Kommunens förslag: Dra nya järnvägen längs gamla E4:an
Nyheter Under veckan har det varit samråd för den järnvägen mellan Byarum och Tenhult. – Det skulle underlätta att lägga järnvägen bredvid befintlig väg, menar kommunalrådet Gert Jonsson (M) och kommenterar även kommunens hållplatser och linje 500 som ska avvecklas.
För ett år sedan var det första samrådet angående Trafikverkets projekt om var någonstans den nya järnvägen mellan Byarum och Tenhult ska dras. Då lämnade kommunen in följande synpunkt:
”Kan väg 846 (reds anm; gamla E4:an) sträckning i möjligaste mån följas från Byarum till väg 30 så ser kommunen det som positivt. Det är viktigt att även hitta en lösning för tillgängligheten för boende i området runt Krängsberg och Krängshult till Byarum, Vaggeryd och E4:an. Om järnvägen kommer att korsa riksväg 30 i närheten av Södra Stigamo ser kommunen en möjlighet till att samtidigt förbättra väganslutning till riksväg 30. Har Trafikverket tagit hänsyn till kommunens vindbruksplan, som pekar ut potentiella områden för vindkraft? I så fall bör det framgå av handlingarna. Har Trafikverket tagit del av kommunens grönstrukturplan?”.
Trafikverket svarar på synpunkterna: ”Då vi är i tidigt skede i planläggningsproccessen vet vi inte i dagsläget hur järnvägen kommer att påverka olika delar av utredningsområdet. Trafikverket noterar synpunkterna och tar med sig dessa i det fortsatta utredningsarbetet. Gällande vindbruksplan och grönstrukturplan kommer detta ses över och eventuellt tas med i kommande arbete”.
Gert Jonsson (M) kommenterar under torsdagskvällen hållplatser, restider och sträckningen…
– Vi ska hålla ihop länet med en kombinerad järnväg. Man fastnade i ett alternativ för att hålla ner restiden för persontrafiken. Angående hållplatser avgörs inte det av Trafikverket eller av oss i kommunen, utan det ligger på regionens bord. Tåget är för resande och man har sett resandevanor, hur många pendlare finns det från Klevshult, det kanske inte är tillräckligt?
– Får vi en expansiv kommun stannar tåget här, men inte vid alla hållplatser. Är det många som reser så blir det någon form av av- och påstigningsplats. Det diskuteras också A6-området i Jönköping och där kan det därmed bli ytterligare en hållplats. Enligt förslaget som finns ska det vara två mellan Värnamo och Jönköping för att klara restiden på 50 minuter, men det är regionen som ansvarar för hållplatserna utmed tågsträckan. Linje 500, med halvtimmestrafiken, är inte aktuellt att vara kvar när järnvägen är byggd. Vi vidhåller vårt tidigare förslag att hålla sig nära gamla E4:an så mycket som möjligt norr om Byarum. Det borde spara pengar och tid då det redan finns en väg att frakta material, bygga räls och för framtida underhåll i stället för att anlägga nya vägar, säger Gert Jonsson (M).