Kommunen ska sträva efter digitala skolverktyg
Nyheter Under kommunfullmäktige debatterades förslaget om en-till-en läroplattor i skolorna.
Tidigare under året har vi avhandlat förslaget om digitala skolverktyg. I torsdags behandlades förslaget i kommunfullmäktige. Barn- och utbildningsnämndens ordförande Maria Johansson (C) yrkade på kommunstyrelsens förslag om att anse initiativet som besvarat.
– I skolan strävar vi efter likvärdighet när det gäller tillgången till digitala verktyg. Tillgången behöver öka, det är vi ense om, men vi har en ekonomisk verklighet att förhålla oss till. I dag vet vi inte vad dessa digitala verktyg kommer att hamna i före prisläge då situationen i omvärlden har gjort att priserna skenat i höjden förutom att det är svårt att få tag i digitala verktyg. Här måste vi i barn- och utbildningsnämnden prioritera. Vårt mål och uppdrag i nämnden är att ha en budget i balans, vi måste klara av ökade kostnader för skolskjutsar där vi redan går ett par miljoner back. Om drivmedelskostnaderna ökar kommer det att bli ännu dyrare att få skolskjutsbarnen till och från skolan. Vi måste se till att barnen och eleverna får näringsriktig mat i förskolan och skola varje dag. Kostnaderna för maten, det vet ni, den ökar med anledning av hur läget är i världen och hur mycket vi i dagsläget inte än men det har redan ökat. Digitala verktyg till alla i årskurs fyra till sex vill vi men ni ska veta att man klarar en kvalitativt undervisning för våra mellanstadieklasser som det ser ut redan i dag. I årskurs sex har de flesta ett eget digitalt verktyg men vi strävar efter att elever i årskurs fyra och fem ska ha det precis som man har på högstadiet och gymnasiet, men de ekonomiska förutsättningarna för det finns inte just nu när vi framför allt måste se till att elever med skolskjuts kommer till och från skolan och att alla får en god och näringsrik skolmat varje dag. Att lova någonting som vi inte alls är säkra på att vi kan uppfylla i rimlig tid vill vi från alliansen inte göra. Därför blev vårt beslut att sträva efter att elever i årskurs till sex ska ha varsitt digitalt verktyg och att därmed anse medborgarinitiativet som besvarat. Det ska ni vet att säger vi sträva efter, då menar vi det också.
Barn- och utbildningsnämndens vice ordförande Britt-Marie Sellén Nilsson (S) yrkade bifall till medborgarinitiativet.
– När vi satt och diskuterade det här i BUN, det var rätt så länge sedan, så fanns det en brist på digitala verktyg, så vi hade svårt att få hit dem till Värnamo kommun. Det kan jag köpa att det inte finns att få eller inte kan levereras i lagom tid, men de digitala verktygen är viktiga för barnen. Det är deras framtid och de behöver lära sig hantera dem på ett rättvist sätt. Det är inte så att det kan vänta till årskurs sju innan man börjar få digitala verktyg. I de lägre åldrarna har man ofta iPads som man delar. Då kan man inte spara det man håller på med för att det för någon annan som ska ha den sedan, utan man får hela tiden börja om från början och det är inte okej.
Tobias Pettersson (M) yrkade bifall till kommunstyrelsens förslag.
– Britt-Marie, du nämner att det är jätteviktigt med en-till-en iPads för alla ungdomar i skolan och jag undrar bara vad har för forskning eller belägg till att det ska resultera i bättre kunskapsresultat? Det måste vara det vi fokuserar på, insatserna vi gör i skolan. Vi vet att vi inte har en enorm säck med pengar att häva ur, så då måste man fokusera på om iPad är viktigare eller om vi ska fokusera på elevhälsan och de insatser som sker i klassrummet i stället.
Britt-Marie Sellén Nilsson replikerade.
– Jag har inte med mig någon forskning i detta nu och jag vet inte om du, Tobias, har någon forskning som säger att det är tvärtom mot det jag säger. Det jag har lärt mig, det jag har hört och det jag har läst är att vi behöver lära oss använda de här verktygen på ett pedagogiskt sätt och att vi behöver börja i unga åldrar för att det ska bli bra i framtiden igenom hela skolväsendet, när man kommer till högstadie, gymnasiet och kanske vidare också till universitet så att man får med sig det i grunden. Det är klart att man kan lära sig det här från årskurs sju också. Jag har många gånger pratat om hur lärarna använder det på ett pedagogiskt sätt, där har vi också en utbildningsinsats. Lärarna klarar inte alltid av att utbilda på ett pedagogiskt sätt men om man inte har verktyget överhuvudtaget då är det näst intill omöjligt.
Tobias Pettersson (M):
– Jag tycker också det är viktigt med digitala verktyg och att man lär sig tidigt, men jag är inte säker på att en till en-enheter till barn är vägen framåt. Jag jobbar också på gymnasieskolan och ser vilken problematik som finns när man har jobbat med en iPad hela grundskolan när man plötsligt ska byta till en dator och manövrera den på bästa sätt. Jag frågade faktiskt förvaltningen om det fanns någon underlag till att det här kommer att leda till bättre kunskapsnivåer hos våra elever och det kunde man inte bevisa, så det är därför jag är lite frågande till om det är rätt satsning.
Anders Ferngren (S) yrkade bifall till medborgarinitiativet.
– Som pedagog måste jag reagera här. Vi ska ha en likvärdig skola och då innebär det att en del elever kan inte spara eller ladda ner sina arbeten som de har gjort medan andra kan göra det. Det är väl inte likvärdigt att säga att ”vi strävar efter”? Det tycker jag är mesigt. På tal om mesigt…när man lägger ett medborgarinitiativ då tycker jag att man antingen säger ja eller nej, ”besvarat” det är mesigt. Därför yrkar jag bifall till medborgarinitiativet. Tack.
Efter avslutad debatt ställdes Maria Johanssons (C) och Britt-Marie Nilssons (S) yrkanden mot varandra. Maria Johanssons yrkande vann gehör vid en inledande omröstningen. Voteringen krävdes och yrkandena hade 25 röster var när kommunfullmäktiges Camilla Rinaldo Miller (KD) lade den 51:a rösten. Hon ställde sig bakom Maria Johanssons (C) yrkande, vilket innebar att medborgarinitiativet ansågs besvarat.
Samtliga S, V, MP och SD reserverade sig mot beslutet.