Nyheter

Kommunen klargör app-situation

Nyheter På en pressträff i dag klargjorde Värnamo kommun situationen rörande parkeringsapparna i Värnamo stad.

På en pressträff i dag klargjorde Värnamo kommun situationen rörande parkeringsapparna i Värnamo stad. Bild: David Alin

När Värnamo kommun påbörjade processen med att införa olika betallösningar på kommunens fyra parkeringar var att det skulle göras utifrån en upphandling. När processen drog i gång upptäcktes identifierades vissa luckor och möjligheter för feltolkning i systemet. Kommunen avbrör processen och beslutad sig för att införa ett så kallat auktorisationssystem.

– Konceptet är att det är finns ingen exklusivitet men att det finns villkor man lever upp till. Det vat det koncept vi kände var bäst för Värnamo kommun, säger Mattias Granat, strategisk inköpare på upphandlingsavdelningen på Värnamo kommun.

Kommunen träffade avtal med tre parter, EasyPark, ePark, Parkster och inom en snar framtid Mobill. Den 1 september 2024 rullade systemet i gång och snabbt upptäcktes problem i systemet. Inte minst med serviceagifterna

– I det här alternativet till upphandling står det klart och tydligt att parkören inte ska debiteras med serviceavgift och extraavgift. Det är reglerat i avtalet och kravställningen gentemot aktörerna, säger Mattias Granat.

För att klargöra detta för aktörerna har kommunen fört dialoger med alla parter, där de har fått presentera hur bolagen ska göra för att de parkerade ska slippa behöva betala serviceavgifter.

– Det ska framgå av deras villkor och även synas på ditt kvitto. Många tror att det här är ett kommunalt ansvar, men det är det inte. Vi hänvisar vidare drabbade konsumenter att ta kontakt med det berörda bolaget. Vi uppskattar att folk hör av sig till oss, men vi hänvisar i det fallet vidare berörda konsumenter till de berörda bolagen, säger Martin Axelsson Bahn på projektavdelningen på teknik- och fritidsförvaltningen.

Taggar

Dela


2 reaktioner på Kommunen klargör app-situation

I radiointervjun så påstods det att man endast fått klagomål på serviceavgifter!
Jag har påpekat att man tagit betalt på helger.

Easy Park uttalade sig att de inte kommer återbetala de avgifter som de felaktigt tagit ut då de menar att kunden har gjort ett aktivt val att betala serviceavgift trots att det nästan varit omöjligt att förstå hur man ska slippa avgiften.

Jag tror inte denna parkeringssoppan är över än på ett tag!

Lämna ett svar