Kommunalråden om gatuparkeringarna: ”Följer utvecklingen noga”
Nyheter Kommunens högst ledande politiker kommenterar det ökade antalet gatuparkeringar i Värnamo centrum.

Bild på det ena körfältet på Tånnögatan som numera är fullt av parkerade bilar. Bild: David Alin
I går berättade vi att de nya parkeringsavgifterna i Värnamo centrum redan skapar problem, i form av gatuparkeringar på närliggande gator.
Med anledning av beskedet tog vi kontakt med kommunens ledande politiker för att få deras syn på frågan.

Tobias Pettersson (M). Bild: David Alin
Kommunstyrelsens ordförande Tobias Pettersson (M):
– Det är givetvis en effekt av att kommunfullmäktige beslutat att införa avgifter och givetvis en väntad sådan. Avgifterna är reglerade till tre timmar avgiftsfritt i zon 2 följt av en avgift på fyra kronor per timme för den som står längre i zon 2.
– Samhällsbyggnadsförvaltningen har tillsammans med teknik- och fritidsförvaltningen har fått uppdraget att kunna göra ytterligare insatser om det behövs, vilket dock är för tidigt att säga efter ett par dagar med den nya regleringen. Jag vill dock poängtera att det inte finns några gratisparkeringar och att det alltid är någon som betalar för platserna oavsett om det är via skattesedeln eller om det är den enskilde som nyttjar platsen. Tills nu har även den som inte har bil eller som väljer andra alternativ fått betala för parkeringsplatser vilket också varit underlag för diskussion under många år. Flera avgiftsfria platser finns dock fortsatt runt om i staden.
– Det blir en viss problematik, framförallt på smala gator, och ytterligare åtgärder kan bli nödvändiga framåt.
– Avgifterna handlar i huvudsak om att komma till rätta med en problematik som funnits och att frigöra fler platser för besökare till staden. Diskussioner och önskemål om ett parkeringshus har funnits under många år vilket hade varit en investering på flera hundra miljoner för skattebetalarna. En investering som eventuellt kan skjutas på framtiden med denna insats.
– För invånare i hela kommunen försöker vi göra vårt centrum mer tillgängligt, hålla så låg skattesats och så låga avgifter som möjligt. För egen personal gör vi flera insatser för att detta inte ska påverka vår attraktionskraft som arbetsgivare.
– Vi kommer följa utvecklingen noga för att se effekterna av regleringen och jag utesluter inte åtgärder eller förändringar beroende på utfall, det måste dock gå mer än tre dagar för att analysera effekterna.

Mikael Karlsson (-). Bild: David Alin
Kommunstyrelsens förste vice ordförande Mikael Karlsson (-):
– Det är förståeligt att de första dagarna skapar reaktioner – förändringar i vardagen känns alltid mest i början. Men att efter bara tre dagar dra långtgående slutsatser är kanske att gå lite väl fort fram. Syftet med avgifterna är långsiktigt: att uppmuntra till att använda de parkeringsplatser som redan finns, att skapa rättvisa mellan bilister och dem som väljer andra färdsätt, och att ge bättre förutsättningar för privata aktörer att kunna behålla och utveckla sina parkeringslösningar.
– Dessutom finns en tydlig miljö- och tillgänglighetsaspekt – de som verkligen behöver bilen ska lättare hitta plats om fler som bor nära väljer gång, cykel eller buss. Beteendeförändringar tar tid, och det är först på lite längre sikt vi kan se de positiva effekterna. De initiala reaktionerna är helt naturliga, men mycket talar för att situationen kommer att stabiliseras när både boende och besökare anpassat sig till det nya systemet.

