Fyra tiondelar av förskolepersonalen saknar rätt utbildning
Nyheter 37 procent av personalen i förskolorna i Värnamo kommun saknar rätt utbildning, visar statistik från Skolverket som Sveriges Lärare sammanställt. – Det är skamligt. Hur tänker politiker när de väljer att inte satsa på barnens viktiga tidiga lärande? säger Anna Olskog, ordförande för Sveriges Lärare i ett pressmeddelande.
37 procent av alla anställda i förskolan i Värnamo kommun saknar förskollärarexamen eller barnskötarutbildning. Bara 41 procent av personalen har förskollärarexamen. Det visar statistik från Skolverket som Sveriges Lärare har sammanställt.
– Alla barn måste garanteras undervisning av behöriga lärare i förskolan oavsett var de bor i landet. Allt annat är helt fel väg att gå, säger Anna Olskog, ordförande för Sveriges Lärare i ett uttalande.
Det finns stora regionala skillnader i utbildningsnivån på förskolan. Bland kommunerna i Jönköpings län sticker Mullsjö ut med särskilt hög andel personal utan rätt utbildning – hela 44 procent. Jämför man Värnamo med andra kommuner hittar man gott om exempel på kommuner med både högre och lägre andel personal utan utbildning.
Sveriges Lärares genomgång av Skolverkets statistik visar att det råder stor brist på behöriga lärare i förskolan. För att förskolorna ska klara sitt uppdrag borde minst två tredjedelar av förskollärarna ha förskollärarexamen. Men det är bara tre kommuner i hela Sverige som når den nivån. I Värnamo hade 41 procent av personalen förskollärarexamen förra året. Det innebär att det saknas drygt 80 behöriga lärare i kommunens förskolor. I landet som helhet är det 41 procent av personalen i förskolan som har förskollärarexamen.
– Den kunskap och trygghet rätt utbildad personal bidrar med är ovärderlig. Regeringen måste ta detta på allvar nu. Förskolan lägger grunden för barns framtida skolgång, säger Anna Olskog.
Bristen på behörig personal är inte bara ett problem för barnen, utan också för de anställda. I en enkätundersökning bland medlemmarna i Sveriges Lärare svarade hela 86 procent av lärarna i förskolan att bristen på utbildade kollegor leder till högre arbetsbelastning. Därför är behovet av planeringstid skriande.
– Eftersom förskollärare har ansvaret för undervisningen i förskolan blir det oerhört tufft för dem när de har för många outbildade kollegor. Då blir planeringstiden ännu viktigare. Det måste regleras i lag eller i avtal, säger Anna Olskog.
Kommun | Andel som saknar rätt utbildning | Andel med förskollärarexamen |
---|---|---|
Mullsjö | 44 procent | 40 procent |
Gislaved | 43 procent | 40 procent |
Vaggeryd | 41 procent | 46 procent |
Aneby | 39 procent | 50 procent |
Vetlanda | 38 procent | 47 procent |
Nässjö | 38 procent | 37 procent |
Eksjö | 38 procent | 39 procent |
Värnamo kommun | 37 procent | 41 procent |
Tranås | 31 procent | 51 procent |
Sävsjö | 29 procent | 53 procent |
Gnosjö | 29 procent | 53 procent |
Jönköping | 27 procent | 54 procent |
Habo | 18 procent | 63 procent |
Fotnot: Alla statistikuppgifter kommer från Skolverket och avser år 2023. Vi definierar andelen med rätt utbildning som antalet heltidstjänster, minus anställda med oavslutad pedagogisk högskoleutbildning eller gymnasial utbildning för arbete med barn, minus anställda med annan utbildning. Behörighet definieras som andelen alla heltidstjänster i förskolan som innehas av personer med förskollärarexamen.