Nyheter

Lobbar vidare för höghastighetsjärnvägen

Nyheter Lobbygruppen Europakorridoren har få nytt ny styrelse. Två av medlemmarna i den nya styrelsen är kommunalrådet Hans-Göran Johansson (C) i Värnamo och Jönköpings kommunstyrelseordförande Ann-Marie Nilsson (C).

Kommunalrådet Hans Göran Johansson (C) tillsammans med riksdagsledamoten och partikamraten Mikael Larsson ägnade måndagen åt studiebesök hos olika företag i kommunen.

Tillsammans med den övriga styrelsen ska de nu vitalisera lobbygruppen.
Europakorridoren kommer nu att återuppta sitt ursprungliga krav- en snabbare järnvägsförbindelse ut i Europa.

Hans-Göran Johansson berättar att lobbygruppen bildades redan 1993. Dåvarande kommunalrådet i Värnamo, Stig Franssonm och hans kollega i Ljungby, Eskil Erlandsson (senare jordbruksminister) var på den tiden pådrivande inom organisationen.

Då var det främsta arbetsområdet att verka för en snabbare järnvägsförbindelse inom Sverige och ut i Europa.
På senare år har organisationen legat lågt.
– Det beror bland annat på att vi har fått i gång Sverigeförhandlingen om den nya järnvägen.
– Folk har väl känt sig nöjda med detta, säger Hans-Göran Johansson.

Han och övriga medlemmar i den nya styrelsen kommer även att prioritera en annan, central fråga när det gäller höghastighetsjärnvägen.
Det handlar om hur järnvägen ska finansieras.

– Vi vill titta på olika privata alternativ att finansiera bygget.
– Om en höghastighetsjärnväg ska finansieras med skattemedel och konkurrera med övriga vägar och järnvägar om pengarna, så kommer vi aldrig blir klara med byggandet av höghastighetsbanan.
– Jag vet att det finns många privata investerare som vill vara med och finansiera den här järnvägen, säger Johansson.

Under dagen har han haft besök från riksdagen av partikamraten Mikael Larsson.
Larsson blev invald i riksdagen vid höstens val och bor i Marks kommun. Han sitter med i riksdagens trafikutskott. Infrastruktur, som exempelvis en höghastighetsjärnväg är hans specialområde.
– Vi har gjort studiebesök i dag på två stora företag, Hordagruppem och Tidsam.
– Båda företagen är förhållandevis nöjda med hur deras infrastruktur fungerar.
– Men det finns samtidigt saker som de vill förbättra när det gäller infrastrukturen.
– Infrastrukturen gäller ju inte bara ut i Europa, även den sista milens infrastruktur är mycket viktig för dessa företag, konstaterar Mikael Larsson.

En annan Mikael, Mikael Karlsson har varit Värnamo kommuns ansikte utåt och kommunens samordnare när det gäller kommunen och höghastighetsjärnvägen.
Han är kritisk till resultatet så här långt av Sverigeförhandlingen.
– Som det är nu så känns det som det är SL, Stockholms lokaltrafik som bygger ut sitt trafiknät ner till Linköping. SL i Göteborg bygger ut i sitt närområde och när SL i Skåne ska bygga ut så gör de det i Skåne, säger Mikael Karlsson.

Taggar

Dela


1 reaktion på Lobbar vidare för höghastighetsjärnvägen

Med all respekt, med tanke på vilka enorma summor som krävs för utbyggnaden, så kommer biljettpriser vara/bli så brutala att endast ett fåtal människor kommer ha råd med dem.

Och vidare, det järnvägsnät som finns i detta land idag, ger inte det en fingervisning hur svårt det är att ha en järnväg i detta klimat… och då oavsett temperatur och väder.

Och snälla, kom inte och påstå att det är CO2 neutralt eller ens bra för miljön, det vet ni själva att så ej är fallet med tanke på de enorma material resurser etc. som kommer att gå åt.

Så ni får ursäkta, men det luktar mest som ett prestige projekt över det hela…

Lämna ett svar