Invånarna: Förläng busslinje över länsgräns
Nyheter En vanligt förekommande fråga fick liv på landsbygdsdialogen. – Det är väldigt viktigt att trycka på, säger kommunstyrelsens andre vice ordförande Anetté Myrvold (S).
Kollektivtrafik engagerar kommuninvånarna. Så var fallet även under landsbygdsdialogen i Rydaholm. Invånarna efterfrågar en fungerande busstrafik mellan Värnamo, Rydaholm och Alvesta, vilket skulle underlätta för såväl Rydaholmsborna som ortens företagare.
– Vi brukar träffa våra politiker som sitter i regionens TIM-nämnd och ligger på hårt i frågan. Vi är också på om att det inte bara ska gälla arbetspendling och skolpendling. Vi har Värnamo stad som ska locka till aktiviteter, som att gå på Gummifabriken och äta god mat, gå på teater eller på bio men ska vi göra det så går den sista bussen hem en lördag klockan 18.50 på kvällen. Det är ju inte så trevligt och för de som är boende i Rydaholm och som jobbar i Värnamo…jobbar man på Bredasten så får man först åka in till stationen och byta till en annan buss för att ta sig dit ut. Då går den första bussen 06.20 och då tar det en stund innan man kommit ut till Bredasten. Vi har flera andra industriområden, vi har sjukhuset, vi kommer att få en kriminalvårdsanstalt och ett nytt polishus så det är väldigt viktigt att vi fortsätter hela tiden att trycka på. Vi vill att det ska vara lika trafikerat med bussar och tåg åt det här hållet som det är mot Gislavedshållet, säger kommunstyrelsens andre vice ordförande Anetté Myrvold (S).
Kommunstyrelsens ordförande Tobias Pettersson (M) fyller i:
– Även pendlingen mellan kommunerna och över länsgränserna är jätteviktigt och det är något som vi trycker på, i kombination med flexibiliteten för det saknas också, framför allt på landsbygden. Sedan vet vi i början av mandatperioden hade regionens hade vissa sparkrav på sig och att de skulle spara 40 miljoner kronor på bussarna. I Värnamo kommuns besparingsdel så valde vi att dra ner på stadstrafiken inne i centrala Värnamo för att bibehålla de landsbygdslinjer som vi har, men det kräver också att människor väljer att åka de här busslinjerna och använda den möjligheten som finns där.
Kommunstyrelsens förste vice ordförande Mikael Karlsson (C) påtalar en problematik med kollektivtrafiken.
– Ett problem som finns i dag är att regionen är så kallade trafikhuvudmän i sin region och det är inte ofta som kommunikationen är den bästa. Jönköpings län och Kronobergs län har några bussar som går över länsgräns i dag, bland annat en som dagligen går mellan Ljungby och Värnamo. Så det finns egentligen inget hinder för att få till en buss som går mellan Värnamo och Alvesta till exempel. Det är ju så att kommunen äger inga bussar eller tåg så vi är i händerna på andra som ska fatta beslut och då är det viktigt att man har ett antal projekt som man håller fast vid och i Värnamo kommun har vi sedan 2019 fem stycken som vi kämpar med att få igenom. Ett av dem är förbifart Bor som nu är i hamn, så den ska vi nu byta ut mot ett annat projekt. Långsiktighet och stort tålamod krävs.
– Vi kommuninvånare vill vara med och trycka på regionen och påverka i de här frågorna. Vilken väg är bäst att gå för att ta vidare synpunkter? Undrar en mötesdeltagare.
– Jag tror att vi ska trycka på från alla olika håll. Vi gör det från kommunen, men det är också bra att enskilda personer gör det. Ni kan göra det i vägföreningar, i hembygdsföreningar, Tvenne Torn, näringsliv och skolan. Ju fler det är som trycker på, desto lättare är det att få gehör. Många gånger när vi sitter med länstrafiken så tittar de ofta på att det ska gå så snabbt som möjligt att ta sig från punkt A till punkt B. Då kanske vi från vår sida säger att ”vi vill att ni ska stanna här, här och här på vägen”, varpå regionen säger att ”nej, det kan vi inte, för då tar det sex minuter längre”. Där har vi en ganska gemensam åsikt: att man måste titta på hur många fler resenärer man kan få på sträckan i stället. Då kanske man tycker att det är okej att det tar sex minuter längre att åka den sträckan för att man fyller bussen då i stället. Det enklaste svaret är att trycka på från så många olika håll som möjligt, vilket är bra. När vi pratar med länstrafiken eller Trafikverket så säger att ”vi upplever det här och det här” och då säger dem att ”det har vi inte fått in från kommuninvånarna, vi har hört någon helt annan sträcka”. Ni få gärna skicka det till oss men även vidare till de som ni har synpunkterna gentemot så att vi blir starka tillsammans, säger Anetté Myrvold (S).