Nyheter

Allan var förste rallyföraren i SSMK

Nyheter Skillingaryds Motorklubb har idag flest aktiva rallyåkare i Småland. Vi har träffat Vaggeryds kommuns före detta kommunalråd Allan Ragnarsson som i december 1971 körde sin första rallytävling.

Allan Ragnarsson kör Novemberskölden 1976. Kartläsaren är Rune Karlsson

Allan Ragnarsson, Vaggeryd, är känd i kommunen som före detta kommunalråd och företagsledare. Men det många kanske inte vet är att Allan var den förste rallyföraren som tävlande under Skillingaryds Motorklubbs flagg när motorklubben bildades 1971. Tävlingsbilen han ställde upp i ”Gnosjönatten” den 19 december 1971 var en Saab V4 och bredvid honom satt kartläsaren Bengt Andreasson, Ålaryd.

– Jag hade en egentillverkad hasplåt på Saaben vilket gjorde att den var tung i nosen, börjar Allan berätta.

Vägarna kring Ålaryd och Ljungberg, där Allan är uppväxt, som tillsammans med de andra i killgänget i bygden på sent 60-tal gjorde att Allan blev intresserad av rally.

– Vi fick bra träning på de krokiga grusvägarna som fanns hemmavid. Det var full rulle i vårt gäng som var ungefär av samma årsmodell. Bengt var duktig på att hitta runt på vägarna och jag gillade att köra bil, konstaterar Allan.

Idag är kravet stort på personlig utrustning bland förare och kartläsare, men på 70-talet var kravet enbart hjälm och vanligt bälte.

– Jag vet inte om vi hade störtbåge ens i min första rallybil, tiderna förändras, menar Allan och skrattar åt minnena som tar oss tillbaka 45 år i tiden.

Allan provade även på att vara kartläsare en gång när MHF körde orienteringstävling utanför Nässjö, men illamåendet gjorde att karriären slutade efter Nässjötävlingen. Sedan dess har han hållit i ratten och bestämt farten istället.

– Det var bilorienteringen som var stort på den tiden som drog oss in i rallyvärlden. Vi var med när SM i bilorientering anordnades utanför Bratteborg 1974. Vi hade nog ingen uppfattning om hur fort de körde egentligen, men gräsligt vad det gick. Jag lånade svärfars gamla traktor och vägsladd och försökte att göra iordning vägen så gott det gick efteråt, berättar Allan.

– Vi var ute och hjälpte våra grannklubbar, som även klubben gör idag. Jag hade mest hand om starterna, så jag fick aldrig se någon tävling i den bemärkelsen men oerhört roligt att träffa likasinnade, berättar Allan.

– I början på 80-talet fick jag tillsammans med ”ICA-Håkan” och Carlström på kommunen vara med i ett kändisrace ute i grusgropen i Föreberg. Jag fick låna en Saab tvåtaktare av en kompis som var mycket kortare än jag. När jag väl hade kommit in i bilen och starten gick hängde sig gasen på bilen. Jag ledde därmed tävlingen ganska länge tills bromsarna tog slut och då fick jag köra bilen ”på nyckeln”. Det resulterade i att jag till slut brakade rätt in i framförvarande bil och där blev vi ståendes och kändisracet var över, säger Allan med ett stort leende.

– Den tävling jag minns tydligast var ”Gnosjönatten” och första specialsträckan gick vid Kyllås. Den var 5018 meter och både jag och Bengt kände ju, såklart, igen varenda meter och här skulle vi vinna. Tyvärr körde Bengt Lundström av strax vid målgång så alla övriga tävlande skulle få köra den som transportsträcka istället för fartsträcka. Vägen som både jag och Bengt kunde utantill fick vi nu inte köra i fullfart, vilket såklart var en besvikelse. Vägen var bara två spår och vi höll knappt på att komma fram med min låga V4;a, säger Allan.

Det är inte bara framhjulsdrivet Allan har tävlat med. Hans-Peter Wennberg hade en Volvo Amazon och den turades de även om att tävla med.

Garaget var uppe hos Rune Karlsson i Ålaryd och om Allan minns rätt så står fortfarande Saaben kvar i ladugården.

– Minns en sträcka i ”Finnvedsrundan”, en kille som då jobbade hos mig var kartläsare vid den tävlingen. Det var krön och vinkel vänster strax innan en ledningsgata. Min kartläsare sa att det är rakt över krön. Tyvärr var det inte det och min rallykarriär slutade med att hamna på taket på ett massavedsupplägg. Rutan gick sönder så vi kunde inte fortsätta men publiken hjälpte ner oss och på hjulen igen, berättar Allan.

– Sista tävlingen jag körde var just ”Finnvedsrundan” utanför Värnamo kring 1976. Tiden tog slut helt enkelt. Först hade man inte råd att åka biltävling. När man hade råd hade man inte tid, säger Allan.

– Jag var inte supersnabb i tävlingarna, hamnade ungefär i mitten av resultatlistorna. Det var de som både var värre och sämre på att köra bil än jag. Idag har jag inte så mycket koll på rallyförarna då tiden går åt till politik och företaget men visst saknar jag föreningslivet och funktionärsstunderna, avslutar Allan som kanske inte är helt ointresserad av att få ett återfall iallafall.

Allan Ragnarsson var förste rallyföraren i Skillingaryds MK. Året var 1971. Då körde han Saab. Nu kör han Nissans elbil.

Taggar

Dela