Nyheter

Kommunanställda under lupp

Nyheter Medierapportering fick Jan Cherek (SD) att lyfta en interpellation i kommunfullmäktige.

Kommunanställda hamnade under lupp på kommunfullmäktige. Bild: David Alin

Jan Cherek (SD) pratar innan han läser upp interpellationen. Bild: David Alin

Inför kommunfullmäktige hade Jan Cherek (SD) ställt en interpellation till kommunstyrelsens ordförande Tobias Pettersson (M). Frågan berörde anställda i Värnamo kommun.

– Vi har kunnat läsa om skräckexempel från kommuner där man har rapporterat om pedofiler i barnverksamhet, kleptomaner i äldreomsorgen och kriminella individer i olika kommunala verksamheter. Ett inslag i Sveriges Radio var att 200 får stöd efter sexuella övergrepp inom hemtjänsten. Förutom detta har man också rapporterat om icke kvalificerade personer på olika tjänster där det krävs behörighet. Tyvärr så har alla dessa rapporter kommit fram när skadan redan skett och på så sätt vet man ej vilka mörkertal det finns, säger Jan Cherek (SD).

– Mina frågor är:

1) Hur ser det ut i Värnamo kommun, har vi påkommit någon icke önskvärd anställd?

2) Om man skulle upptäcka personal som ljugit om att de är kvalificerad, hur är arbetsgången då? Avsked, byte av arbetsuppgifter eller utköp?

3) Vid anställning, kontrollerar man mot belastningsregistret och vilka tjänster rör det sig i så fall om?

Tobias Pettersson (M) besvarar interpellationen. Bild: David Alin

Tobias Pettersson (M) tog plats i talarstolen och inledde med att tacka för interpellationen.

– Att säkerställa trygghet och tillit i våra kommunala verksamheter är av allra högsta prioritet, särskilt i de verksamheter som riktar sig till våra mest sårbara grupper – barn och äldre. Tyvärr har vi på senare tid tagit del av rapporter om personer med allvarlig brottslig bakgrund som arbetat inom välfärden. Det finns också exempel på att tjänster har tillsatts med personer som saknar rätt behörighet eller kvalifikationer, vilket inte bara skadar verksamhetens kvalitet utan också riskerar att urholka invånarnas tillit till våra kommunala institutioner.

– Vi som kommun måste därför göra allt i vår makt för att undvika att personer som inte bör arbeta inom dessa verksamheter får anställning hos oss. Detta innebär inte bara att följa gällande lagar och riktlinjer, utan även att arbeta förebyggande och noggrant säkerställa att våra rutiner för rekrytering. Alla barn och äldre ska kunna känna sig trygga i vår omsorg, och deras anhöriga ska kunna känna full tillit till oss som utförare av dessa tjänster.

– Genom att arbeta aktivt med dessa frågor och alltid sträva efter högsta möjliga säkerhet skapar vi inte bara tryggare arbetsplatser, utan bygger också en hållbar relation mellan kommunen som organisation och våra invånare. En trygg kommun är en av hörnstenarna i vårt arbete, och vi måste göra allt som står i vår makt för att skydda dessa värden, säger Tobias Pettersson (M).

– Nu går jag över till att besvara frågorna:

1) I Värnamo kommun har vi vid ett fåtal tillfällen upptäckt anställda som, utifrån brister i utförandet av sina arbetsuppgifter, inte levt upp till våra förväntningar och krav. Dessa situationer har hanterats i enlighet med arbetsrättsliga rutiner för att säkerställa att våra verksamheter fortsätter att vara trygga och pålitliga för våra invånare.

Det har också framkommit att vissa anställda eller vikarier varit involverade i eller utfört kriminella handlingar, vilket skett först efter rekryteringstillfället. Man arbetar kontinuerligt med att förbättra våra rutiner för att minimera risken för att oönskade personer ska få anställning i våra verksamheter.

2) Om det skulle framkomma att en anställd i Värnamo kommun har lämnat felaktiga uppgifter om sina kvalifikationer, följer vi en arbetsrättslig process för att bedöma varje enskilt fall. Hur vi agerar beror på omständigheterna och kan variera mellan avsked, byte av arbetsuppgifter eller, i vissa fall, ett utköp.

3) Innan vi anställer, anlitar eller tar emot personer i verksamheter där det krävs en obligatorisk registerkontroll, måste de visa upp ett utdrag ur belastningsregistret. Denna kontroll är en del av lagstiftningen och gäller specifikt för verksamheter som arbetar med barn och unga. Syftet är att säkerställa att ingen med tidigare domar för brott där man utsätt barn för övergrepp, kränkningar eller annat skadligt inflytande har direktkontakt med dessa grupper framåt.

Alliansens ledamöter i omsorgsnämnden presenterade under föregående vecka att uppdra till omsorgsförvaltningen att i samarbete med HR-avdelningen utreda möjligheten att dessa krav även ska omfatta anställningar inom omsorgens ansvarsområden.

I dagsläget visar belastningsregistret endast de brott man dömts för, och äldre brott kan sorteras bort. Därför kan det finnas personer bland våra cirka 3000 anställda som tidigare dömts för brott, men detta innebär inte per automatik att de är olämpliga för sina arbetsuppgifter. Vidare kan en del personer med ett ostraffat förflutet ändå ha begått brottsliga handlingar, vilket innebär att registerutdrag inte alltid fångar upp alla risker.

För att säkerställa att vi rekryterar medarbetare med rätt kompetens och bakgrund måste vi fortsätta arbetar med rekryteringsprocesserna som bör inkluderar registerkontroll, referenstagning och intervjuer i högre utsträckning. Denna process, är viktig för att skapa en trygg verksamhet för barn, äldre och andra i behov av kommunens stöd.

Jag är tacksam över att vi har en regering som lyssnar in oss kommuner och går från ord till handling för att bekämpa kriminaliteten. Regeringen har tillsatt en utredning som undersöker möjligheten för kommuner att begära utdrag från fler register, så som misstankeregister, verksamheter och för andra brottsrubriceringar.

Jag tror att regeringens utredning kommer att bidra till tydligare och mer enhetliga riktlinjer för kommuner att följa, vilket är viktigt för att balans ska uppnås mellan skyddet för våra mest sårbara grupper och de arbetssökandes integritetsskydd.

– Tackar för svaren. Jag ställer en liten följdfråga då: Görs även lämplighetskontroller? Vi har tidigare läst 0m lärare som varit olämpliga i andra kommuner som vi sedan har anställt. Gör man även bakgrundskoll på dem innan man anställer, så att vi slipper att hamna i samma sits? Undrar Jan Cherek (SD).

– Så är det ju och här är det rekryteringsprocessen som måste bli ännu skarpare och tydligare. Att man också hämtar referenser från tidigare arbetsgivare och följer upp hur personen har fungerat vid anställning är en jätteviktig del i det här arbetet och här har vi säkert mer att göra. Därför är det viktigt att följa den här utvecklingen och verkligen säkerställa att vi gör de bakgrundskontroller som är möjliga att göra utifrån gällande lagstiftning, säger Tobias Pettersson (M).

Taggar

Dela


Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *