Infrastrukturplan intressant för Värnamo
Nyheter På måndagsmorgonen presenterade infrastrukturminister Tomas Eneroth (S) den nationella infrastrukturplanen för 2022 och 2023. Den omfattar 881 miljarder kronor och är historiskt stor.
För Värnamo kommuns del är den intressant därför att den kan påskynda att få hela systemet för nya stambanor på plats – där Värnamo i avtal med Sverigeförhandlingen är en station utmed höghastighetsjärnvägen, som binder ihop Värnamo med resten av landet och vidare ut i Europa.
– Bland annat säger Tomas Eneroth att regeringen lägger tre miljarder på att utreda järnvägssträckorna mellan Linköping och Borås, respektive Linköping och Hässleholm via Jönköping. Det är bra, säger Mikael Karlsson (C), kommunstyrelsens ordförande.
Han hade dock önskat att det också kommit ett besked om när sträckningen av järnvägen genom Värnamo kommun kan vara klar.
– Ett sådant besked fick vi inte och det är olyckligt eftersom det i stor utsträckning hindrar oss att ta fram de planer vi behöver för att utveckla Värnamo, säger Mikael Karlsson (C).
Dubbelspår mellan Alvesta och Växjö
I infrastrukturplanen talas också om en dubbelspårig järnväg mellan Alvesta och Växjö.
– Det är bra för Värnamo. Dels är det många som redan nu arbetspendlar mellan Växjö och Värnamo och dels skulle det innebära att den som bor i Växjö kan ta tåget till Värnamo för att sedan snabbt kunna åka vidare. Vi utökar arbetsmarknadsregionen, just så som vi argumenterade för i Sverigeförhandlingen, säger Mikael Karlsson (C).
Han menar att huvudbudskapet i infrastrukturplanen är mer pengar till järnvägsbyggandet, som också tidigareläggs och intensifieras. Och just det, en snabb järnvägsförbindelse mellan storstadsregionerna, är förutsättningar för det som Värnamo kommun lyfte fram som viktigt i Sverigeförhandlingen som avslutades 2017: kompetensförsörjningen, klimatet, att bygga ihop stad och land och att frigöra kapacitet för att köra gods på järnvägen.
Lagt kort ligger
Under sin presskonferens på måndagen uttryckte Eneroth också att ”lagt kort ligger”.
– Jag kan inte tolka det på annat sätt än att avtalet i Sverigeförhandlingen gäller – och i det avtalet har Värnamo en station utmed höghastighetsbanan, säger Mikael Karlsson (C).
Källa: Värnamo kommun
Omodernt med bilar i stadskärnan, Dolmesund.
Om man i kommunen inte ens klarar av att få ordning på viadukten så bör man nog inte fantisera om ett projekt vad gäller höghastighetsjärnväg. Snälla nån försök att tänka lite realistiskt! Lägg i stället energin på att rätta till alla andra galenskaper i kommunen först.