Kommunalråden om gatuparkeringarna: ”Följer utvecklingen noga”
Nyheter Kommunens högst ledande politiker kommenterar det ökade antalet gatuparkeringar i Värnamo centrum.

Bild på ena körfältet på Tånnögatan som numera är fullt av parkerade bilar. Bild: David Alin
I går berättade vi att de nya parkeringsavgifterna i Värnamo centrum redan skapar problem, i form av gatuparkeringar på närliggande gator.
Med anledning av beskedet tog vi kontakt med kommunens ledande politiker för att få deras syn på frågan.

Tobias Pettersson (M). Bild: David Alin
Kommunstyrelsens ordförande Tobias Pettersson (M):
– Det är givetvis en effekt av att kommunfullmäktige beslutat att införa avgifter och givetvis en väntad sådan. Avgifterna är reglerade till tre timmar avgiftsfritt i zon 2 följt av en avgift på fyra kronor per timme för den som står längre i zon 2.
– Samhällsbyggnadsförvaltningen har tillsammans med teknik- och fritidsförvaltningen har fått uppdraget att kunna göra ytterligare insatser om det behövs, vilket dock är för tidigt att säga efter ett par dagar med den nya regleringen. Jag vill dock poängtera att det inte finns några gratisparkeringar och att det alltid är någon som betalar för platserna oavsett om det är via skattesedeln eller om det är den enskilde som nyttjar platsen. Tills nu har även den som inte har bil eller som väljer andra alternativ fått betala för parkeringsplatser vilket också varit underlag för diskussion under många år. Flera avgiftsfria platser finns dock fortsatt runt om i staden.
– Det blir en viss problematik, framförallt på smala gator, och ytterligare åtgärder kan bli nödvändiga framåt.
– Avgifterna handlar i huvudsak om att komma till rätta med en problematik som funnits och att frigöra fler platser för besökare till staden. Diskussioner och önskemål om ett parkeringshus har funnits under många år vilket hade varit en investering på flera hundra miljoner för skattebetalarna. En investering som eventuellt kan skjutas på framtiden med denna insats.
– För invånare i hela kommunen försöker vi göra vårt centrum mer tillgängligt, hålla så låg skattesats och så låga avgifter som möjligt. För egen personal gör vi flera insatser för att detta inte ska påverka vår attraktionskraft som arbetsgivare.
– Vi kommer följa utvecklingen noga för att se effekterna av regleringen och jag utesluter inte åtgärder eller förändringar beroende på utfall, det måste dock gå mer än tre dagar för att analysera effekterna.

Mikael Karlsson (-). Bild: David Alin
Kommunstyrelsens förste vice ordförande Mikael Karlsson (-):
– Det är förståeligt att de första dagarna skapar reaktioner – förändringar i vardagen känns alltid mest i början. Men att efter bara tre dagar dra långtgående slutsatser är kanske att gå lite väl fort fram. Syftet med avgifterna är långsiktigt: att uppmuntra till att använda de parkeringsplatser som redan finns, att skapa rättvisa mellan bilister och dem som väljer andra färdsätt, och att ge bättre förutsättningar för privata aktörer att kunna behålla och utveckla sina parkeringslösningar.
– Dessutom finns en tydlig miljö- och tillgänglighetsaspekt – de som verkligen behöver bilen ska lättare hitta plats om fler som bor nära väljer gång, cykel eller buss. Beteendeförändringar tar tid, och det är först på lite längre sikt vi kan se de positiva effekterna. De initiala reaktionerna är helt naturliga, men mycket talar för att situationen kommer att stabiliseras när både boende och besökare anpassat sig till det nya systemet.

Anetté Myrvold (S). Bild: David Alin
Kommunstyrelsens andre vice ordförande Anetté Myrvold (S):
– Jag ser att många bilister väljer att undvika Stadshusets parkeringsplats och istället parkerar gratis på intilliggande gator. Detta är inget nytt problem utan skedde tidigare längs med hela kyrkogatan där boende parkerade gratis istället för att parkera inom den egna fastigheten där man bor.
– Vi har infört avgifterna som en del i en större strategi för att få boende i centrum att använda parkeringsplatser inom sina fastigheter och kanske gå eller cykla i stället för att ta bilen.
– Fastighetsägarna är enligt regelverket skyldiga att erbjuda minst 0,8 parkeringsplatser per lägenhet, vilket innebär en kostnad som i sin tur tas ut i form av parkeringsavgifter för boende men problemet är att det finns flera gratisparkeringar och gator i närheten som boende och andra bilister istället använder. Detta leder till att fastigheternas egna parkeringsplatser ofta står tomma, medan gatorna blir överfulla. Resultatet blir att de som verkligen behöver parkera i centrum, exempelvis besökare och pendlare, får svårare att hitta lediga platser.
– Att ta ut parkeringsavgift kan styra biltrafiken bort från centrala områden och minska onödig biltrafik. Det kan bidra till att fler väljer kollektivtrafik, cykel eller promenad som minskar utsläpp men också bidrar till folkhälsa. Jag tror också att vi kan skapa rättvisare och mer effektiv användning av parkeringsplatser. Många pendlar redan hit idag med buss eller tåg och går från stationen och hit utan problem medan andra väljer att ta bilen för samma avstånd. Det kan självklart finnas skäl för att man tar bilen till jobbet och då ska man självklart göra det men det är också en del som uppgett att de nu kommer ta cykel istället och det frigör parkeringsplatser för dem som faktiskt behöver ta bilen hit.
– Parallellt med detta inför vi också förmånscyklar så att fler ska ha möjlighet att ta cykel till jobbet men också använda privat så klart.
– Vi följer situationen noga och diskuterar olika möjliga lösningar för att förbättra tillgängligheten och minska trängseln på gatorna. Målet är att skapa en balans där parkeringsresurserna används effektivt och de som behöver parkera i centrum också kan göra det.
– Slutligen skulle jag vilja säga att de som behöver ta bilen in till Värnamo stad ska kunna hitta en parkeringsplats och de som inte behöver ta bilen kan cykla, gå eller åka kollektivt men självklart måste vi se till att det inte blir en otrygg miljö att gå, cykla, köra och vistas i.