Fastighetsbolagen chockhöjer hyrorna som tvingar bort butiksägare och verksamheter.
2. Kommunen stänger av viadukten och dödar trafikflödet.
3. Kommunen inför försämrade parkeringsmöjligheter genom att bygga bort parkeringsytor och införa app-parkering.

Vad blir nästa punkt i åtgärdsprogrammet för avfolkning i centrum?

Lämna ett svar