Nyheter

Mikael svarar Fjodor om busslinje utanför Värnamo tätort

Nyheter Under kommunfullmäktige besvarades Fjodor Eklunds (V) interpellation om busslinje på landsbygden av kommunstyrelsens förste vice ordförande Mikael Karlsson (C).

Mikael Karlsson (C). Arkivbild: David Alin

Läs interpellationssvaret i sin helhet nedan:

Tack för interpellationen! Vi är alltid glada för goda idéer om hur kollektivtrafiken kan utvecklas.

Värnamo kommun för regelbunden dialog med Jönköpings Länstrafik (JLT) om olika projekt. På senaste tid har JLT infört ”avsiktsförklaring” som en metod att ännu mer arbeta nära kommunerna och ännu tydligare beskriva ansvarsfördelning och tidsramar. Vi håller just nu på att ta fram en avsiktsförklaring med JLT. I arbetet med avsiktsförklaring, som är ett framåtsyftande dokument, är också regionens nämnd för trafik, infrastruktur och miljö (TIM) representerade. Så det enkla svaret på frågan är JA! Vi pratar redan med JLT och TIM om att utveckla kommunens kollektivtrafik. För att komma rätt i denna komplexa fråga krävs en genomgripande analys och den ska göras.

Huruvida det ska gå till exakt så som interpellationen gör gällande är en annan fråga. För att driva en hållbar kollektivtrafik finns många olika faktorer att ta hänsyn till och inget absolut facit finns. Pris, tillgänglighet, punktlighet, antal avgångar, bekvämlighet, bytesmöjlighet, hastighet osv är bara några exempel på faktorer som påverkar.

Vad gäller prissättningen är det en fråga för JLT och TIM att väga in i sina hänsyn. Kommunen har ingen rådighet över taxesättningen. Det är samma som att vi inte kan påverka patientavgifter för vård- eller tandläkarbesök. I samhället i stort, om JLT ska försvaras, premieras ”medlemskunder = mer frekvent återkommande” när det gäller förmånligare erbjudanden. Detta gäller även i skattesubventionerade delar där högkostnadsskyddet är ett exempel. Vill Värnamo kommun gå in och subventionera enkelresor till sällanresenärer så är det en annan fråga.

En översyn och utveckling av stadsbusstrafiken har Värnamo kommun sedan länge drivit. En utökning så som interpellationen föreslår skulle kräva att JLT köper in nya bussar eftersom de nuvarande inte har den räckvidden.

Men att tänka sig att det blir utökad trafik mot Hörle, särskilt i samband med ny anstalt, ja det kan man nog förvänta sig. Att driva frågan om mer trafik mot Fryele och Värnamo golfklubb är en fråga som också drivs i och med att Värnamo kommun arbetar för att öppna en ny busslinje Värnamo – Sävsjö/ Vetlanda.

Värnamo kommun,
Kommunstyrelsen Mikael Karlsson, kommunalråd

Taggar

Dela


2 reaktioner på Mikael svarar Fjodor om busslinje utanför Värnamo tätort

Hörlebo
Bra att Fjodor tänker på kollektivtrafiken till Hörle.
Nu är det för dåligt!
Tågen stannar inte och knappast någon buss.
Bussarna går ofta ute på E4 och inte genom Hörle.

Fjodor har partikollegor som är med i nämnden på regionen. Vem som helst som läser, tittar eller lyssnar på nyheter i bygden har hört dem prata just om kollektivtrafiken – flera gånger till och med. Varför pratar inte Fjodor med sina partikollegor? Eller pratar de inte med varandra? Detta är därför det inte går att ta Vänstern på allvar…

Lämna ett svar