Klargörande av viadukten
Nyheter I ett pressmeddelande klargör Sverigedemokraterna Jan Cherek och Kurt Nordin situationen gällande viadukten.
En icke sanningsenlig bild av eventuella kostnader och åtgärder har florerat från det att man påtalat att viadukten skulle stängas till det att den över en natt stängdes. Detta var den 1 december 2020 då helt plötsligt var viadukten obrukbar. Felaktiga summor har angivits, man har pratat om att det skulle kosta 300-500 miljoner kronor att bygga en ny bro över järnvägen. Man presenterade uppgifter om att försöka reparera Viadukten skulle vara för dyrt i förhållande till eventuell livslängd. Den information man gick ut med var att Trafikverket äger frågan och det var de som ska bygga bron. Att Trafikverket behöver fyra år att planera stopp i järnvägstrafiken samt att Trafikverket bestämmer ett visst antal meter på båda sidor av banområdet. Även uppgifter om att Trafikverket är väghållare för hela bron har nämnts.
Den stora anledningen till dessa till största delen falska uppgifter beror på följande;
Man ville ha till stånd en trafikplan och där man propsade på att ta bort alternativt starkt begränsa biltrafiken i de centrala delarna av staden. Detta är något man fortfarande håller fast vid. I samband med detta så började man prata om ”Snurran” vilket skulle leda ner trafiken till Västermogatan och med ett extra fält för cykel som skulle gå ner närmare stationen. Detta alternativ skulle enligt beräkning kosta 282 miljoner kronor men man uppgav även att priset kunde vara mellan 190 till 310 miljoner kronor. Detta förslag togs fram av Värnamo kommuns stadsarkitekt samt WPS, tillägas att dessa är inga konstruktörer utan endast samhällsutvecklare. Efter redovisning av trafikutredarna så ställde vi frågan om vad de har för tidsram för Trafikplan Värnamo och fick till svar 100 år. Tittar vi på viadukten i budgeten så ligger den utanför tioårsplanen.
Efter att granskat alla underlag och kommunala beslut samt rådfrågat ett antal stora företag som jobbar med brobygge och även varit i kontakt med Trafikverket har vi fått en mycket mer klar bild hur det egentligen är.
Trafikverket har konstaterat och även skickat över kartor på viadukten. Här kan man konstatera att kommunen är väghållare för hela viadukten är och vid reparation eller nybygge så ska man endast samråda med Trafikverket. Det är alltså inte Trafikverket som ska bygga eller lägga ut jobbet på entreprenad.
Enligt Swecos bärighetsberäkning april 2020 kunde de konstatera att bron ej var lämplig för buss eller andra tyngre fordon däremot så kunde personbil tillåtas. Vad gäller spannet över järnvägsspåren som renoverades år 1992 så är det intakt och behöver ej åtgärdas. Ej heller de brostöd för just det spannet vilket innebär att man inte inkräktar på spårområdet vid reparation eller nybygge.
Man rapporterade följande;
Längsled: Axel/Boggi = 8/8 ton
Tvärled: Axel/Boggi = 1/2 ton
I kiwra-rapporten 2020 konstaterade man i sin utredning att Viadukten började nå slutet av sin tekniska livslängd det innebar inte att den har uppnått detta. Reparation av viadukten uppgavs vid kontroll 2020 att det skulle kosta cirka 10,5 miljon och om man skulle dubbla mängden för betongreparation skulle kostnaden vara 15 miljoner. När man tog fram kalkylen 2023 så räknade man en ökning av kostnader med cirka 20 procent vilket då skulle i stället bli 12,6 till 18 miljoner och utbyte tätskikt och beläggning samt pågjutning med 5,5 miljoner. Livslängd efter åtgärder bedöms till 20 till 30 år. Man föreslog att om skulle välja reparationsalternativet att man provar att reparera ett eller två spann för att sedan utvärdera. Då får man med sig både mängder, kostnader och metoder för att kunna fortsätta med resterande spann.
För en ny bro enligt 2020 års beräkningar så gav man tre alternativ. Kalkylkostnad för ny bro skulle bli följande:
Alternativ 1: 20 000 kronor per kvadratmeter = 35,68 miljoner
Alternativ 2: 25 000 kronor per kvadratmeter = 44,60 miljoner
Alternativ 3 = 30 000 kronor per kvadratmeter = 53,52 miljoner
Livslängd för en ny bro bedöms 80 år till 120 år.
För att kontrollera dagens priser har vi varit i kontakt med tre större bolag med deras ansvarige av vägbygge som har just broar som profession och där de efter fått över beräkningsunderlag kommit med pris mellan 80 till 100 miljoner för en ny bro. Vi fick även dagens pris enligt Trafikverkets BaTMan, Aprislista där man kan utläsa att det ligger mellan 35 till 50 000 kronor kvadratmetern. Dessa uppgifter har redovisats av Trafikverkets nationella samordnare. Tar vi ett medelvärde av dessa priser, 42 500 per kvadratmeter och en bro med en yta av 1784 kvadratmeter, skulle en helt ny bro exklusive brospannet över järnvägen kosta cirka 76 miljoner i dagens penningvärde.
Ovanstående priser är om man bygger på befintlig plats alltså inga snurror eller andra typer av monument. Vi är väldigt frågande i varför man ska dra på sig cirka 250 miljoner i extra kostnader med motiveringen att man vill ha ett extra fält för cykel. Vi har redan tre nedfarter vid viadukten som leder under järnvägen. Klevaliden och cykelvägen under Viadukten som sammanstrålar med Klevaliden samt Västbovägen.
Trafikplanen kommer ej att bli påverkat av att man leder ner viadukten som dagens utformning. Vill man att den ej går ner till Flanaden så finns det gott om plats att göra en mjuk sväng upp mot Myntgatan och skulle man istället bygga en tredje bro så gör man svängen till Luddögatan.
Vi har haft god hjälp av Vägverket och Svevia. De källor och information vi hämtat uppgifter från är;
– Bärighetsberäkning SWECO 2020-04-30, reviderad 2023-09-07
– Inspektionsprotokoll i BaTMan Sandahls Entreprenad 2020-05-20
– Kostnadskalkyl Viaduktbron Värnamo SWECO 2020-06-22- Teknisk rapport Viadukten i Värnamo Kiwa 2020-10-05
– PM Ny central förbindelse i Värnamo WSP 2023-05-11
– Ritningar från när bron byggdes
– A-prislista för broåtgärder 2023 sammanställd av Trafikverket
– Samtal med Trafikverkets samordnare överfart järnväg
– Konstruktionsföretag för vägbygge och broar
Jan Cherek, gruppledare SD Värnamo
Kurt Nordin, ledamot i teknik- och fritidsnämnden