Inkluderande konstnär gästar Vandalorum
Nyheter "Richards konst skapar en övertygelse och en acceptans att livet är inget mindre än en freakshow där vi alla är lika inför gud som förmodligen inte finns." Till helgen öppnar Smålands Konstarkiv i Vandalorum utställningen Hunters & Collectors med Richard Johansson.
Var ligger Gubbakulan i Småland? Och vem tusan är egentligen Benjy Melendez? Med djupt allvar och vild humor brottas Richard Johansson med de stora frågorna om vilka vi är och vart vi egentligen är på väg. Stämningen är oftast jovialisk och folklig, men det som framträder därefter är ofta en mörkare sida där konstnären plockar in samtida sammanhang som inte alltid är så roliga. Referenserna och persongalleriet kan vara udda såväl som allmängiltiga. Ingen går säker i bildrummens ofta lite ödsliga miljöer. Det kan vara öknen i New Mexiko eller de djupa skogarna i Småland. Människorna bär sin ensamhet och utsatthet. Ibland är det kaxigt. Ibland är det skört.
I det johanssonska världsalltet kan betraktaren känna tillhörighet och empati med alla. Det spelar ingen roll om man är en högfärdig societetsdam, smutsig vapenhandlare, korrupt politiker eller alkoholisten på torget. Ingen är förmer än någon annan. För någonstans i slutändan är vi alla inneslutna i vår ensamhet och våra brustna förhoppningar. Krig, kärlek, åtrå, lycka, misär i en evig växelverkan. Richards konst skapar en övertygelse och en acceptans att livet är inget mindre än en freakshow där vi alla är lika inför gud som förmodligen inte finns.
Richard Johanssons konstnärliga produktion sträcker sig över tre decennier och det börjar nu bli intressant att försöka ringa in konstnärskapet. Smålands Konstarkiv i Vandalorum har därför lånat in ett omfattande antal verk från institutioner och privatpersoner. Bland äldre och nya verk visas skulpturer, måleri och installationer på utställningsytans 250 kvadratmeter. På Vandalorums innergård visas Johanssons rullande museivagn Folkkonstmuseum och utställningen genomförs i samarbete med Galleri Magnus Karlsson.