Nyheter

Lokaltrafik väckte känslor på dialogmöte

Nyheter Kollektivtrafiken brukar vara en het och återkommande fråga på landsbygdsdialogerna. Så var fallet även i Bor.

Kollektivtrafiken brukar vara en het och återkommande fråga på landsbygdsdialogerna. Så var fallet även i Bor. Bilder: David Alin

En av de inskickade enkätfrågorna berörde att förlänga länstrafikens buss 202, som går mellan Gislaved och Värnamo, till Bor och Rydaholm. Något som en kommuninvånare menar att hela den sydöstra delen av Värnamo kommun skulle vinna på.

– Vi jobbar ständigt med de här frågorna för vi vill syresätta hela kommunen. I grund och botten är det här en rättvisefråga, men vi jobbar hårt med detta och för dialoger med JLT, politiker och regionen, säger kommunstyrelsens förste vice ordförande Mikael Karlsson (C).

– Jag har jobbat 22 år på tåget. På den här tiden har jag nog enbart kunnat åka tre-fyra gånger felfritt. Det är inte hållbart, menar en mötesdeltagare.

– Jag fattar heller inte hur de tänker när det endast finns ett enda ställe i hela Värnamo kommun som du kan köpa värdekort på. Det är ju helt makalöst, säger en annan mötesdeltagare.

– Man måste även från länstrafikens sida precisera specifika krav när man köper in tjänster från andra bussbolag. Det är många gånger som Krösatåget har ställts in och ersätts av ersättningsbuss, men där det inte kommer några ersättningsbussar utan man hänvisas till nästa avgång. De som ofta åker illa ut är nyanlända som inte kan spåret.

– Jag har försökt att ta kollektivtrafiken för miljöns skull, men tyvärr går det inte. Detta beror på att bussarna ofta avgår före tidtabell vid Bors hållplats eftersom att det är en reglerhållplats. Länstrafiken måste kunna sätta specifika krav på sina avtal gentemot bussbolagen, säger en annan mötesdeltagare.

Mikael Karlsson (C) svarade gällande försäljningsställen.

– Kommunen ansvarar inte för det här. Vi har ingen makt när det gäller att få till fler försäljningsställen. Det jag kan säga gällande flytten av biljettförsäljning från Värnamo station till Ica Kvantum var att näringsidkaren som var verksam på stationen då var inte tillförlitlig och ville inte hade den service tillgänglig där, säger Mikael Karlsson (C).

– Jag tänker mig att ni som kommun som sitter i regelbundna möten med JLT borde kunna påverka länstrafiken. Med tanke på bostadsbristen i Värnamo måste det finnas möjligheter att kunna pendla in till Värnamo, säger en mötesdeltagare.

– Ja och vi håller med, det är därför vi jobbar på det hela, för att trycka på regionen i frågan, säger Mikael Karlsson (C).

– Många som bor i Bor måste ta sig sju dagar i veckan in till Värnamo. Hade det funnits en fungerande kollektivtrafik hade vi absolut tagit oss till Värnamo med den, men nu funkar det inte över huvud taget. De flesta som bor här i Bor måste ta bilen. Vi vill att Bor ska kunna växa, men då måste kommunikationerna in till Värnamo fungerar. Det måste vara lika för alla, menar en mötesdeltagare.

Även det digitala biljettsystemet kom på tal.

– Det blir svårt för de äldre att kunna resa kollektivt om man enbart använder ett digitalt system, eftersom alla inte har en mobiltelefon. På Sjösala bor 41 personer. Kanske tio av dessa har en mobil. Det säger sig självt, säger en mötesdeltagare.

– Biljettsystemet är uselt. Många gånger bjuds resenärer på resor för att systemet inte fungerar. Det är under all kritik, säger en annan mötesdeltagare.

– Ett annat problem som också blir en följd av det hela är att eftersom det inte går att lösa biljetter i en fysisk automat här, så blir det också fel i regionens resestatistik, menar en annan mötesdeltagare.

Taggar

Dela


4 reaktioner på Lokaltrafik väckte känslor på dialogmöte

Kommentaren om att jag inte kunnat åka tåg mer 4-5 gånger på 22 år är att tidtabellen både för tåg och bussar samt att det går för få bussar för att passa arbetsschemat.

Det är inte spåren som är dåliga, det är det dåliga underhållet på fordonsflottan som ställer till det, särskilt då på dieselvagnarna som är 20 år gamla.

Buss 270 går väl ändå rätt ofta mot Bor och Rydaholm? Så förstår inte varför 202 från Gislaved ska köra dit ut. Sedan har väl länstrafiken sett att fler åker mellan Gislaved och Värnamo.

Tågen står väl still för ofta för att spåren är för dåliga.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *