Nyheter

Livsfarliga vägar i Värnamo

Livsfarliga vägar i Värnamo

Nyheter Varje år dödas och skadas människor i mötesolyckor på Sveriges mest trafikerade vägar.

Det är olyckor som kan byggas bort med mittseparering. I Värnamo kommun handlar det om vägar på sammanlagt 44,1 kilometer som saknar mittseparering och där hastighetsbegränsning är 80 km/h eller högre. Dessa vägar har en trafikmängd på minst 4 000 fordon per dygn eller mer. Under åren 2012 – 2015 inträffade cirka 300 allvarliga mötesolyckor med omkomna eller svårt skadade på statliga vägar med 80 km/h eller högre som hastighetsbegränsning. Motormännens tidning Motor har genom Trafikverkets statistik kartlagt Sveriges mest trafikerade statliga vägar där riskerna är som störst.  – För att minska antalet olyckor vill Motormännen se en ökad satsning på att de farliga vägarna byggs om och mötesseparerades till exempelvis 2 + 1-vägar i mycket snabbare takt. Det är ett kostnadseffektivt sätt att förbättra trafiksäkerheten på det statliga vägnätet, säger Carl Zeidlitz, trafiksäkerhetsansvarig på Motormännen.  Tidningen Motor har tagit fram 24 av Sveriges mest trafikerade statliga vägavsnitt med 80 km/h eller högre som hastighetsbegränsning, vilka enligt Trafikverket inte var mötesseparerade vid årsskiftet. Vissa av vägavsnitten planeras att bli mötesseparerade inom tio år, medan det för andra väntas dröja betydligt längre – med ytterligare omkomna och svårt skadade som resultat. Ofta är de här vägavsnitten inte heller förlåtande om en bil kommer över på fel sida eller åker av vägen, vilket gör att olyckorna blir värre när de sker.  – Vi ser att antalet omkomna i bil har stannat av och till och med ökat på senare tid. Samtidigt gör regeringen besparingar på det redan eftersatta vägunderhållet med en halv miljard kronor. Motormännen skulle snarare vilja se ytterligare investeringar i väginfrastrukturen för att öka trafiksäkerheten och på så sätt snabbare få ner antalet olyckor. Ett exempel är E20 genom gamla Skaraborgs län som inte kommer att vara mötesseparerad förrän tidigast 2025, om tidplanen håller, säger Carl Zeidlitz.  Enligt statistik från Trafikverket minskar dödligheten med 80 procent när man sätter upp mitträcken på en olycksdrabbad vägsträcka. På mittseparerade vägar går det att ha hastighetsbegränsningar från 100 km/h. På vägar där det inte finns mittseparering och med trafikmängder på 2000 fordon per dygn eller mer bedömer Trafikverket att den högsta hastigheten kan vara 80 km/h. I den hastigheten finns fortfarande god chans att överleva vid en kollision mellan två personbilar av högsta säkerhetsklass. På oseparerade vägar med mycket lite trafik, alltså under 2000 fordon per dygn, kan högre hastigheter accepteras då sannolikheten för att två fordon ska mötas i exempelvis en omkörningssituation är extremt liten.  – Vägarna i Sverige har avgörande betydelse för ekonomi och tillväxt, nio av tio resor sker på vägar och 80 procent av allt gods som transporteras i Sverige fraktas på väg. De statliga vägarna binder samman stad med landsbygd och det är viktigt med säkra vägar om hela Sverige ska fortsätta leva på ett relativt likvärdigt sätt, avslutar Carl Zeidlitz.

Dela


Lämna ett svar