Konferens om inflyttning
Nyheter I två dagar har Gummifabriken varit centrum för en konferens om inflyttning. Att få fler att flytta till kommunen är något som alla kommuner i landet strävar efter.
Men frågan som lyftes på konferensen var hur, exakt detta ska gå till.
En sak som framkom var att kommunerna inte bör marknadsföra sig med vacker natur.
Detta beroende på att i stort sett samtliga 290 kommuner i Sverige har god tillgång på just detta.
Lena Bjerke, som är forskare vid högskolan i Jönköping hade flera andra konkreta tips på vad kommuner bör satsa på, respektive inte bör satsa på för att öka inflyttningen.
En annan sak som hon nämnde var vilken åldersgrupp man som kommun bör rikta sig till.
Bjerke visade tydliga siffror på att det är människor mellan 20 och 35 år som kommunerna bör inrikta sig på.
– Det är inom det åldersspannet som folk är som mest benägna att flytta, konstaterade hon.
Att exempelvis försöka locka pensionärer att bosätta sig i en kommun var något som hon inte tyckte vara en bra idé.
anledningen var att det är ytters få pensionärer som är benägna att flytta till en ny kommun.
På konferensen deltog ett 30-tal personer från stora delar av landet.
Mia Berglund som är destinationsutvecklare på Värnamo kommun poängterade att konferensen är ett bra tillfälle att knyta nya kontakter och att få nya idéer .
• Vad ska Värnamo marknadsföra sig med, när det inte fungerar att marknadsföra sig med vacker natur och rikt föreningsliv?
– Värnamo kan marknadsföra sig som en stad för design.
– Dessutom har vi något unikt för regionen här och det är Gnosjöandan som vi kan marknadsföra oss med, sa Mia Berglund
Ett sätt är att försöka få nytt folk till kransorterna. På ett mer konkret sätt.
Vet de industriidkande som försökt etablera/utvidga sig i dessa orter men som fått rådet att göra det i centralorten ist.
Ett sätt är genom att nekas banklån om inte så sker.
Kanske inte lockar ny inflyttning men det främjar absolut inte att ”stanna kvar” i Värnamo kommun.
Var ju någon förnuftig tänkare, minns inte vem, som sa att det kostar 10 gånger mer att hitta en ny kund än att behålla en befintlig.