Nyheter

”Gör om och gör rätt”

Nyheter I en insändare vill representanter från det politiskt obundna nätverket "Stoppa höghastighetsbanan genom Skåne" bemöta Annie Lööfs uttalanden om höghastighetsjärnvägen.

Vi har tagit del av reportaget med Annie Lööf på Värnamo.nu (2021-05-11) om höghastighetstågen. Vi tycker att det är anmärkningsvärt att Annie Lööf är så dåligt påläst i en så stor fråga. Det är inte likt Annie Lööf. Utbyggnaden av ny järnväg i Sverige är en så stor och viktig fråga och berör så många att man behöver vara väl påläst och insatt i detaljerna innan man tar ställning och uttalar sig.
Till att börja med blandar Lööf ihop begreppen stambanor och höghastighetsbanor. Stambanor är, och har varit ända sedan de byggdes, robusta banor till nytta för de flesta orterna längs sträckan och för all slags tågtrafik (godståg, pendeltåg, regionaltåg, fjärrtåg) medan höghastighetsbanor är banor med låg användbarhet som enbart är till för snabba långväga persontransporter mellan ett fåtal orter. Lööf behöver, för att inte vilseleda, definiera vad hon verkligen menar med ordet ”stambanor”.
Eventuella höghastighetsbanor kommer dock inte att bli de nya stambanorna samhället behöver, oavsett hur Lööf väljer att kalla dem. Höghastighetsbanor skulle inte, som Lööf hävdar, erbjuda goda möjligheter till arbetspendling – om inte alla Värnamobor framöver hade tänkt pendla de sju milen till Jönköping eller de 13 milen till Hässleholm för att tjäna sitt levebröd. Sedan kan man undra vilken region det är Lööf tänker på som höghastighetsbanor skulle vara en förutsättning för. Hela östra Småland kommer till exempel att få betydligt sämre tågtrafik om fjärrtågen flyttas från stambanan till höghastighetsbanan.
Däremot har Lööf helt rätt när hon vill bygga nya stambanor för att kunna erbjuda goda pendlingsmöjligheter och jobba med klimatet. Bygger vi ut den befintliga stambanan med nya spår för all slags tågtrafik uppkommer dessa nyttor. Då får vi bättre möjligheter till ökade godstransporter med tåg och samtidigt bättre möjligheter till lokal och regional vardagspendling som utgör den största delen av tågtrafiken. Höghastighetsbanorna erbjuder dock inte dessa nyttor.
Annie Lööf verkar inte heller lyssna när regeringens egen analysmyndighet för transportpolitik, Trafikanalys, förklarar varför höghastighetsbanor är ett dyrt och ineffektivt sätt att arbeta med klimatfrågan.
Vidare verkar Lööf ha missat att höghastighetsbanor inte ens löser trängseln på södra stambanan genom Skåne, eftersom enbart de långväga snabba persontransporterna kan flyttas över till dessa. All förutspådd ökning av godstrafik, tillsammans med den stora andelen lokaltrafik på södra stambanan, kommer således göra att den befintliga stambanan åter snart är full och då finns ingen möjlighet att ångra sig och börja flytta över godstrafik eller lokaltåg till höghastighetsbanan eftersom den inte är byggd för det. Dessutom visar beräkningar att höghastighetsbanorna aldrig kommer att bära sig själva, på grund av för lågt resandeunderlag och höga driftskostnader.
Nej Annie Lööf, läs på, gör om och ta till dig av kritiken mot höghastighetsbanorna, både den externa och numera även den interna kritik som finns inom partiet och som uttryckts i t ex Folkbladet (2021-03-25).
För det politiskt obundna nätverket ”Stoppa höghastighetsbanan genom Skåne”
Jonas Johansson, ekolog
Raissa Kruse, lantbrukare
Taggar

Dela


3 reaktioner på ”Gör om och gör rätt”

Oj! Magstarkt att anklaga Annie Lööf för att vara dåligt påläst och sedan häva ur sig så mycket konstigheter och felaktigheter. Det finns ingen gängse definition av vad en stambana är eller vilka tåg som kör på en sådan. Jönköping är en småländsk metropol och det är många som pendlar hit i dag med tåg och många fler kommer det vara i framtiden. Det är inte bara ”långväga” tåg som ska köra på de nya banorna. Fel, fel, fel. Alla som är någorlunda insatta vet att en utbyggnad av västra och södra stambanan är en dum och helt ekonomiskt och praktiskt ogenomförbar lösning som aldrig kommer att inträffa.

Lämna ett svar