Nyheter

Idrottsklubbarna besvikna på Postnord

Nyheter Idrottsföreningarna OK Stigen i Värnamo och Bredaryds SOK är grymt besvikna på Postnord.

– Det är inget missförstånd, Postnord har inte levererat tjänsten vi köpte för 19 200 kronor, säger Bosse Ybe, ordförande i OK Stigen.

Anledningen är ett utskick till allmänheten som föreningarna beställt av Postnord.
I utskicket ville idrottsföreningarna marknadsföra sin senaste stora friskvårdssatsning – Hitta ut.
En satsning där kommuninvånarna med hjälp av karta och mobiltelefon ska ge sig ut i skog och mark.

För att marknadsföra sin satsning ville föreningarna skicka ut lite över 8 000 kartor till hushållen i kommunen.
Utskicket skulle göras med ”Svepet”, reklamutskicket som Postnord skickar ut till alla hushåll regelbundet.
Enligt avtalet som gjordes skulle föreningarna betala drygt 19 000 kronor för denna tjänst.
Den 17 maj gjordes utskicket.

Bosse Ybe som är ordförande i OK Stigen berättar vad som hände.
– Vi kunde ganska snart konstatera att utskicket inte hade nått alla hushåll.
Han berättar att det finns hushåll som tackat nej till reklam.
– Men vi kunde konstatera ganska snabbt att minst ett 20-tal hushåll bland våra medlemmar, som inte tackat nej till reklam, inte hade fått utskicket.

Han menar att mörkertalet är stort och att det är många fler hushåll i kommunen som inte nåtts av ”Hitta ut”-broschyren.
I en första kontakt med Postnord blev Bosse Ybe mycket besviken.
Svaret han fick var att Postnord skött utskicket precis som var avtalat.
– Kundtjänst sa detta, trots att vi hade en lista vi ville ge dem, en lista med folk som inte nåtts av broschyren, säger Bosse Ybe.

Han hade hoppats på någon form av kompensation från Postnord  för att de inte levererat tjänsten som idrottsföreningarna köpt av dem.
I stället fick han ett ganska kategoriskt svar från kundtjänst.
– Personen jag pratade med sa att Postnord aldrig gör fel, berättar Ybe.
Hur många hushåll i kommunen som inte nåtts av friskvårdssatsningen ”Hitta ut” är omöjligt att säga.
Men Emma Riblom som är  kommunikationschef Postnord medger i alla fall att företaget visst kan göra fel.

I ett första mejl till Värnamo.Nu skriver hon:
– Självklart gör vi fel ibland även om vi varje dag jobbar hårt för att bli bättre, men det låter ju som att något har gått fel i detta fall. .

Senare återkommer hon med ännu ett mejl. Då låter hon antyda att det hela beror på ett missförstånd.
– Nu har vi tittat på detta ärende lite och jag kan inte säga exakt vad som har hänt. Men det vi ser är att föreningarna har gjort en standardbokning och inte en bokning som samhällsinformation, det innebär att alla som tackar nej till reklam inte har fått utskicket.
Utifrån detta låter det som att det har blivit ett missförstånd om vilken tjänst som har köpts, skriver hon i sitt sista mejl.

Bosse Ybe är säker på sin sak, nämligen att det inte är något missförstånd utan slarv från Postnord som gjort att inte alla hushållen fått utskicket.
– Våra medlemmar har lagt ner mycket ideellt arbete med detta, bland annat genom att ta fram kartor.
– Vi har betalat 30 000 bara för trycket och Postnord ska ha 19 200 kronor för sitt arbete.
– Nu vet vi inte alls vilka hushåll som fått utskicket eller inte.
Han uppmanar nu de hushåll som inte fått utskicket att höra av sig till honom, OK Stigen eller till BSOK.
Reportaget om friskvårdssatsningen Hitta ut skrev Värnamo.Nu om den 9 maj och den kan man läsa här.

Broschyren med kartan som idriottsklubbarna anlitade PostNord till att dela ut. Men som inte alla hushåll fått.

Taggar

Dela


2 reaktioner på Idrottsklubbarna besvikna på Postnord

Så, klagomålstunga eller inte…

Men helt klart äro, att Bättre var det förr… 😉

Då hade alle man sine kompetenser på rätt plats…

Nu verkar ju tiden vara som så, att vi ”rör” om lite i

grytan och vad hittar vi väl där….

Tja, brukar somliga säga: man får det man betalar för…

Men , det vill jag nog inte instämma i…

Sanning, varar längst… För si man behöver inte betänka vad som äro sagt…

Så e det innan de killar och svider…;)

Lämna ett svar