Nyheter

Haveriet på Hagshult

Nyheter En flygelev överraskades av turbulens och sidvind vid landning på Hagshults flygplats 1986. Vid kraschen totalförstördes flygplanet – men piloten klarade sig oskadd.

Bilden är ett montage. Foto: Pixabay

Den 28 juni 1986, samma dag som Frankrike spöade Belgien med 4 – 2 i bronsmatchen av fotbolls-VM i Mexiko, så skulle en 30-årig flygelev genomföra en ensamflygning med start och mål på Hagshults flygplats. Flygövningen inkluderade stopp på flygplatserna Sturup, Landskrona och Växjö.

Det var när piloten närmade sig Hagshult, vid 11.45 efter tre timmars flygning, som problemen började. Strax före landningen så överraskades han av en vindby och trots försök att återta kontrollen över flygplanet så girade det och tog i marken cirka 600 meter från landningsbanans början. Efter att det snurrat runt blev det stående på nosen. Piloten klarade det sig dock utan skador.

Skadorna på flygplanet räknas som ett totalhaveri i Haverikommissionens rapport då bland annat vingarna, motorfästen, prpeller och flygplanskroppen fick omfattande skador. Planet var av typen Cessna F 152 och hade innan haveriet avverkat 2 196 timmar.

Som haveriorsak anger Statens Haverikommission byig sidvind i förening med låg fart och turbulens som satte föraren i en situation som han inte kunde bemästra. Som bidragande orsak anger man pilotens bristande erfarenhet.

Taggar

Dela