Läsare kritisk till trafikplan
Nyheter Förslaget till trafikplan för Värnamo kommun passar bäst i det runda arkivet. Det menar en läsare som har varit i kontakt med tidningen.

– Att använda Åbron till uteserveringar och glassförsäljning kan ju funka några dagar på sommaren, men resten av året lär det bli glest besökt, menar läsaren. Bild: Värnamo kommun
– I denna plan vill man stänga Åbron, viadukten är borttagen som bilväg och Mosslegatan stängs vid södra övergången. Samtidigt är en tredje utredning om kostnader för att reparera eller bygga ny viadukt på gång med den mycket välrenommerade konsulten Sweco. En ny bro över Lagan kallad Pumparebron vill man bygga utanför entrén till Pingstkyrkan och leda trafiken förbi infarterna till Apladalsskolan och sporthallen på Lagmansgatan. Detta ska underlätta att nå de centrala parkeringarna, men att de försvinner när tomterna vid Tre Liljor, Hemköp och Sten Stures bebyggs nämns inte. Stadshusparkeringen kan man ju räkna med då den är avgiftsbelagd och kommunanställda väljer sporthallens parkering och gatuparkering på Tånnögatan i stället, menar läsaren och fortsätter:
– Att använda Åbron till uteserveringar och glassförsäljning kan ju funka några dagar på sommaren, men resten av året lär det bli glest besökt. Vi har ju redan öde stenytor på Kyrktorget, Flanaden och i Storgatsbackens övre del som kan utnyttjas till något. I trafikplanen finns även en utredning av NTF om trafiken vid skolorna där man blandar hej vilt med olika trafikräkningar. Vid vissa skolor använder man egna mätningar en vecka och vid andra är det Trafikverkets årsmedeldygnstrafik. Detta är som att jämföra äpple och päron, och när man dessutom inte vet vilka vägar man hämtar uppgifter från blir det helt tokigt. I Kärda och Gällaryd har man räkningar på vägar som inte finns i anslutning till skolorna och på Lagastigen vid Enehagen är det väldigt virriga uppgifter. Denna rapport har kostat en del slantar men är inte ens värd att läsa.
– Samtidigt som remissrundan pågick framkom det att en annan version av trafiklösning finns på bordet, där viadukten är med för biltrafik, men även uppgifter om att tjänstepersoner och politiker säger att reparation ej är möjlig. Kostnaden på cirka 20 miljoner för att reparera, som Sweco presenterat är bara en skröna, men ändå anlitar man denna konsult för en tredje utredning. Några vill tydligen bygga ett dyrt monument över sin egen förträfflighet för 500 miljoner som inte gagnar kommunens innevånare när det redan är upplånat cirka 1,5 miljarder kronor.
– Ska man samtidigt förtäta, vilket är helt i strid med att öka andelen gröna ytor i städerna, och bygga 1 500 bostäder i centrum så behövs både gator och parkeringar. En professor i vid Lunds universitet presenterade för en tid sedan en rapport om att Värnamos biltäthet var 565 bilar per 1 000 invånare och då kommer det att behövas över 2 000 nya parkeringar i stället för att ta bort flera hundra i centrum. Det saknas mycket i denna plan, såsom vad det kostar att genomföra den och hur parkeringslösningen ska se ut eller vad konsekvenserna blir på omgivande gator. Den passar nog bäst i runda arkivet.
Vad tycker du?
Värnamo har hybris. Då kan man komma fram till de mesta udda förslag, men inte ett förslag där det faktiskt finns parkeringar för nya bostäder.
Om det nu behövs förtätning utan parkeringar, bygg bostäder på torget utanför kommunhuset.
Huvudlöst och kompetensfritt utredningsmateriel. Det som överhuvudtaget saknas är en sammanställning av vad ett genomförande skulle kosta. Det är det mest intressanta vi har att ta ställning till. Det är våra pengar, men som vanligt läggs inte nån energi på att se till att vi får ut mesta möjliga för pengarna. Bara en massa hittepåprojekt där utfallet blir garanterat sämre än tidigare.
Öppna upp viadukten, återställ tidigare trafikupplägg och låt parkeringar vara gratis. Sedan behöver ni inte grunna mer på trafiken i 50 år.