Invånare matförgiftad på restaurang
Nyheter En kommuninvånares kvällsmåltid förvandlades till en magstark upplevelse. – När det gäller matsäkerhet så är det en fråga som vi tar på mycket stort allvar, säger restaurangkedjans vd till Värnamo.nu.
I veckan besökte en kommuninvånare en restaurang i Värnamo för att köpa sig en kvällsmåltid. Personen beställde en hamburgermeny med tillbehör. Det blev ett minst sagt oförglömligt restaurangbesök för invånaren.
– Det tog närmare 45 minuter att få min mat, där det vid tillfället för beställning knappt var någon i restaurangen. Min beställning togs bort från ”tillagas”-tavlan och hoppades över helt. Jag behövde alltså påpeka och be dem ordna upp det. När maten kom var hamburgaren halvljummen och chili cheesen var kalla och sega. Utöver mina bekymmer var det många andra i restaurangen som även de fick vänta väldigt länge utan större orsak och där det också missades väldigt mycket med beställningarna. Hanteringen på restaurangen var under all kritik, säger kommuninvånaren.
Men historien slutar inte där. Morgonen efter besöket konstaterade kommuninvånaren att personen blivit utsatt för matförgifitning.
– Jag mådde extremt dåligt hela morgonen och dagen. Att bli sjuk på detta sätt är såklart inte acceptabelt, säger kommuninvånaren som har anmält händelsen till kommunen.
VI tog kontakt med restaurangkedjans vd för att få en kommentar om restaurangbesöket.
– Vi är medvetna om att det tidvis var långa väntetider i tisdags och vi ber om ursäkt för det, så ska det inte vara när gästerna kommer till oss. Vi vill självklart alltid för att ge våra gäster en riktigt bra upplevelse och vi vet att det är det som våra gäster förväntar sig. Vi har följt upp vad som hände i tisdags och ska arbeta för att alla våra gäster får en riktigt bra upplevelse. När det gäller matsäkerhet så är det en fråga som vi tar på mycket stort allvar och vårt kvalitetssäkringssystem är väldigt omfattande. Det täcker allt ifrån leverantörer, tillverkare och distributörer till restaurangerna. Det innefattar även en omfattande egenkontroll, DCPS (Daglig Checklista Produkt Säkerhet). Det går ut på att vi dagligen kontrollerar ett antal styrpunkter. Det handlar om kontroller av hygien, temperatur och tillagningen. Vi har följt upp dessa och inte funnit några avvikelser. Vi har även talat med Miljö och Hälsa som har besökt restaurangen och kunnat konstatera att det inte finns någonting som tyder på att det har funnits några avvikelser den aktuella dagen, skriver vd:n i ett mejl till redaktionen.
I söndags när vi var där så hade de stängt driven, och de bad oss inte gå in att beställa utan ursäktade sig med att de hade för mycket att göra, och föreslog att vi skulle åka till någon av de andra restaurangerna i närheten.
Rätt sjukt kan jag som kund, känna.
Standarden har sjunkit drastiskt på den restaurangen de senaste månaderna, långa väntetider, kall mat och beställningar som försvinner från tavlan och slut på kvittopapper.
Jag äter ju varje dag nästan på restaurang har aldrig haft detta problemet. Frågan är vad du har ätit innan!
Det verkar som ren okunskap vad det gäller matlagning, dålig planering samt respektlöshet mot gästerna!
Eva