Nyheter

Kommuninvånare lurad vid bilköp: ”Så jäkla ledsamt”

Nyheter En kommuninvånaren köpte en bil med trasiga lyktor. Trots upprepade försök har säljaren inte varit nåbar. Nu vänder sig invånaren till Allmänna reklamationsnämnden för att få hjälp.

En kommuninvånaren köpte en bil med trasiga lyktor. Trots upprepade försök har säljaren inte varit nåbar. Nu vänder sig invånaren till Allmänna reklamationsnämnden för att få hjälp. Bilder: Press

I november 2022 köpte en kommuninvånare en begagnad bil på Blocket av en firma i Arlandastad. Affären gjordes upp per telefon och en säljare levererade bilen till invånaren i Värnamo. På vägen hem började problemen. På instrumentpanelen visades felkoder som varnade för felaktigt halvljus och backljus och personen uppmanades uppsöka verkstad. Invånaren tog kontakt med säljaren som uppmanade invånaren att åka till en verkstad för felsökning med hänvisning till att det ska finnas sex månaders garanti på bilen. I slutet av november månad gjordes en felsökning som visade att det skulle kosta närmare 30 000 kronor att reparera felen. Trots upprepade försök att få kontakt med säljaren har säljaren inte varit nåbar. Nu har kommuninvånaren vänt sig till Allmänna reklamationsnämnden för att begära att firman ska stå för reparationskostnaderna alternativt häva köpet.

– Det är så jäkla ledsamt, man vet inte vad man ska säga. Det var jättelätt att få tag i dem innan affären men så fort det blir problem så håller de sig undan. Jag kommer inte att ge mig i den här frågan, varför inte bara göra rätt för sig? Man köper en ny bil och vill att det ska fungera. Jag kommer aldrig mer att handla en bil på avstånd, säger kommuninvånaren i en kommentar till tidningen. 

Vi har försökt att få kontakt med bilförsäljaren utan framgång. 

Taggar

Dela


Lämna ett svar