Kollektivtrafik med sikte på framtiden
Nyheter Länstrafiken går back och förslagen på åtgärder för att få ekonomin i balans är att dra ner på ett antal busslinjer. Framför allt är det personer på landsbygden som drabbas. Så här behöver det inte vara. Läs Kristdemokraternas debattartikel här
Vi kristdemokrater har i flera år, både i majoritet och nu i opposition, försökt få igenom en utvecklad närtrafik som är anropsstyrd. Enkelt förklarat är anropsstyrd trafik som vanliga turer i en tidtabell, men med den skillnaden att de bara körs om någon beställt en resa i förväg. Det här är ingen ny form av kollektivtrafik. Den har funnits i andra delar av landet länge. I Skåne, Östergötland och Värmland för att nämna några.
Fördelarna med anropsstyrd närtrafik är att den är kostnadseffektiv och kan erbjuda kollektivtrafik även där det inte är lönsamt med vanlig kollektivtrafik.
Det är bekymmersamt att de höga drivmedelspriserna leder till ekonomiska underskott för länstrafiken. Men det är ännu mer bekymmersamt att den enda lösningen som föreslås är neddragningar och att kommunerna upplever en avsaknad av dialog från länstrafiken.
Vi Kristdemokrater vill ha kollektivtrafik med sikte på framtiden och som fler har möjligheten att använda. Anropsstyrd närtrafik är en del av detta. Nu är det upp till den styrande majoriteten bestående av Socialdemokraterna, Moderaterna och Bevara akutsjukhusen att berätta vad de vill göra för att det ska vara möjligt att åka buss på landsbygden även framöver.
Arnold Carlzon (KD)
Pernilla Ivarsson (KD)
Ledamöter i nämnden för trafik-, infrastruktur- och miljö
Anropsstyrd närtrafik har ju funnits i kommunen i många år. Vad är det KD vill egentligen?
För övrigt är det inne i stan man kan spara pengar genom att minska turerna och lägga om linjerna smartare. Och de stora vältrafikerade linjerna i länet går också att dra ner på. Finns ingen anledning att ha en buss till Jönköping varje halvtimme. Gör man detta kan man istället öka turerna på landsbygden i Värnamo kommun.
Kör med mindre bussar tills man ser en ökning av resenärer.
Bra!
Höj biljetpriserna rejält så att vi slipper betala tomma bussar med skattepengar. Så kanske pengarna räcker även till bussar på landsbygden. Jag funderar på om vi verkligen behöver bussar i centrum, de är ju oftast tomma. Det skulle nog räcka med en personbil som åker runt, alternativt en folkabuss.
Bra!
Det är tragiskt att se de stora, tomma bussarna åka omkring i Värnamo tätort medan epatraktorerna är kanske det enda sätt som finns för ungdomar på landsbygden att komma till en tätort.
Tack Björn!!