Nyheter Polisen stoppade, och kontrollerade, i dag en a-traktor i Bredaryd
– Bakom ratten sitter en 17-årig pojke. Han misstänks för olovlig körning då epa:n han framförde var trimmad, berättar polisens presstalesperson Mats Pettersson.
Blir väl rätt bra med 40 (45), säkrare än mopedbilarna. Lite konstiga regler bara: man får ej lasta på flaket, annars kan det bli bra nyttofordon för många företagare.
Varför har dessa A-traktorer inget registreringsnummer bak?
Risken att bli avslöjad ökar ju markant om det räcker med att meddela polisen ett registreringsnummer.
Det är ett steg i att avskaffa bilkörkortskravet inom tätbebyggt område. Nästa steg är att höja hastigheten på dessa fordon så att de som ändå bara behöver ett cityfordon aldrig behöver tänka på att lägga pengar på ett bilkörkort utan klarar sig bra med mopedkort. Inom storstäderna har det nu börjat bli vanligare, har till och med sett mopedbilar på Essingeleden trots att det ännu inte är riktigt lagligt ännu men det blir när hastigheten höjs.
Tror tanken bakom tillåtandet av dessa bromsklossar var att få ned hastigheten på vägarna för trafiken i allmänhet.
Nu är det ju tvärtom, en riskfaktor med omkörningar av hela karavaner som legat efter i kilometer efter kilometer. Omkörning i ren frustration när minsta möjlighet ges.
Det är ytterst sällan som traktorförarna kör åt sidan när möjlighet finns.
Hålla åt sidan? Man sitter med telefon I handen, filmar i backspegeln medan man kör, och tävlar om vem som har längst kö efter sig. Epa-traktorn var tänkt som en möjlighet för små lantbrukare att kunna skaffa sig en billig dragare i jordbruket. Epan och A-traktorn hör hemma på åkern, dit bör den förpassas igen.
När det blir höjning av hastigheten för A-traktorerna blir de lagliga på motorvägarna eftersom de då är 40-plus-fordon och då kommer automatiskt en sänkning av hastigheten troligen från dagens 110/120 ner mot 100 eventuellt 90 att ske på motorvägarna, men upphinningsolyckorna kommer nog att skörda många offer. Något att tänka på förr skulle man enligt förordningarna signalera med tutan då man skulle passera traktorer, detta på grund av uppmarksamheten. Detta bör även göras vid omkörning av rattsurfande A-traktorer.
Det är ytterst anmärkningsvärt från våra beslutsfattare att man inte inser att dessa fordon inte har på vägen att göra. Listan kan göras lång angående de risker som övriga trafikanter utsätts för.
Tänk då vilka risker de som sitter i A-traktorn utsätts för. Bilister som ska förbi till vilket pris som helst ligger och hetsar bakom med livsfarliga omkörningar. Åk tidigare om du nu har så bråttom.
Det finns faktiskt fortfarande en gammal lag som säger att långsamt gående fordon skall gå åt sidan så fort tillfälle ges. Sedan så är nog kolonnkörning endast tillåten för militären om jag inte har helt fel.
Förbjud skiten! De är i vägen och orsakar olyckor för att de är omogna och inte kan/följer reglerna.
Blir väl rätt bra med 40 (45), säkrare än mopedbilarna. Lite konstiga regler bara: man får ej lasta på flaket, annars kan det bli bra nyttofordon för många företagare.
Vilken lag då? Man får använda vägrenen om man vill men har väjningsplikt då man ska in på vägen igen.
Bra att polisen sätter ner foten.
Respektera lagar som gäller.
Varför har dessa A-traktorer inget registreringsnummer bak?
Risken att bli avslöjad ökar ju markant om det räcker med att meddela polisen ett registreringsnummer.
Kung
Det är ett steg i att avskaffa bilkörkortskravet inom tätbebyggt område. Nästa steg är att höja hastigheten på dessa fordon så att de som ändå bara behöver ett cityfordon aldrig behöver tänka på att lägga pengar på ett bilkörkort utan klarar sig bra med mopedkort. Inom storstäderna har det nu börjat bli vanligare, har till och med sett mopedbilar på Essingeleden trots att det ännu inte är riktigt lagligt ännu men det blir när hastigheten höjs.
Tror tanken bakom tillåtandet av dessa bromsklossar var att få ned hastigheten på vägarna för trafiken i allmänhet.
Nu är det ju tvärtom, en riskfaktor med omkörningar av hela karavaner som legat efter i kilometer efter kilometer. Omkörning i ren frustration när minsta möjlighet ges.
Det är ytterst sällan som traktorförarna kör åt sidan när möjlighet finns.
Hålla åt sidan? Man sitter med telefon I handen, filmar i backspegeln medan man kör, och tävlar om vem som har längst kö efter sig. Epa-traktorn var tänkt som en möjlighet för små lantbrukare att kunna skaffa sig en billig dragare i jordbruket. Epan och A-traktorn hör hemma på åkern, dit bör den förpassas igen.
När det blir höjning av hastigheten för A-traktorerna blir de lagliga på motorvägarna eftersom de då är 40-plus-fordon och då kommer automatiskt en sänkning av hastigheten troligen från dagens 110/120 ner mot 100 eventuellt 90 att ske på motorvägarna, men upphinningsolyckorna kommer nog att skörda många offer. Något att tänka på förr skulle man enligt förordningarna signalera med tutan då man skulle passera traktorer, detta på grund av uppmarksamheten. Detta bör även göras vid omkörning av rattsurfande A-traktorer.
Det är ytterst anmärkningsvärt från våra beslutsfattare att man inte inser att dessa fordon inte har på vägen att göra. Listan kan göras lång angående de risker som övriga trafikanter utsätts för.
Tänk då vilka risker de som sitter i A-traktorn utsätts för. Bilister som ska förbi till vilket pris som helst ligger och hetsar bakom med livsfarliga omkörningar. Åk tidigare om du nu har så bråttom.
Det finns faktiskt fortfarande en gammal lag som säger att långsamt gående fordon skall gå åt sidan så fort tillfälle ges. Sedan så är nog kolonnkörning endast tillåten för militären om jag inte har helt fel.
Vissa yrkesgrupper har tider att passa. Då hjälper det inte att åka tidigare!