Nyheter

Jesus säger nej till digitala skolverktyg

Nyheter – Digitala verktyg i skolan är negativt. Det menar förslagslämnaren Jesus kristus som föreslår att kommunen avskaffar digitala skolverktyg.

– Digitala verktyg i skolan är negativt. Det menar förslagslämnaren Jesus kristus som föreslår att kommunen avskaffar digitala verktyg i skolan. Arkivbild

Vi har tidigare berättat om kommunpolitikernas oenighet i frågan om digitala skolverktyg. En person som tar helt avstånd från läsplattor och datorer i skolans värld är förslagslämnaren ”Jesus kristus”. Personen bakom signaturen  föreslår i ett medborgarinitiativ att kommunen avskaffar digitala skolverktyg.

Läs Jesus förslag i sin helhet nedan:


Digitala verktyg i skolan är negativt. Jag har själv vuxit upp i den skolan där man hade en gemensam dator och datasalar men sedan också fått ha en dator i skolan under gymnasietiden. Jag skulle säga att 98 procent av alla i klassen satt med annat än skolarbete under lektionerna. Vi satt och chattade med varandra, spelade spel och en del lyssnade på musik. Det var en väldigt bra undanflykt från skolarbeten och man kunde lura lärarna att man gjorde det man skulle. Hade vi inte haft en dator i skolan så kan jag lova att hela min klass betyg (teknikprogrammet) hade blivit bättre.

Jag har också hört om elever i dag som inte kan skriva för hand, vilket blir ett stort handikapp i många fall. Detta är elever från privatskola och kommunala skolor som har haft datorer långt ner i årskurserna.  Jag tycker att Värnamo kan visa att man ligger i framkant och avvecklar ”en dator per elev”-konceptet för att i stället lära eleverna saker och att kunna skriva för hand.


Förslaget ligger uppe för omröstning fram till och med den 19 augusti. I skrivande stund har ingen person tagit ställning till Jesus tankar.

Taggar

Dela


8 reaktioner på Jesus säger nej till digitala skolverktyg

Min son är 18 år och går ut gymnasiet nu. Duktig på datorer som sjutton så klart men kan inte skriva för hand. Fick padda först i typ 4:an och sedan skoldator, men det ena borde ju inte utesluta det andra tycker jag.

En elev sammanfattade det så här:
Först gick det bra i skolan när jag var mindre. Sen fick jag en I-pad och då gick allt åt… Jag ville bara kolla youtube-klipp.

Och ja, skrivförmågan och läsförmågan har inte ökat bland våra elever.

Det ligger mycket i vad du säger Jesus det ser jag i skolans värld. Det är bra att detta lyfts som en del av ett samhällssamtal så man inte blir fartblind i den digitala världen. Angående Jackes kommentar så skulle jag säga att det är bra med en kombination av grafritare och utan grafritare. Angående Kostas så håller jag med om att betygssystemet är kasst, stukande och dödar studieglädje samt utsläcker nyfikenheten i ämnet. Däremot vill jag slå ett litet slag för papper och penna. Det var först när digitaliseringen tagit sitt grepp som ramaskri hördes från akademien om ”högskolepisa” (elever som inte är förberedda att klara studier på aktuell nivå) nått dessa lärosäten om det har med digitalisering att göra. Det kan ha med betygssystemet att göra och vad det gör med människors drivkraft eller inte. Bra att Uppdrag Granskning synar skolan nu. Bra av dig Jesus att lyfta samtalet. Hoppas det är fler som vågar säga något för det behövs.

Känner igen mig i allt som Jesus skriver. Vi gick nog gymnasiet och såg haveriet samtidigt. Gymnasieelever är inte tillräckligt mogna för att ha fri tillgång till telefon och dator under lektionerna.
Det finns de kritiker som menar att nätet kan vara till enorm hjälp för skolarbetet och absolut kan det vara så, men det får ske när läxorna ska göras.

I och med att gymnasiet är frivilligt så bör man också vara hårdare med att kasta ut eller skicka hem störiga elever.

De flesta läroprogram finns på datorn i dag och det underlättar lärarnas annars väldigt jobbiga jobb där allt ska skrivas ut på papper när man enkelt kan ladda upp dokument på datorn, där eleverna hämtar väldigt enkelt på dator.
Detta förslag är sjukt dåligt. Även om man kan spela så har de 98 procent också förstått att man ska plugga också. Vad gör de i dag? Har de jobb och har lyckats i livet eller är det datorn som förstört?!
Pluggar man ej i skolan så gör man det hemma och gör man det ej så ligger det på elevernas disciplin, ej skolans, då vi ej kan tvinga någon att plugga eller få dem att göra det bara för att vi tar bort ett digitalt verktyg.
Själv spelade jag på lektionerna men hade bra betyg. Hur är det möjligt? Det är ingen som skriver på papper i dag. Det kassa skolsystemet är det som förstör. Du kan få flera bra betyg i områden och sedan få ett dåligt där du sedan får ett mycket lägre betyg trots majoritet.
Hela världen finns i datorn och det är där fokuset ligger i dag. Tror du politikerna sitter och skriver på papper om dagarna? Finns det något jobb i dag där man genuint gör det? Vi får massa gjort genom datorn och det underlättar både jobb och vardag. Allt är datoriserat i dag…
Vårt samhälle i dag är uppbyggt på datorer och att ta det ifrån eleverna är som att ta ifrån en utbildning då minsta lilla maskin i dag, tjänst på nätet samt kommunikation är datoriserad och därför gör kommunen helt rätt.

Lämna ett svar