Kristdemokraterna sätter kundernas trygghet först under Black Friday
Nyheter ”Fusk med priser och villkor ska inte löna sig” Läs KD-debatten här.
När höstmörkret sänker sig lyser reklamskyltarna intensivt: ”50 % rabatt!”, ”Endast i dag!”. Bakom de lockande erbjudandena döljer sig ibland falska prissänkningar, otydliga villkor och vilseledande marknadsföring. Det är inte värdigt en marknad som ska bygga på ärlighet och förtroende.
Vi vet att de allra flesta näringsidkare sköter sig och det är positivt för oss kunder att kunna göra ett riktigt klipp under Black Friday. Det finns däremot företag, en minoritet, som systematiskt missköter sig. Det kan vi inte acceptera.
Kristdemokraterna vill ha en handel som står upp för etik och ansvar där kunderna inte manipuleras. För oss förutsätter en välfungerande marknad tillit. När den tilliten urholkas och människor känner sig lurade drabbas inte bara enskilda kunder utan hela samhällsekonomin. Därför driver regeringen, med Kristdemokraterna i spetsen, på för ett modernt och tryggt konsumentskydd.
Alla reor är inte oseriösa. Men vissa metoder kräver uppmärksamhet; priser som ”sänks” utan att tidigare ha varit högre, kampanjer med otydliga villkor eller plattformar där rabatter är svåra att förstå. Det är ofta svårt att förstå att en kund ingår ett avtal, och när ett avtal ingåtts kan det vara ännu svårare att dra sig ur. Influencer-reklam kan också vara problematisk och särskilt unga drabbas när gränsen mellan reklam och verklighet suddas ut. Barn får inte mötas av direktreklam med köpuppmaningar, ändå sker det hela tiden.
När handeln blir digital måste också skyddet bli digitalt starkare. Det ska vara lika tryggt att handla på nätet som i kvartersbutiken, även för äldre, som inte är lika vana vid e-handel.
Kristdemokraterna tar ansvar för att skydda konsumenten. Regeringen har därför:
· gett Konsumentverket i uppdrag att granska reklam från influencers, särskilt riktad till barn och unga,
· aviserat en Matpriskommission för ökad insyn i livsmedelskedjan i BP26,
· skärpt reglerna på kreditmarknaden – snabblån ska inte driva människor in i skuld,
· infört krav på tydliga prisuppgifter och redovisning av priset 30 dagar bakåt,
· tagit initiativ till rundabordssamtal med stora e-handelsplattformar om ansvar och transparens,
· agerat för att det ska vara lika lätt att säga upp ett avtal som att ingå i ett avtal,
· stärkt konsumentverkets arbete med produktsäkerhet i BP26
När ett företag påstår ”50 % rabatt” ska kunden kunna se vilket pris som faktiskt gällde. Fusk med priser och villkor ska inte löna sig. Eftersom en allt större del av handeln sker online stärker vi även arbetet med digital inkludering och stärker resurserna för att ta bort olagligt innehåll online, såsom bedrägliga e-handelsplattformar.
För att handeln ska blomstra måste tilliten bestå. Reor ska vara bra för både konsument och företag – inte ett spelrum för fulspel. Vi kristdemokrater vet att de allra flesta handlarna vill göra rätt för sig och att de seriösa handlarna är, precis som kunder, offer för när andra aktörer inte kan bete sig. Så passa att leta efter ett klipp nu under Black Friday, men var en medveten konsument.
Erik Slottner (KD),
Civilminister
Camilla Rinaldo Miller (KD),
Riksdagsledamot Jönköpings län