Kusken förbereder för loppet
Nyheter Idag är det trav i Vaggeryd. Vi har träffat hästuppfödaren Sara Brodin som berättar hur hon förbereder sig inför ett lopp.
Sara Brodin bor på Högabråten, strax utanför Skillingaryd, tillsammans med Sture Thornberg, katter, hundar och deras 13 travhästar som de tävlar med. För att få anmäla sig till ett lopp måste man vara registrerad tränare och olika rutiner finns såklart och vi hörde med Sara vad hon gör för att ladda upp inför ett travlopp.
– Man anmäler sig via nätet ungefär en vecka innan tävling. På morgonen samma dag kollar jag temperaturen hos hästen och kollar av benen. Vi har samma rutiner varje dag i stallet så att det inte ska bli något annorlunda när vi ska ut på tävling. Sen packar vi allt vi ska ha med oss, vatten, selar, vagnar. Minst två timmar innan start måste man vara på plats och särskilt när det är så varmt så hästen får vila innan start, berättar Sara Brodin.
När häst och tränare/kusk kommer till travbanan anmäler man sig. När hästar är med i flera lopp lämnar man även skoinformation minst en timma före start samt vilken vagn som ska användas.
Det finns vanlig sulky och jänkarvagn. Jänkarvagn (reds anm; är ingen 50-tals bil) utan en vagn med en annan konstruktion som är styvare, skjuter på hästen mer och hästen springer lite närmare insidan banan. När det gäller skoinformationen; Om kusken anmäler att hästen springer med skor får inte ”barfotalopp” göras. Men om anmälan är barfota kan man lägga till skor senare, dock senaste 15 minuter innan loppet börjar, beroende på om det möjligen blir/är skyfall eller annat. Hästar springer oftast barfota än med skor. Tvååriga hästar får man inte köra utan skor och under vintertid (1 december till 29 februari) ska alla ha skor, oavsett ålder eller väder.
– När man anmäler sig gäller alkotest också, vilket även gäller för funktionärer. Även stickprov för drogtester görs. Det är bra. Är alkotestet okej får jag ut min vojlock. Hästen värms upp innan loppet. Normalt sett värmer man en timma innan loppet och joggar igång hästen och sedan duschar jag hästen. 5 minuter innan start ropas det ut att man ska ta sig till defribileringvolten. Där kontrollerar veterinären hästen och därefter kontrollerar även måldomaren samt veterinären hur hästen beter sig när man gör en provstart. Ser det inte bra ut plockas man ur loppet, berättar Sara som under dagen ska tävla i lopp 9, 2 100 meter med autostart.
Normala travbanan är 1 000 meter men i Tingsryd är banan 1 600 meter. Det finns olika startmetoder, antingen med bil eller volt. Volt används oftast om det finns hästar med tillägg (handikapp, snabbare än de andra) som ska vara med i loppet, då startar dessa 20 meter bakom så att det blir likvärdigt.
– När allt har gått bra och man är i mål joggar man av hästen och duschar av den. Ibland blir det dopingprover på ett par stycken som väljs ut slumpmässigt. Då är det en person som följer hästen i två timmar och väntar på att den ska kissa för att kunna ta prov. Gör den inte det tar man blodprov. Det kan hända att man får besök hemma på gården, då alla hästar i träningslistan, ska vara tillgängliga även hemma, för dopingkontroll. Hästen kan vara under behandling för något, men då står det i hästjournalen. Kan vara exempelvis kortison mot hälta. Det slår ut på dopingprovet men jag kan då påvisa att behandling pågår, säger Sara som även nämner att allt i behandlingsjournalen ska vara protokollfört.
Efter eventuell dopningskontroll lastas det och tävlingsdagen är över. Flesta tävlingar har hederspriser och prisplaceringar till de sex första hästarna i varje lopp. Alla lopp ska kunna ha minst 12 hästar. När det är voltlopp kan det vara 12 hästar + 3 i tillägg alltså max 15 hästar i samma lopp.
– Jag har tränat hästar i många år och jag har kört själv i ungefär tio års tid. Min bästa start gjorde jag i Kalmar där jag vann, annars hamnar jag, i hälften av startade lopp, på en andra eller tredjeplats, vilket jag är nöjd med. Jag tycker det är värre att stå vid sidan om och titta på loppen, att köra är inte så nervöst, möjligen när man ska kvala in en unghäst, man vet inte riktigt hur de ska uppföra sig, säger Sara.
– Tjusningen med trav är att det är så små marginaler och det kan ändra sig under ett lopp. Man kör i 50 km/h och någon vinglar, bryter eller galopperar och de som har kört mycket har rutinen att läsa av loppet. Sitter man i ett fält har du en liten minisekund på dig att bestämma dig om du ska gå ut innan du kör på någon annan häst. Det kan vara fördel att köra med en rutinerad kusk även om man får betala en slant för det. Ibland har man en speciell häst och då vill man köra den själv, berättar Sara.
– Travsporten är otroligt duktig på reglemente, sedan är det alltid svårt med bedömningar. Det kan handla om drivning där djurskydd tittar mycket på hur man beter sig som kusk. Hur mycket får man använda spöet? Några gånger är okej att driva på och mana lätt med spöet, men travsporten har strängare regler än ridsport. Pengar styr mycket och det måste gå rätt till. Är en häst trött så ska man inte driva den för att få till den där sista pengen, avslutar Sara.
Idag gäller V65 på Vaggerydstravet för Sara och hennes häst. Lopp nio och plats 7… inte den bästa platsen bakom bilen enligt Sara men hon hoppas på ett bra lopp ändå.