Nyheter

Frånvaro under lupp 

Nyheter Barn- och utbildningsnämnden ska analysera frånvaro i skolverksamheten.

Barn- och utbildningsnämnden ska analysera frånvaro i skolverksamheten. Arkivfoto: Pixabay

På barn- och utbildningsnämndens sammanträde informerades nämnden om ogiltig frånvaro under årets första kvartal. Nämnden håller på att djupanalysera resultaten för att finna bakgrunden. 

– Vi tittar på ogiltig frånvaro mer än 10 procent. Det kan vara enstaka dagar eller till och med att man är ogiltigt frånvarande flera veckor i sträck. När det gäller giltig frånvaro, som vårdnadshavare har anmält, så har vi inget sådant mått men vi behöver titta på det då väldigt hög sådan kan behöva analyseras närmare för att utröna orsaken, säger barn- och utbildningsnämndens ordförande Maria Johansson (C).

Taggar

Dela


2 reaktioner på Frånvaro under lupp 

Det är jättebra att man tittar på den ogiltiga frånvaron!

Men man kanske skulle börja med att titta på hur hela rapporteringssystemet för frånvaro fungerar då den är under all kritik.

Fick nu ett brev från skolan med en varning om att mitt barn är i farozonen pga. sin frånvaro och att CSN kommer att kopplas in efter kommande avstämning.
Saken hör till att samtliga timmar som man hänvisar till är timmar som felaktigt blivit inrapporterade av lärare som brustit i kommunikationsflödet. Mitt barn har i samråd med rektorn valt att kliva av två från två olika ämnen och detta har vi som föräldrar godkänt med rektorn. Trotts det så fortsätter lärarna att rapportera ogiltigt frånvaro på dessa två ämnen som inte längre gäller för mitt barn!!

Sätt er ner och gör om gör rätt genom att först fastställa att rapporteringssystemet verkligen fungerar innan ni börjar granska utfallet!!
Hur trött kan man bli när man ser att man lägger resurser och tid på fel saker.

Rapporteringssystemet har aldrig varit bra, ett exempel är att när en elev kommer försent till en lektion så rapporterar läraren ogiltig frånvaro, vilket då påverkar hela lektion. Vi som föräldrar ser inte om tv eller tre månader vad detta var för frånvaro och inte heller lärarna som sedan ska bedöma eleverna efter närvaro.

Hur kan ett sådant system vara så föråldrat och eftersatt? Man borde väl ändå kunna utveckla detta till att bli mer rättvisande genom att koda olika sorters frånvaro och sedan kunna göra en ordentlig analys av elevernas närvaro som blir mer rättvis?

Nä detta är bara pinsamt, lägg eran tid på att förbättra den interna informationen och sedan på ett bättre rapporteringssystem.

Lämna ett svar