Medborgaren: Gör övergångstället säkrare för gångare och cyklister
Nyheter En kommuninvånare föreslår att kommunen ökar trafiksäkerheten på Lagastigen.
Övergångsstället på Lagastigen som knyter samman Enehagens skola och Finnvedens gymnasium är ett av stadens mest använda. Nu vill en kommuninvånare att Värnamo kommun höjer trafiksäkerheten vid övergångsstället och har skickat in ett medborgarinitiativ där personen föreslår en säkrare övergång för gångtrafikanter och cyklister.
– Tyvärr är det ett problem med cyklister och gående som bara går rätt ut i gatan. Det handlar om att få ner tempot både bland cyklister och bilar. Jag är kanske mest rädd för att det kommer att hända något snart, säger förslagslämnaren till Värnamo.nu.
Vad vill du se för typ av åtgärd/åtgärder?
– Idealet hade varit en renodlad cykelövergång, det vill säga som den vid gamla Folkets Hus, men då stannar trafiken upp på Lagastigen och det är ju inte det ultimata. Så jag tror någon form av barriär (vet inte vad det heter) som det finns på till exempel övergången vid Uddebovägen. Alltså något som stannar upp en cyklist och gör att man behöver snirkla sig fram. Alternativt att farten sänks till 30 kilometer i timmen just där. Det är ändå ett skolområde med två stycken skolor. Om man kan göra det i Bor, varför inte i Värnamo?
– Likaså är det ett problem med infarten till parkeringen vid Enehagsskolan. Där kör bilisterna rätt över cykelbanan utan att ens kolla. Det blir en död vinkel när du ska svänga över Lagastigen och in på parkeringen. Jag blev påkörd i våras där. Där skulle man höja upp vägbanan med en vägbula som tvinga bilisterna att köra långsamt.
I skrivande stund har förslaget fått tummen upp av sex personer. För att det ska behandlas politiskt krävs minst 100 röster.
Vad tycker du om förslaget?
Utbilda gångare och cyklister om trafiken
skulle hjälpt mycket. De tar för givet att det är bara bilistens ansvar.
Håller med. Det behövs barriärer. Folk kollar på telefonen medan de cyklar rakt ut.
Bra förslag. Fysiska hinder för cyklister och fotgängare så de tvingas stanna upp och få ögonkontakt med fordon på gatan. Det behövs på alla korsningar med gång- och cykelväg. Kommunen måste också lära sig trafiksäkerhet och regler för hur man utformar trafikmiljön. De senaste jobben har bara blivit värre. Exempelvis Grevevägen och Smålandsgatan.
Kanske dag att införa trafikundervisning i skolan?