Förslaget: Stäng trafiken på Åbron
Nyheter Det kan ske stora förändringar i trafiksituationen i Värnamo stad.
Den 21 maj beslutade samhällsbyggnadsnämnden att skicka ut planen på remiss till kommunens nämnder, räddningstjänsten, polisen, Trafikverket, länsstyrelsen, Jönköpings länstrafik, Värnamo City, Värnamo Näringsliv, kommunala bolag, tillgänglighetsrådet, pensionärsrådet, Fastighetsägarna, Värnamo handel och de politiska partierna som sitter i kommunfullmäktige. Trafikplanen kommer att vara ute på remiss till och med den 30 juni med målet att den ska antas i kommunfullmäktige under året.
”Först därefter kommer eventuella förändringar bli verklighet”, skriver Värnamo kommun på sin hemsida.
Förslag på trafiklösningar
Pumparebron
Trafikplanen föreslår en ny bro med arbetsnamnet Pumparebron. Bron kopplar ihop Östra Pumparegatan med Västra Pumparegatan. En ny bro innebär ombyggnation av delar av Lagmansgatan, som blir en genomfartsgata. Pumparebron, tillsammans med andra gator, skapar en ringled runt centrum, vilket ger smidigare tillgång till parkeringar och förbättrar trafiksituationen runt Apladalsskolan. Den nya bron säkerställer även ett bättre trafikflöde vid störningar på Lagastigen.
Åbron
Om en ny bro byggs kan Åbron omvandlas till en plats för möten och aktiviteter. Platsen har fantastiska kvaliteter som kan lyftas fram och utvecklas. Ytor som i dag är täckta av asfalt kan till exempel ersättas med sittplatser och uteserveringar med utsikt över Lagan.
Förslag på lösningar för viadukten
För att förbättra kopplingen mellan östra och västra Värnamo finns det två förslag från kommunen: en viadukt eller en förlängning av Uddebovägen.
Viadukten
Viadukten har sedan den stängdes för biltrafik blivit en viktig länk för gång- och cykeltrafik. Detta är en viktig funktion som behöver bevaras. Om det går att renovera viadukten behöver hänsyn tas till de oskyddade trafikanternas trygghet och säkerhet. Om en ny viadukt blir aktuell är ett förslag att den svänger ner på Västermogatan och leder trafiken vidare till Pumparebron. Om detta är en möjlig lösning, med hänsyn till höjdskillnader och kostnader, behöver utredas vidare.
Uddebovägen
Uddebovägen går i dag från Götavägen till Mosslegatan, där trafiken leds vidare via Mosslegatan och Västermogatan till Värnamos centrala delar. Mosslegatan är inte utformad för genomfartstrafik, utan är i grunden en villagata. För att avlasta denna samt skapa planskilda järnvägskorsningar kan Uddebovägen förlängas vid korsningen med Mosslegatan. Vägen skulle kunna runda bostadsområdet och ansluta direkt till Västermogatan via en ny undergång under järnvägen. I förslaget byggs den befintliga järnvägskorsningen om till en planskild korsning. Om detta är en möjlig lösning, med hänsyn till höjdskillnader och kostnader, behöver utredas vidare.
Här kan du ta del av förslaget till trafikplan för Värnamo kommun i sin helhet.
Ett sånt tokeri, man blir mörkrädd. Bara krångla till logistiken och skapa ett dött centrum. Vi har möjlighet nu att sitta och ta en kaffe eller öl men det gapar tomt. Uppe på det kommer vi få dras med en ökad skuld på uppskattningsvis över 1 miljard, säker mer. Tokerierna betalas av dig som väljer din politiker. Det är dags att släppa fram partier och politiker som värnar om våra skattepengar och vårdar arvet vi har.
Här har vi anledningen till att viadukten stängdes lite snabbt utan egentlig orsak. Det ska var bilfritt i centrum och nu är det bråttom att få denna plan klubbad under hösten efter 11 års utredande i olika versioner och omtag. Viadukten görs redan om enlig planförslag innan det blivit klubbat . Det är många konstiga vinklingar i denna plan och inte en siffra om vad det kostar. Det kan ju bli en valfråga om det drar ut på tiden nu och det vågar nog inte ”alliansen” riskera.