I huvudet på Alin: Hur tänkte ni där?
Nyheter I en krönika diskuterar David nyhetsvärdering.
Jag är en filosofisk människa. Jag gillar djupa diskussioner om livet, dess mening och vad framtiden har att erbjuda. Ofta kommer frågan ”hur tänkte du där?” till mig på ett eller annat sätt, vare sig det gäller ett udda Youtubeklipp eller förstasidan på en dagstidning.
”Närodlad journalistik” är något jag vurmar om. Som att Värnamo Frisksportklubb blir årets förening, Hånger får en livsmedelsbutik, att våra idrottare lyckas på de stora scenerna eller att kommunens företag får växtvärk och vågar satsa. Fredagen den 16 september begav jag mig till Bredaryd för en invigning av Bredaryds Bud och Godstrafiks nya terminal i Bredaryd. Men låt oss börja med att backa bandet.
En måndag under våren 2021 gjorde som jag brukar göra på måndagarna: sneglar igenom kommunala handlingar inför kommunstyrelsen eller tekniska utskottet. Just den här veckan var det kommunstyrelsen och ett ärende fick lite extra uppmärksamhet: ett köpekontrakt mellan Värnamo kommun och Bredaryds Bud och Godstrafik AB gällande ett markköp på cirka 23 000 kvadratmeter tomtmark på Ängarnas industriområde i Bredaryd.
Efter att ha fått affären bekräftad med dåvarande kommunstyrelseordförande Hans-Göran Johansson (C) lyfte jag på luren och ringde till åkeriet. En glad herre vid namn Anders Eriksson bjöd in mig att besöka den dåvarande verksamheten på Heligsjövägen. Tillsammans med sonen Fredrik berättade Anders om snabbt växande verksamhet på klar uppgång som sedan länge hade vuxit ur sin kostym och miljonsatsningen på ett nytt verksamhetskomplex i anslutning till 27:an. Med ett villaområde ett stenkast från åkeriet i kombination med en hög trafiknivå på den tajta och trånga Heligsjövägen så kan ni själva räkna ut att en olycka bara var en tidsfråga.
Min extranyhet om åkeriets satsning gav eko i Bredaryd. Under hösten gjorde vi ett reportage om flera offensiva Bredarydsföretagare som expanderar kraftigt för att möta efterfrågan. När jag vaknade upp förra onsdagen med det glada beskedet att jag var välkommen på invigning av åkeriets nya lokaler vid fredag lunch var det med ett leende på läpparna. Det var med glädje jag rullade innanför grindarna för att få ta en närmare titt på åkeriets nya lokaler. Far och son glänste i kapp med solen, personalen skrattade och log och jag fick äran att dokumentera det historiska ögonblicket i företagets historia. Det blev en sedvanlig extranyhet och ett väldigt omtyckt reportage.
Men som ni alla vet så har ett mynt två sidor och nu kommer vi till en intressant twist i frågan: den mediala bevakningen. När min artikel var publicerad blev jag av en ren nyfikenhet sugen på att se vad en dagstidning i en galax nära dig lockade med dagen till ära. I topp låg följande rubrik:
”Julen är här – i alla fall i butikerna”
Konkurrenten har alltså roat sig med att tre månader (!) innan jul åka runt i strålande solsken bland stadens butiker för att berätta att julbelysningen börjar fylla upp butikshyllorna….jag visste inte vad jag skulle säga.
Hur tänkte ni där?
Tack för mig.