Kommunens nya kontaktcenter invigdes i dag
Nyheter I dag invigdes Värnamo kommuns nya stolthet. Ett nytt, modernt kontaktcenter som har kostat kommunen 3,7 miljoner kronor i investeringskostnader.
– Kontaktcentret kommer att ge en högre grad av service till medborgarna.
– Dessutom kommer det att avlasta de olika förvaltningarna så det kan ägna mer tid och resurser åt in kärnverksamhet, säger kommunchefen Ulf Svensson.
I kommunens nya kontaktcenter kommer det att arbeta nio personer, under ledning av Josefin Olsson. Tanken är att 80 procent av ärendena som folk ringer om ska kunna klaras av direkt, utan att samtalen kopplas vidare till de olika förvaltningarna.
Kostnaden att driva det nya kontaktcentret blir cirka tre miljoner kronor per år.
Fem av tjänsterna är från den gamla ”kommunväxeln” med fyra tjänster är helt nya.
– Av detta så kommer vi att få tillbaka 1,8 miljoner kronor av de olika förvaltningarna, fortsätter Svensson.
Han och Josefin Olsson höll invigningsanförande inför ett 100-tal personer, de flesta arbetar i kommunhuset.
– Vi kommer också att arrangera öppet hus här under Värnamodagarna, avslöjade Josefin Olsson.
När bandet var klippt fick de som ville gå in och titta närmare på de nya lokalerna där centret är inrymt.
Kontaktcentret hade redan på morgonen kopplat om de flesta telefonlinjerna till kommunen.
– Vi har haft nästan 250 telefonsamtal under de första två timmarna, det blir i snitt 100 samtal per dag för de som arbetar här, berättare Isabella Magnusson, en av de anställda på kommunens nya Kontaktcenter.