Lindelöf: Hur sänker vi hastigheten genom Bor?
Nyheter Jörgen Lindelöf funderar över trafiklösningen i Bor.
På vardera sidan av övergångsstället i bland annat centrala Bor finns två stycken pollare. De fyra galvaniserade rören är klädda med tjocka gummidynor och är utmärkta med breda gula reflexbårder.
För en månad sedan körde en personbil åter på en av pollarna vilket medförde stort läckage, förmodligen kylarglykol.
Nu var det dags igen i söndags. Troligtvis en lastbil. En personbil hade nog behövt bärgas.
Hur sänker vi hastigheten genom Bor? Den är idag är 40 km/tim. Förbi skolan 30 km/tim.
Ska borborna vänta på att förbifart Bor blir färdig och som planerades i slutet på 1950-talet, med projektering senaste budet 2024/2025.
Kan det räcka med en streckad mittlinje, digital hastighetsmätare och/eller fartkamera!
Bredden på en buss är 255 cm och en lastbil 260 cm. En personbil är ca 200 cm. Vid detta övergångsställ på Värnamovägen (rv 27)/Centrumvägen i Bor är bredden 520 cm.
En lastbil, en husbil eller husvagn och personbil bör alltså inte mötas här. Ändå så tvingar vissa trafikanter sig emellan. Det syns på trasiga spegelbitar som då och då ligger längs vägen och även på de trasiga pollarna som alltför ofta behöver bytas ut.
Hade någon person stått där pollarna är, så hade den eller de inte levt idag!
Text, foto och montage: Jörgen Lindelöf
Märklig färg på dem!
Vita och svarta färger borde inte användas = asfalt svart och snö är vitt!
Byt färg så de syns riktigt mot bakgrunden.
Om det inte varit motstånd till förbifart Bor väg 27 så hade problemet varit löst
Lösningen för alla: Ta bort möteshindren och ersätt vid skolan med stoppljus för de som vill gå över vägen.
Men behåll 30 i stället genom hela Bor.
Fartkameror.
Enkelt, installera selektiva farthindren, När någon kör för fort fälls en lucka ner och skapar en grop.
Då drabbas bara fortkörare. Kan avaktiveras för blåljusfordon.
Naturligtvis är svaret kameror. Sätt upp dem där de spelar roll och gör verklig nytta.
Vad gäller kameror generellt borde Sverige göra som exempelvis Storbritannien och införa kameror som mäter snitthastigheten över längre sträckor. Sparar både kameror och undviker att förare lär sig var kameror sitter. Alltför många bilister kör lagligt förbi en kamera för att sedan köra allt annat än lagligt. Med snittmätande kameror fungerar inte det.
Det är nog så som Jörgen säger….
Hade någon person stått där pollarna är, så hade den eller de inte levt idag!
Men är ett människoliv så lite värt ?
Vi i Bor är värda mycket….
Tero
Mina hundar och jag var cirka 5 meter ifrån när det hände. Det var en personbil som körde på dem. Han höll lämplig hastighet
Är inga problem att mötas om man håller till kanten. jobbigt när man är snäll och stannar för en lastbil och sedan ska alla bilar bakom denna köra i mitten av avsmalningen, vilket gör att många blir irriterade av detta när man lätt kan mötas.
Det som också är farligt (fast de har rätt) är alla som springer ut eller kommer på cykel utan att stanna eller kolla om bilister sett/hinner stanna. Dem har rätt men är de som riskerar att hamna på sjukhus.