Nyheter

Kommunledning kritisk till ny trafiklösning

Nyheter Bygget av en ny planskild korsning på Bredasten är ett steg närmare verklighet, men Värnamo kommun är kritisk till den föreslagna utformningen. – Det är djupt beklagligt att en myndighet som har ett nationellt ansvar för trafiksäkerheten inte visar större lyhördhet gentemot de lokala förutsättningar och kunskap som finns här i Värnamo, säger Tobias Pettersson (M).

Bredastensområdet kommer att begåvas med en avfart. Bild: David Alin

Kommunstyrelsen beslutade i juni att godkänna upprättat medfinansieringsavtal med Trafikverket avseende en planskild korsning vid Bredasten östra. Bakgrunden till beslutet är att Trafikverket ska bygga om sträckan på riksväg 27 mellan Ulås och Bredasten till 1+2-väg med en parallell gång-och cykelväg. Värnamo kommun har framfört önskemål om att i projektet bygga en planskild korsning vid ”östra Bredasten” för att förbättra trafiksituationen i de rondeller och anslutningen mot

E4:an som finns vid Bredasten i dag som är väldigt ansträngd. Trafikverket har ställt sig positiva till en planskild korsning och har tillsammans med kommunen landat i att finansiera en planskild korsning med 50 procent vardera då åtgärden är till nytta för både Trafikverket och Värnamo kommun. Kostnaden för en planskild korsning beräknas till 40 miljoner kronor, vilket innebär att kommunen går in med 20 miljoner i projektet som är planerat att byggas någon gång mot slutet av 2020-talet.

Enligt medfinansieringsavtalet ska Värnamo kommun själva bygga ut och bekosta en anslutningsväg från Bredastensområdet fram till den planskilda korsningen, ett projekt som beräknas kosta 15 miljoner kronor. Kommunen har i kontakt med Trafikverket meddelat att man önskar en korsning likt övriga trafikplatser utmed riksväg 27, med både accelerationsfält och retardationsfält. I annat fall ser kommunen risk för trafikolyckor och att lastbilar kommer välja att köra via rondellen på Bredasten. Trafikverket har svarat att kommunen får bekosta en sådan lösning, som beräknas ligga på mellan fem till tio miljoner kronor, på egen hand.

Kommunfullmäktige beslutade på torsdagens möte att teckna tilläggsavtal med Trafikverket avseende accelerations- och retardationskörfält i en planskild korsning vid Bredasten enligt upprättat förslag, att ärendet hänskjuts till budgetberedningen inför 2027 års budget och att ge kommunstyrelsens ordförande Tobias Pettersson (M) och kommundirektören Ulf Svensson i uppdrag att underteckna tilläggsavtalet.

– Det är djupt beklagligt att en myndighet som har ett nationellt ansvar för trafiksäkerheten inte visar större lyhördhet gentemot de lokala förutsättningar och kunskap som finns här i Värnamo, säger Tobias Pettersson (M). Bild: David Alin

– Jag vill göra några förtydligande i den här frågan. Det här är ett projekt som vi har jobbat med under lång tid. Under två års tid har vi haft förhandlingar med Trafikverket. Inledningsvis ville Trafikverket att vi skulle ta kostnaderna för hela den här planskilda korsningen. Efter många och långa förhandlingar så landade vi ner på en 50–50-lösning där vi står för 50 procent av investeringen och Trafikverket för 50 procent. Under hela den här perioden har vi efterfrågat att ta del av den faktiska utformningen av trafikplatsen och vi har också visat på exempel för hur vi vill att den ska utformas. Vi vill att den ska utformas på samma sätt som övriga sådana här påavfarter är utformade ut med 27an i Värnamo kommun för att kunna säkerställa att lösningen blir trafiksäker, välfungerande och långsiktigt hållbar. Trots våra upprepade önskemål var inte detta möjligt. Först efter att avtalet hade signerats har vi fått ta del av Trafikverkets planer och det var då också vi fick se att de gick tvärtemot våra egna tankar och intentioner för hur en säker och funktionell trafikplats vid Bredasten borde utformas och det är just denna situation som ligger till grund för tilläggsbudgeten som vi har att besluta om i dag. Jag vill uttrycka min tydliga beklagan över att Trafikverket inte delar kommunens fokus på trafiksäkerhet, goda trafikflöden och möjlighet till tillväxt på det här området. Vi ser allvarliga brister i den föreslagna utformningen, bland annat avsaknaden av acceleration och retardationsfält, vilket riskerar att skapa problem för trafiksäkerheten. En fråga som borde vara central för Trafikverket. Det är djupt beklagligt att en myndighet som har ett nationellt ansvar för trafiksäkerheten inte visar större lyhördhet gentemot de lokala förutsättningar och kunskap som finns här i Värnamo. Vi står bakom ambitionen att utveckla infrastrukturen på ett hållbart och effektivt sätt och tar nu ett eget ansvar för att detta ska genomföras genom den här tilläggsbudgeten, men framåt kommer vi att kräva öppenhet, dialog och respekt för de kommunala beslutsprocesserna ifrån ansvarig myndighet, säger Tobias Pettersson (M).

– Den lösningen som Trafikverket föreslår, som Tobias nämnde här, kommer ju inte alls att bidra till att förbättra trafikflödena från och till Bredastensområdet och från och till området på andra sidan. Tvärtom, det blir en bromskloss i hela flödet, menar Håkan Johansson (KD). Bild: David Alin

Pettersson (M) får medhåll av Håkan Johansson (KD).

– Det här är en jätteviktig fråga och vi måste få den löst för ett bra sätt. Den lösningen som Trafikverket föreslår, som Tobias nämnde här, kommer ju inte alls att bidra till att förbättra trafikflödena från och till Bredastensområdet och från och till området på andra sidan. Tvärtom, det blir en bromskloss i hela flödet. Man kan se det här på ett sätt till. Det handlar om trafikpedagogik. Om ni tänker på på alla trafikplatser vi har från Sörsjö och ner till Bredasten utmed 27:an så är alla utformade på samma sätt. Det gör att man vänjer sig vid att så här ser det ut när jag ska svänga av och in i Värnamo. Att då ha en trafikplats som avviker så radikalt från övriga underlättar ju inte körandet för trafikanterna som kommer. Alltså det finns en hel mängd av skäl, även trafikpedagogiska skäl, som talar för att detta är det rätta att göra.

Taggar

Dela


2 reaktioner på Kommunledning kritisk till ny trafiklösning

Värnamo har inte lyckats så bra med andra vägprojekt så det är ju jättebra att någon annan hoppar in så att leken tar slut.

Man skall inte kasta sten i glashus, heter det. Men det är just det Tobias Pettersson gör när han beklagar sig över Trafikverkets brist på lyhördhet gentemot kommunen när det gäller utformningen av den nya trafikplatsen vid Bredasten. Jag har personligen kämpat i flera år för att få till en säkrare trafikmiljö vid den gata där jag bor. Bland annat att där måste bli ett förbud mot att regelbundet använda densamma som en privat parkeringsplats. Har också krävt av kommunen som tydliggör att där enligt trafikförordningen råder parkeringsförbud i och i närheten skymda kurvor som finns på vägen. Det finns således ett skäl till förbudet i lagen, nämligen att parkerade bilar utgör en olycksrisk. Inget av detta har kommunen tagit till sig.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *