Här satsar kommunen på GC-vägar under 2025
Nyheter Från satsningar på nya cykelvägar till upprustade gångstigar. Teknik- och fritidsförvaltningen satsar över sex miljoner kronor på olika vägprojekt under det närmaste året.
Teknik- och fritidsförvaltningen har informerat teknik- och fritidsnämnden om vilka gång- och cykelvägar som förvaltningen avser att bygga under 2025 med pengarna som finns avsatta i 2025 års investeringsbudget.
Teknik- och fritidsförvaltningen har i samarbete med samhällsbyggnadsförvaltningen har tagit fram en prioriteringslista. Projekten har prioriterats utifrån tre olika aspekter: viktiga skolvägar, länkar för att komplettera Värnamo kommuns GC-vägnät samt pågående och kommande projekt.
Här nedan presenterar vi de olika projekten.
—————
Gång och cykelväg mellan Sveaplan och viadukten
Sedan viadukten stängdes av för bil- och busstrafik har sträckan mellan Sveaplan och viadukten utvecklats till viktigt gång- och cykelstråk. I dag är dock gaturummet vid viadukten helt utformat för motorfordon och som gående och cyklist är upplevelsen att vistas där på motorfordonens förutsättningar. Den kraftiga lutningen och skarpa kurvan i direkt anslutning till viadukten har lett till ett antal större och mindre olyckor under de senaste åren, menar teknik- och fritidsförvaltningen.
För att motverka detta är tanken att bygga en ny gång- och cykelväg längs Halmstadsvägen med anslutning till viadukten. Syftet är att skapa en mer säker och attraktiv koppling för oskyddade trafikanter från Sveaplan ner till viaduktens västra anslutning. Totalt beräknas satsningen kosta knappt 2,1 miljoner kronor, varav Trafikverket går in med ett bidrag på 735 000 kronor.
—————
Gång- och cykelväg på Industrivägen i Bredaryd
Längs Industrivägen ligger flera stora arbetsplatser och teknik- och fritidsförvaltningen ser en god potential för att få fler som cyklar inom Bredaryds samhälle. I dag finns en gång- och cykelväg längs knappt halva Industrivägen och nu har förvaltningen för avsikt att bygga ut GC-vägen i den östra delen av Industrivägen och på så vis knyta samman GC-vägen. Totalt beräknas satsningen kosta knappt 2,1 miljoner kronor, varav Trafikverket går in med ett bidrag på 735 000 kronor.
—————
Gång- och cykelväg på Brännerigatan
Utmed Brännerigatan saknas en viktig länk i gång- och cykelvägsnätet. Längs den mittersta delen av gatan finns en smal GC-väg men i övrigt saknas det. Sträckan binder samman flera bostadsområden i väster med centrum och med Apladalsskolan och är mycket trafikerad av cyklister enligt kommunens mätningar. Därför föreslår förvaltningen bygget av en ny separerad gång- och cykelväg längs gatans norra sida på de sträckor där det saknas, vilket motsvarar 160 meter. I projektet ingår även breddning av den 90 meter långa befintliga GC-vägen samt åtgärdande av tre passager över anslutande bilvägar. Totalt beräknas satsningen kosta 1,8 miljoner kronor, varav Trafikverket bidrar med 600 000 kronor.
—————
Gång- och cykelväg etapp 2 på Expovägen
Längs Expovägen finns i dag en GC-väg fram till Rörstorps station. Stationen har länge varit den viktigaste målpunkten på den här sträckan men genom tillkomsten av Bredastensområdet har gång- och cykeltrafiken längs den östra delen av Expovägen ökat betydligt. Här rör sig både Värnamobor och anländande med tåg från tidig morgon på väg till jobb till sent på kvällarna. Expovägen är i dag en bred gata som trafikeras av tunga fordon med transporter till industrier i området. För att öka säkerheten för gång- och cykeltrafikanter ska teknik- och fritidsförvaltningen bygga ut GC-vägen på den östra delen av Expovägen. En satsning som beräknas kosta 1,2 miljoner kronor.
—————
Gång- och cykelpassage mellan Växjövägen och Smålandsgatan
Längs Växjövägen löper ett av Värnamo stads viktigaste gång- och cykelstråk. Utfarten från Smålandsgatan in på Växjövägen är i dag mycket bred och gaturummet är utformat med bilen i fokus. För att underlätta för gående och cyklister så ska förvaltningen göra utfarten smalare, en åtgärd som förvaltningen hoppas ska öka säkerheten för oskyddade trafikanter som färdas längs sträckan. Projektet beräknas kosta 700 000 kronor, varav Trafikverket bidrar med 400 000 kronor.
—————
Gång- och cykelpassage Åkaregatan
Västhorjaskolan är under uppbyggnad i stadsdelen med samma namn. I samband med bygget håller kommunen på att bygga ut gång- och cykelvägnätet kring skolområdet. En av satsningarna som planeras är bygget av en säker gång- och cykelpassage över Åkaregatan. Teknik- och fritidsförvaltningen hoppas att satsningen ska göra gång- och cykelstråket längs Sveavägen ännu mer säkert och attraktivt för gående och cyklister. Projektet beräknas kosta 600 000 kronor, varav Trafikverket bidrar med 200 000 kronor.
—————
Gång- och cykelpassager på Norrelundsvägen i Rydaholm
I samband med ledningsförnyelse på Norrelundsvägen ser teknik- och fritidsförvaltningen över gång- och cykelpassager i anslutning till skolområdet och det viktiga gång- och cykelstråket längs Alvestavägen. Teknik- och fritidsförvaltningen satsar 250 000 kronor på insatsen.
—————
Gångväg mellan Apladalen och Axelent Arena
I Apladalen finns flera olika promenadstigar av olika kvalitet. Åtgärden syftar till att tillgänglighetsanpassa ett av de viktigaste stråken mellan ishallen och parkens lekplats. I projektet ingår även justering av vissa befintliga cykel- och promenadstråk som skadats i samband med de senaste årens höga flöden i Lagan. Totalt beräknas insaten kosta 200 000 kronor.
Varför jäkta med gång- och cykelvägar när de ingår i plan för trafik. Denna plan är ju inte färdig ännu och ingen vet vad som kommer ut av den.
Den riskerar ju att ställa dessa förslag på ända så att de behöver göras om.