Anetté Myrvold (S). Bild: David Alin
Kommunstyrelsens andre vice ordförande Anetté Myrvold (S):
– Jag ser att många bilister väljer att undvika Stadshusets parkeringsplats och istället parkerar gratis på intilliggande gator. Detta är inget nytt problem utan skedde tidigare längs med hela kyrkogatan där boende parkerade gratis istället för att parkera inom den egna fastigheten där man bor.
– Vi har infört avgifterna som en del i en större strategi för att få boende i centrum att använda parkeringsplatser inom sina fastigheter och kanske gå eller cykla i stället för att ta bilen.
– Fastighetsägarna är enligt regelverket skyldiga att erbjuda minst 0,8 parkeringsplatser per lägenhet, vilket innebär en kostnad som i sin tur tas ut i form av parkeringsavgifter för boende men problemet är att det finns flera gratisparkeringar och gator i närheten som boende och andra bilister istället använder. Detta leder till att fastigheternas egna parkeringsplatser ofta står tomma, medan gatorna blir överfulla. Resultatet blir att de som verkligen behöver parkera i centrum, exempelvis besökare och pendlare, får svårare att hitta lediga platser.
– Att ta ut parkeringsavgift kan styra biltrafiken bort från centrala områden och minska onödig biltrafik. Det kan bidra till att fler väljer kollektivtrafik, cykel eller promenad som minskar utsläpp men också bidrar till folkhälsa. Jag tror också att vi kan skapa rättvisare och mer effektiv användning av parkeringsplatser. Många pendlar redan hit idag med buss eller tåg och går från stationen och hit utan problem medan andra väljer att ta bilen för samma avstånd. Det kan självklart finnas skäl för att man tar bilen till jobbet och då ska man självklart göra det men det är också en del som uppgett att de nu kommer ta cykel istället och det frigör parkeringsplatser för dem som faktiskt behöver ta bilen hit.
– Parallellt med detta inför vi också förmånscyklar så att fler ska ha möjlighet att ta cykel till jobbet men också använda privat så klart.
– Vi följer situationen noga och diskuterar olika möjliga lösningar för att förbättra tillgängligheten och minska trängseln på gatorna. Målet är att skapa en balans där parkeringsresurserna används effektivt och de som behöver parkera i centrum också kan göra det.
– Slutligen skulle jag vilja säga att de som behöver ta bilen in till Värnamo stad ska kunna hitta en parkeringsplats och de som inte behöver ta bilen kan cykla, gå eller åka kollektivt men självklart måste vi se till att det inte blir en otrygg miljö att gå, cykla, köra och vistas i.
Varför snackas det om att de som inte parkerar får betala för parkeringarna? Det är inte tal om orättvisa när det ska byggas en arena till elitfotboll där får vi som är totalt ointresserade av fotboll också vara med och betala. Där kan man tala om orättvisa.
Tänk om alla kunde hålla sig till sanningen,
1. Ni som behöver ta bil in ska också kunna göra det, så har det inte varit tidigare.
2. Kan vi prata om vuxna människors beteende? Ta ert jäkla ansvar och parkera som normalt folk, det är inget lagansvar att tillhandahålla gratis parkering.
3. Jag pendlar med tåg in varje dag och går från stationen och ner till kommunhuset varje dag, det är inga problem, så nej ni behöver inte fylla Tånnögatan, Vikingagatan och så vidare. Parkera en bit ifrån i stället.
4. P-skiva och 3 timmars gratisparkering är i princip samma sak, sluta propsa på p-skiva.
5. Forskning, statistik från alla andra städer i Sverige säger att p-avgift snarare bidrar till utveckling av centrum än att döda den. Varför skulle Värnamo vara helt annorlunda än alla andra?
6. Sluta ta åt er och ta på offerkofta, de som behöver ta bil får så klart ta bil även fortsättningsvis. Ni kan parkera där ni parkerat tidigare och betala en liten avgift, men det finns inga godtagbara ursäkter att skapa kaos på hur ni parkerar. Parkera säkert och gå en bit för allas säkerhet. Ni som kan gå, cykla eller åka kollektivt gör det och ni som behöver ta bil gör det! Var vuxen och ansvarsfull så bidrar vi alla till ett säkrare och hållbarare samhälle.
P-Skiva svårare än så är det inte.
Går inte många bussar från och till Rolstorp eller Tånnö. Inga bussar alls på helger. Detta gör att bil är ett måste.
Flera hundra miljoner för parkeringshus? Är det guldpatinerat, bombsäkert eller hur kan så orealistisk kostnad förklaras?
Det kostar mellan 250 000-350 000 kronor att bygga en enda parkeringsplats i parkeringshus.
I dag hade bilister valt att dubbelparkera utmed Tånnögatan, det gick knappt att passera där. Hur går det för blåljuspersonal när knappt en personbil tar sig fram på denna välbesökta gata? Mvh *Bekymrad Österbo”
Lite matematik. Krav på 0,8 parkeringsplatser per lägenhet som bebos av 2,8 personer och har 0,565 bilar per person gör att det saknas 0,782 p-platser per lägenhet. Det behövs sålunda nästan dubbla antalet p-platser som kommunen kräver. Statistik från kommunens diarie. Bygger man på p-platser så måste även dem ersättas.
Argumentet att de som inte har någon bil ändå fått vara med och betala fram tills nu håller inte! Gummifabriken sponsras ju med stor summor av oss skattebetalare, även mig som aldrig är där. Mediaavgiften som ersatte TV-licensen betalas av alla, oavsett om man tittar på SVT eller inte. Konst och kultur betalas av alla. Biblioteket är ett annat exempel. Jag besöker biblioteket en-två gånger på tio år. Då borde jag som besökare legitimera mig med en app och betala några kronor vid varje besök. Kaoset kommer att öka med gator fulla med bilar runt centrum. Handlar det om att få bort bilar från boende i centrala delarna så får man väl i stället införa parkeringsförbud nattetid; förslagsvis mellan kl 00-06. Då blir det dessutom enklare för kommunen att städa parkeringsplatserna under tidiga morgnar.
Hur väl lönar sig p-avgifterna för kommunen eller lönar sig det överhuvudtaget? Kommunen kanske till och med betalar till de utomstående bolagen som nu ska åka runt och kolla bilar ännu mer ofta och som tar in p-avgiften på sina appar.
Bra kommentarer från kommunpresidiet. Det fungerar i de flesta städer i Sverige att det kostar att parkera, varför skulle Värnamo vara ett undantag? Kanske för vi är lite bortskämda och ligger i topp på antal bilar per innevånare. Tre timmar gratis är till ock med bättre än många andra städer där två timmar är vanligast.
Förmånscyklar? Till politikerna? Kommunanställda? Men alla vi andra?